ΓΔ: 1985.52 0.18% Τζίρος: 198.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Φωτο: Shutterstock

Εγνατία Οδός: Ο γρίφος των εκκρεμοτήτων και τα έσοδα των διοδίων

Παραμένουν σημαντικές εκκρεμότητες που δεν έχει καταφέρει το Δημόσιο να διευθετήσει εδώ και τριάμισι χρόνια. Τι πρέπει να γίνει μέσα στους επόμενους μήνες για να εισπραχθεί το τίμημα της παραχώρησης.

Έσοδα από διόδια άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ κατέγραψε η Εγνατία Οδός το 2023, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις που δημοσιεύθηκαν μέσα στις γιορτές, εν αναμονή της αλλαγής σελίδας για τον άξονα των 900 χιλιομέτρων μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2025.

Με την έναρξη της 35ετούς παραχώρησης της Εγνατίας Οδού για πρώτη φορά σε ιδιώτη ανάδοχο, είκοσι χρόνια από την κατασκευή της, θα κλείσει το μακροβιότερο «σίριαλ» του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Ο διαγωνισμός ξεκίνησε με την εκδήλωση αρχικού ενδιαφέροντος τον Ιανουάριο του 2018, έγινε αντικείμενο σφοδρής αντιπαράθεσης με τους δανειστές κατά τη μνημονιακή περίοδο, για να φτάσει στην ανάδειξη του σχήματος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects ως προτιμητέου επενδυτή τον Αύγουστο του 2021.

Τριάμισι χρόνια μετά, και παρότι η σύμβαση παραχώρησης υπεγράφη στις 29 Μαρτίου 2024, οι προαιρέσεις για να φτάσουμε στην παράδοση του αυτοκινητόδρομου των 670 χλμ. και των τριών κάθετων αξόνων παραμένουν σημαντικές. «Από τη μεριά μας όλα τα προαπαιτούμενα έχουν εκπληρωθεί -και τα χρηματοδοτικά και όλα. Περιμένουμε τώρα να ολοκληρωθούν και από την πλευρά της πολιτείας και του ΤΑΙΠΕΔ. Δεν είναι στο δικό μας χέρι», είχε πει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, κατά την έκτακτη γενική συνέλευση του περασμένου Οκτωβρίου.

Διόδια και εισπράξεις

Ένα από τα μεγαλύτερα αγκάθια όλα τα προηγούμενα χρόνια ήταν το ζήτημα των σταθμών διοδίων κατά μήκος της παραχώρησης. Παρότι από τους μόλις 13 σταθμούς διοδίων τελών συνολικά το 2019 το 2023 στην Εγνατία Οδό είχαν φτάσει να λειτουργούν 19 μετωπικοί σταθμοί διοδίων και ακόμα 36 πλευρικοί, υπάρχουν ακόμα θέματα προς επίλυση.

Ως προς ορισμένους «κολλημένους» πλευρικούς σταθμούς διοδίων, θα πρέπει να οριστικοποιηθεί με πολιτική απόφαση ο τρόπος αποζημίωσης του αναδόχου. Ενώ θα πρέπει να επιλυθεί και το ζήτημα των καρτών δωρεάν διελεύσεων που έχουν δοθεί σωρηδόν με διάφορες υπουργικές αποφάσεις τα τελευταία χρόνια και υπολογίζονται περί τις 80 χιλιάδες.

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, το 2023 έγιναν στους μετωπικούς και πλευρικούς σταθμούς διοδίων 86.784.749 διελεύσεις οχημάτων και τα έσοδα από τη λειτουργία τους ανήλθαν σε 124.451.654,3 ευρώ (με ΦΠΑ). Εξ αυτών, ποσό 6.461.579,25 ευρώ που εισπράχθηκε από τα διόδια Προμαχώνα, τα 735.937,15 ευρώ από τα διόδια Ιεροπηγής και τα 4.822.717,92 ευρώ από τα διόδια Στρυμονικού διατέθηκαν απευθείας για την πληρωμή του δημόσιου χρέους της χώρας (ποσά χωρίς ΦΠΑ).

Σημειώνεται πως αντίστοιχα το 2019, που από τους 13 σταθμούς διοδίων πέρασαν 43.664.452 οχήματα και τα έσοδα τότε είχαν ανέλθει σε 99.356.348,04 ευρώ (με ΦΠΑ). Παρότι δηλαδή διπλασιάστηκαν οι διελεύσεις, τα έσοδα επέδειξαν βελτίωση μόνο 25%.

Εξετάζοντας, δε, τα στοιχεία κυκλοφορίας, το 2023 διανύθηκαν περίπου 3,7 δισεκατομμύρια οχηματοχιλιόμετρα, αυξημένα κατά 11% περίπου σε σχέση με το 2022, χρονιά κατά την οποία ο οδικός άξονας έπιασε τα προ covid επίπεδα κυκλοφορίας. Η αύξηση όμως στα έσοδα τελών διοδίων περιορίστηκε σε 6,5% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος.

