Περισσότερες από 2.500 παραβάσεις καταγράφηκαν κατά την τρίτη εβδομάδα της εντατικής εκστρατείας «Μηδενική ανοχή στη μη χρήση κράνους», επιβεβαιώνοντας τη συνέχιση του υψηλού βαθμού παραβατικότητας μεταξύ οδηγών και επιβατών δικύκλων στην Ελλάδα.
Με βάση επίσημη ανακοίνωση της ΕΛΑΣ, την περίοδο 14 έως 20 Ιουλίου πραγματοποιήθηκαν συνολικά 22.090 στοχευμένοι τροχονομικοί έλεγχοι, στους οποίους βεβαιώθηκαν 2.180 παραβάσεις από οδηγούς και 377 παραβάσεις από επιβάτες δικύκλων. Τα στοιχεία αυτά υπογραμμίζουν την ανάγκη για περαιτέρω ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
Περιφερειακή Κατανομή Παραβάσεων
Αναλυτικά, η κατανομή των παραβάσεων ανά Περιφέρεια αποτυπώνει τις περιοχές με τη μεγαλύτερη συχνότητα μη χρήσης κράνους:
- 834 στην Αττική,
- 248 στα Ιόνια Νησιά,
- 234 στη Δυτική Ελλάδα,
- 217 στη Θεσσαλονίκη,
- 206 στο Νότιο Αιγαίο,
- 137 στην Πελοπόννησο,
- 118 στην Κρήτη,
- 108 στην Κεντρική Μακεδονία,
- 103 στη Θεσσαλία,
- 102 στην Ήπειρο,
- 95 στη Στερεά Ελλάδα,
- 78 στο Βόρειο Αιγαίο,
- 64 στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη,
- 13 στη Δυτική Μακεδονία.
Αυστηρότερα Πρόστιμα με το Νέο Κ.Ο.Κ.
Σημειώνεται ότι, με την εφαρμογή του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Ν. 5209/2025), προβλέπονται αυστηρότερα διοικητικά μέτρα για τη μη χρήση προστατευτικού κράνους:
- 350 ευρώ πρόστιμο και αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδήγησης για 30 ημέρες για τον οδηγό δικύκλου. Οι ίδιες κυρώσεις ισχύουν και σε περίπτωση που ο οδηγός δεν διασφαλίζει τη χρήση κράνους από τον επιβάτη.
- 350 ευρώ πρόστιμο για τον επιβάτη δικύκλου που δεν χρησιμοποιεί κράνος.
- 30 ευρώ πρόστιμο για τον οδηγό Ε.Η.Ο.
Προτεραιότητα η Εμπέδωση της Οδικής Ασφάλειας
Όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση της Αστυνομίας, «προτεραιότητα της Ελληνικής Αστυνομίας παραμένει η αλλαγή της αντίληψης των οδηγών και επιβατών σχετικά με την υποχρεωτική χρήση πιστοποιημένου κράνους, ως στοιχειώδους μέτρου προστασίας της ζωής». Σε αυτή την κατεύθυνση, τα κλιμάκια της Τροχαίας θα διατηρήσουν την ενεργή και διαρκή παρουσία τους στους δρόμους, με στόχο την καθολική εφαρμογή της σχετικής υποχρέωσης και τη διαμόρφωση πιο υπεύθυνης οδηγικής συμπεριφοράς.
Όπως χαρακτηριστικά τονίζεται, «το κράνος δεν είναι απλώς αξεσουάρ – είναι ευθύνη που σώζει ζωές».