ΓΔ: 2002.91 -0.42% Τζίρος: 176.68 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:04
Φωτο: Shutterstock

«Παρκαρισμένα» στα αμαξοστάσια 250 λεωφορεία λόγω έλλειψης οδηγών

Περίπου 1.290 λεωφορεία ήταν διαθέσιμα το 2024 στην Αθήνα αλλά κυκλοφορούσαν μόνο 1.050 λόγω έλλειψης οδηγών. Χάθηκαν πάνω από 500.000 δρομολόγια. Γιατί παραιτούνται νεοπροσληφθέντες οδηγοί.

Απώλειες 504.769 δρομολογίων κατέγραψαν οι οδικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας το 2024, με τη συντριπτική πλειοψηφία να οφείλεται στην έλλειψη οδηγών λεωφορείων

Οι 248 λιγότεροι οδηγοί στοίχησαν στο επιβατικό κοινό 119.565 παραπάνω χαμένα δρομολόγια μέσα σε ένα έτος. Χάρη στα «φουσκωμένα» έσοδα από τη νέα σύμβαση συγκοινωνιακού έργου, η ΟΣΥ επανήλθε σε χλιαρά θετικό έδαφος με κέρδη 1,6 εκατ. ευρώ, όταν το 2023 είχε γράψει ζημιές 15,16 εκατ. ευρώ.

Αν και τα λεωφορεία και τρόλεϊ της Αθήνας εκτέλεσαν 752.225 οχηματοχιλιόμετρα παραπάνω από την προηγούμενη χρονιά (+1,4%), κερδίζοντας και περισσότερους επιβάτες, η ΟΣΥ κατέγραψε μείωση εσόδων κατά 5,05%. 

Όπως προσδιορίζεται στις οικονομικές καταστάσεις για το 2024, τα έσοδα από πωλήσεις υπηρεσιών ανήλθαν στα 106,56 εκατ. ευρώ έναντι των 112,2 εκατ. της προηγούμενης χρονιάς. 

Παρότι οι εισπράξεις από εισιτήρια αυξήθηκαν κατά 10,08% και από κάρτες κατά 10,06%, επιβεβαιώνοντας την επιστροφή των επιβατών στις αστικές συγκοινωνίες, δεν μπόρεσαν να αντισταθμίσουν τη μείωση κατά 30,7% στα έσοδα της ανταποδοτικής πολιτικής προς τα υπουργεία. 

Αυτά από 41,94 εκατ. το 2023 έπεσαν σε 29,06 εκατ. πέρσι. 

Οι μειωμένες εισπράξεις όμως όχι απλώς δεν παρέσυραν τον κύκλο εργασιών, αλλά αυτός εκτοξεύθηκε στα 231,53 εκατ. ευρώ, χάρη στη σύμβαση συγκοινωνιακού έργου που υπεγράφη με τον ΟΑΣΑ

Βάσει της σύμβασης, η αποζημίωση της ΟΣΥ αθροιστικά για την εκτέλεση των δρομολογίων και την κάλυψη του λειτουργικού της ελλείματος, ανήλθε σε 124,92 εκατ. ευρώ από τον Μάρτιο ως το τέλος του 2024.

Επί της ουσίας, τα εν λόγω έσοδα αντικατέστησαν την κρατική επιχορήγηση που τα προηγούμενα χρόνια είχε διαμορφωθεί σε 121,4 εκατ. το 2023 και σε 150,5 εκατ. το 2022. Μόνο για τους πρώτους δύο μήνες του 2024, η εν λόγω επιχορήγηση ξεπέρασε τα 24,2 εκατ. ευρώ.

 Έτσι, η κρατική επιχορήγηση φαίνεται μειωμένη κατά το εντυπωσιακό 80,04%. Το EBITDA διαμορφώθηκε το 2024 σε 16 εκατ. ευρώ έναντι 4,1 εκατ. το 2023. 

Αιμορραγία σε οδηγούς και δρομολόγια

Με την καθιέρωση του leasing από τη φάση της πανδημίας και τα πρώτα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία που κυκλοφόρησαν το 2024, τα παλιότερα οχήματα του στόλου είναι τα 298 τεχνολογίας EURO ΙΙ, χρονολογίας κτήσεως από το 1998 ως το 2001. 

Ο μέσος όρος ηλικίας των 945 ιδιόκτητων θερμικών λεωφορείων διαμορφώθηκε στα 21,1 έτη, για τα 292 θερμικά leasing ήταν 13,8 έτη και για τα 199 τρόλεϊ έφτασε στα 22,8 έτη.

Ο στόλος το 2024 αριθμούσε μεν 1.576 οχήματα, όμως διαθέσιμα για να βγουν στους δρόμους της Αθήνας ήταν τα 1.290. Εξ αυτών, κυκλοφορούσαν καθημερινά μόνο τα 1.050 (-18,6%) αφού δεν υπάρχουν οδηγοί να κάτσουν στο τιμόνι. 

Έτσι από τα 3,33 εκατ. προγραμματισμένα δρομολόγια, σύμφωνα με την έκθεση πεπραγμένων της εταιρείας, εκτελέσθηκαν μόνο τα 2,82 εκατ. Έτσι, το ποσοστό εκτέλεσης δρομολογίων έπεσε στο 84,8% όταν το 2023 ήταν στο 87,8%. 