Με την υπογραφή πάντως της σύμβασης παραχώρησης, η χρέωση των διοδίων αυξήθηκε σε πρώτη φάση στα 4 λεπτά/χλμ. από 3 λεπτά/χλμ. που ήταν ως τότε. Η έναρξη της παραχώρησης θα σημάνει μία ακόμα αύξηση, όπως προβλέπεται από τα τεύχη δημοπράτησης. Αυτή θα φτάσει στα 5 λεπτά/χλμ., προκειμένου τρία χρόνια μετά να εξισωθεί με τη χιλιομετρική χρέωση των υπολοίπων παραχωρημένων αυτοκινητοδρόμων, που είναι στα 6,7 λεπτά του ευρώ. Μια συνολική αύξηση δηλαδή της τάξεως του 116,6% στην τριετία από την έναρξη της παραχώρησης.

Πέρα από τα παραπάνω, η μεγαλύτερη και πιο απαιτητική εκκρεμότητα για την έναρξη της περιόδου παραχώρησης και την είσπραξη του τιμήματος, ύψους 1,35 δισ. ευρώ, δεν είναι άλλη από την πιστοποίηση των σηράγγων του άξονα. Θα πρέπει να ολοκληρωθούν πρώτα οι απαραίτητες εργασίες, ώστε αυτές να πληρούν τις προδιαγραφές των σύγχρονων κανονισμών ασφαλείας κι εν συνεχεία να αδειοδοτηθούν από τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων.

Τα μεγέθη της «Εγνατία Οδός ΑΕ»

Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας κατά τη χρήση 2023 ανήλθε στο ποσό των 101,21 εκατ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου προέρχεται από έσοδα διοδίων ποσού ύψους 100,6 εκατ. ευρώ. Ως προς τη χρηματοδότησή της, εντός του 2023 από το ΠΔΕ καταβλήθηκαν συνολικά 48,737 εκατ. ευρώ (39,158 εκατ. από το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος και 9,579 εκατ. ευρώ από το εθνικό). Από το σύνολο της χρηματοδότησης, τα 11,173 εκατ. έγιναν με αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου και τα υπόλοιπα 37,564 εκατ. με επιχορήγηση.

Σημειώνεται ότι οι απαιτήσεις τις εταιρείας από ανείσπρακτα διόδια, κατόπιν δηλαδή παραβάσεως από τους οδηγούς, ανήλθαν στο τέλος του 2023 σε 724.672,77 ευρώ έναντι 704.178,97 ευρώ την προηγούμενη χρονιά.

Κατά το έτος 2023, οι δαπάνες των συμβάσεων λειτουργίας και συντήρησης της Εγνατία Οδός Α.Ε. ανήλθαν σε περίπου 25,7 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και οι δαπάνες κύριας δομικής συντήρησης οδοστρωμάτων σε 3,4 εκατ. ευρώ. Το 2023 δημοπρατήθηκαν και υπογράφηκαν μέσα στο 2024, οι τρέχουσες συμβάσεις λειτουργίας και συντήρησης για τον Δυτικό Τομέα και τον κάθετο άξονα Α29 (2023 - 2025) με συμβατικό ποσό 85,23 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) και για τον Ανατολικό Τομέα και τους κάθετους άξονες Α1, Α25 & Α23 (2023-2025), με συμβατικό ποσό 70,88 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).

Με υπουργική απόφαση της 16ης Φεβρουαρίου 2024 ανατέθηκε επισήμως στην Εγνατία Οδός Α.Ε. η αρμοδιότητα για τη λειτουργία της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης (Ε.Π.Ο.) στο τμήμα από τον Α/Κ Κ5 (Νοσοκομείο Παπαγεωργίου) έως τον Α/Κ Κ12 (σύνδεση με Ε.Ο. Θεσσαλονίκης-Μουδανιών), κατά τη διάρκεια κατασκευής του Flyover με ΣΔΙΤ.

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας στις 11/12/2024 το προσωπικό της εταιρείας αριθμούσε 102 υπαλλήλους, εκ των οποίων 98 αορίστου χρόνου, δύο με διάθεση και ακόμη δύο με έμμισθη εντολή. Στα τέλη του 2023, οι υπάλληλοι αορίστου χρόνου ανέρχονταν σε 105, με τους επτά να αποχωρούν εντός του 2024 λόγω συνταξιοδότησης.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Οι αποδόσεις από Αττική Οδό και τα μέτρα για το μποτιλιάρισμα

Ανεκτέλεστο υπόλοιπο που φτάνει στα 7 δισ. ευρώ γράφει το κοντέρ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Ωςτο τέλος του έτους θα υπογράψει δύο σιδηροδρομικά έργα 1 δισ. στη Ρουμανία. Οι παρεμβάσεις για αποσυμφόρηση της Αττικής Οδού.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έσοδα 16 δισ. από τις ιδιωτικοποιήσεις: Οι τίτλοι τέλους για το ΤΑΙΠΕΔ

Κλείνει ο κύκλος του ΤΑΙΠΕΔ, θα απορροφηθεί από το Υπερταμείο στις αρχές του 2025. Ρεκόρ εσόδων 4,18 δισ. το 2024 χάρη στην Αττική Οδό, ενώ θα εισπραχθούν 1,88 δισ. το 2025. Ποιες μετοχές κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Τα ανοιχτά μέτωπα για την Εγνατία Οδό και τον ΒΟΑΚ

Περιμένοντας από την πολιτεία να κλείσει τα ανοιχτά μέτωπα σε μεγάλους διαγωνισμούς παραχωρήσεων, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διατηρεί ανοιχτή την πόρτα στον τομέα της ενέργειας μέσω συνεπενδύσεων 50-50 με τη Masdar.