Η έκθεση αναδεικνύει και το μεγάλο αδιέξοδο στο οποίο βρίσκονται οι οδικές συγκοινωνίες λόγω της έλλειψης οδηγών. Μόνο για το 2024, τα δρομολόγια που χάθηκαν λόγω έλλειψης οδηγών εκτοξεύθηκαν από 320.892 την προηγούμενη χρονιά σε 440.457, καταγράφοντας αύξηση 37,3%. 

Η συνολική μείωση του προσωπικού της εταιρείας κατά 3,7%, οφείλεται αποκλειστικά στην αιμορραγία των οδηγών, που από 2.955 το 2023 συρρικνώθηκαν έτι περαιτέρω στους 2.707. 

Εντωμεταξύ, η μάστιγα των παραιτήσεων συνεχίζεται. 

Πολλοί νεοδιορισθέντες οδηγοί περνούν το απαιτητικό στάδιο της εκπαίδευσης, που επιβαρύνει την ΟΣΥ με έξοδα, αλλά βρίσκοντας καλύτερες απολαβές στην ελεύθερη αγορά, εγκαταλείπουν την εταιρεία.

Μεγάλο αντικίνητρο παραμένει το γεγονός ότι παρότι ζητείται προϋπηρεσία, αυτή δεν έχει οικονομικό αντίκρισμα αφού μισθολογικά δεν αναγνωρίζεται. 

Αν και οι συγκοινωνιακοί φορείς ανέμεναν σχετική ρύθμιση για να ξεπεραστεί αυτό το αδιέξοδο, φαίνεται πως το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών έχει βγάλει «κόκκινη» κάρτα σε τέτοιο ενδεχόμενο, προκειμένου να μην ανοίξει κερκόπορτα για εξαιρέσεις από το ενιαίο μισθολόγιο. 

Την ίδια στιγμή, το υφιστάμενο προσωπικό γερνάει. Οι υπάλληλοι ως 35 ετών αντιστοιχούν στο οριακό 1,5%, καθώς είναι μόλις 70 άτομα. 

Η πλειοψηφία του προσωπικού (56,5%) είναι άνω των 50 ετών και στην κατηγορία από 36 ως 50 ετών ανήκει το 42% του συνόλου των εργαζομένων. Αυτό σημαίνει πως όλο και περισσότεροι πλησιάζουν στο φάσμα της συνταξιοδότησης. 

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, το 2024 τα μέσα έτη προϋπηρεσίας στην εταιρεία ήταν 20,52 ψηλότερα από τα 19,81 έτη του 2023, αντίστοιχα η μέση απόσταση από τη συνταξιοδότηση περιορίστηκε στα 10,8 έτη από τα 11,43 έτη που ήταν το 2023.

Περιορίστηκε το κόστος καυσίμων και ενέργειας

Ως προς τα λειτουργικά έξοδα, διαμορφώθηκαν συνολικά σε 260,83 εκατ. ευρώ έναντι 253,62 εκατ. το 2023. Κυριότερη πηγή δαπανών ήταν το κόστος για πετρέλαιο κίνησης, που διαμορφώθηκε στα 33, 1 εκατ. χαμηλότερα κατά 9,96% από τα 36,8 εκατ. της προηγούμενης χρονιάς. 

Όπως σημειώνεται στις οικονομικές καταστάσεις, σε αυτή τη μείωση συνέβαλε η πτώση της μέσης τιμή κόστους κατά 5,35% μαζί με τη μείωση του χιλιομετρικού έργου από πετρελαιοκίνητα οχήματα. 

Υπενθυμίζεται ότι την άνοιξη του 2024 η εταιρεία ξεκίνησε σταδιακά δρομολόγια με τα 140 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία.

Για το 2024, το κόστος της εταιρείας για ηλεκτρικό ρεύμα ήταν 5,03 εκατ. ευρώ και για φυσικό αέριο 4,08 εκατ. έναντι 5,3 εκατ. και 4,94 εκατ. αντίστοιχα το 2023. Αυτό ήταν αποτέλεσμα της ύφεσης της ενεργειακής κρίσης, αλλά και της εφαρμογής της σύμβασης με τη ΔΕΗ για μειωμένες χρεώσεις.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αύξηση επιβατών, μείωση δρομολογίων και εσόδων σε μετρό και λεωφορεία το 2024

Η έλλειψη οδηγών και η παλαιότητα του στόλου «στραγγαλίζουν» τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Το 2024 έγιναν 228.891 λιγότερα δρομολόγια, οι επιβάτες αυξήθηκαν κατά 35,4 εκατ., ενώ οι εισπράξεις μειώθηκαν. Οι επενδύσεις που προωθούνται.
Amaxostasio OSY_Anthousa
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ιδιωτικοποίηση σε δόσεις στα λεωφορεία: Νέα ανάθεση 474 εκατ. σε ΚΤΕΛ

Νέα ανάθεση από ΟΑΣΑ της παροχής οδικών επιβατικών μεταφορών με αστικά λεωφορεία, για την οποία θα απαιτηθούν ως 200 οχήματα για διάρκεια δέκα ετών. Δυσκολίες στην εύρεση οδηγών, πήρε παράταση η διαδικασία.
Amaxostasio OSY_Anthousa
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τρέχουν για να μη χαθούν τα κονδύλια για 125 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία

Στις 13 Μαρτίου παραμένει η προθεσμία για υποβολή προσφορών, καθώς πιέζουν ασφυκτικά οι προθεσμίες του Ταμείου Ανάκαμψης. Αρρυθμίες στο τελευταίο μίλι για την ανανέωση κατά 80% του στόλου των λεωφορείων.