ΓΔ: 2019.25 1.15% Τζίρος: 240.95 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
Φωτο: Shutterstock

Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ ο μεγάλος κερδισμένος από το τουριστικό «τσουνάμι»

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, κερδισμένοι από το φετινό τουριστικό τσουνάμι αναδεικνύονται οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και οργανωμένο λιανεμπόριο. Απορροφούν το 15% με 20% της τουριστικής δαπάνης τα μικρά εμπορικά καταστήματα.

Αντιφατικά μηνύματα εκπέμπει προς το λιανεμπόριο το τουριστικό «μπούμ» του φετινού καλοκαιριού κι η αγωνία κορυφώνεται δεδομένου ότι σε μερικές εβδομάδες μικροί και μεγάλοι λιανέμποροι θα κληθούν να «κάνουν ταμείο» και να διαπιστώσουν τι τελικώς αποκόμισαν από τον Ιούνιο και εντεύθεν.

Βέβαια ενώ οι προβλέψεις κάνουν λόγο για περισσότερες από 33 εκατομμύρια αφίξεις τουριστών, χωρίς τις κρουαζιέρες, και τουριστικά έσοδα περί τα 20 δισ. ευρώ, ωστόσο πηγές της αγοράς επισημαίνουν ότι με εξαίρεση τους Αμερικανούς οι άλλες εθνικότητες τουριστών παρουσιάζουν μικρότερο κατά κεφαλή αριθμό διανυκτερεύσεων και χαμηλότερο ποσό δαπάνης σε σχέση με το 2019 – τότε οι αφίξεις μαζί με τις κρουαζιέρες ήταν 33 εκατομμύρια και τουριστικά έσοδα 17,5 δισ. ευρώ.

Πηγές της αγοράς που είναι σε θέση να γνωρίζουν μιλώντας προς το Business Daily έλεγαν πως τα πράγματα είναι πιο σύνθετα απ΄αυτό που αρχικά είναι εμφανές. Έλεγαν συγκεκριμένα πως οι μεγάλοι κερδισμένοι από το ανέλπιστο αρχικά τουριστικό «τσουνάμι» που κατέκλυσε την Ελλάδα τις τελευταίες εβδομάδες, είναι το οργανωμένο λιανεμπόριο και κυρίως οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ που έχουν παρουσία όχι μόνο στην Μύκονο ή την Σαντορίνη, που βουλιάζουν από τουρίστες, αλλά γενικότερα στα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου και φυσικά την Κρήτη – ειδικά στην τελευταία πρωτίστως κερδισμένοι είναι οι όμιλοι Σκλαβενίτη και Μασούτη, αλλά και οι αλυσίδες Μετρό ΑΕ και ΑΒ Βασιλόπουλος. Δηλαδή όλες οι εκείνες οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου που διαθέτουν μεγάλο δίκτυο καταστημάτων – δεν εξαιρείται η Αττική η οποία έχει γίνει τουριστικός προορισμός. Είτε επειδή δραστηριοποιούνται στην αγορά του Horeca είτε επειδή «σερβίρουν» τους τουρίστες που του rbnb, δηλαδή αυτούς που μαγειρεύουν στο σπίτι.

Αλλά ενώ οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ εκμεταλλευόμενες την τουριστική «έκρηξη» θα μπορέσουν να αντισταθμίσουν ενδεχόμενες απώλειες που εκτιμάται ότι θα έχουν στη διάρκεια των τελευταίων μηνών του χρόνου, τα πράγματα είναι πιο δύσκολα στο μικρό εμπόριο.

Πηγές της αγοράς έλεγαν συγκεκριμένα ότι σύμφωνα με τους υπάρχοντες υπολογισμούς το 15% με 20% της τουριστικής δαπάνης απορροφάται από τα μικρά εμπορικά καταστήματα. Αυτό όμως που δεν είναι σαφές εν προκειμένω είναι τι ποσοστό θα μείνει εφέτος, δεδομένου ότι από την μία πλευρά ο πληθωρισμός κινείται σε υψηλά μεγέθη, ενώ από την άλλη έχουν αυξηθεί και οι τιμές της εστίασης – υπάρχουν μάλιστα περιοχές στις οποίες στα καταστήματα εστίασης έχουν μειωθεί οι ποσότητες του προσφερόμενου φαγητού, κάτι αντίστοιχο δηλαδή που παρατηρήθηκε προ μηνών με την μείωση των ποσοτήτων σε αρκετά συσκευασμένα τρόφιμα χωρίς την αλλαγή των ονομαστικών τιμών.

Σε ορισμένες μάλιστα περιοχές όπως πχ της Βορείου Ελλάδος κι όχι μόνο, η απουσία των Ρώσων τουριστών έχει γίνει αρκετά εμφανής όχι τόσο για τις τουριστικές επιχειρήσεις - οι οποίες ενδεχομένως τους αντικατέστησαν με άλλες εθνικότητες – όσο στις τοπικές αγορές και κυρίως σε ορισμένες κατηγορίες καταστημάτων, όπως πχ κοσμηματοπωλεία και γουναράδικα. Όπως έλεγαν χαρακτηριστικά το θέμα είναι τι θα αφήσει από τον τουριστικό τζίρο στο μικρό εμπόριο ο πληθωρισμός και η εστίαση.

Πάντως οι πρώτες ενδείξεις δεν είναι ενθαρρυντικές ή εν πάση περιπτώσει δεν είναι τόσο ενθαρρυντικές όπως ανέμεναν οι επιχειρηματίες. Σε λίγες εβδομάδες πάντως θα γνωρίζουν. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι μετά από μία πολύ δύσκολη διετία για τον κλάδο της εστίασης, οι επιχειρήσεις έχουν αρχίσει πλέον να ανακάμπτουν εκμεταλλευόμενες την ευκαιρία του τουρισμού, αν και όχι όπως θα επιθυμούσαν. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εγκατάσταση Μασούτης
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το mega deal Μασούτης - Κρητικός αλλάζει τα δεδομένα στο λιανεμπόριο

Στην τελική ευθεία η συμφωνία Μασούτης – Κρητικός που αναμένεται να ανακοινωθεί τέλη Οκτωβρίου. Ο νέος όμιλος θα έχει τζίρο άνω των 2 δισ. ευρώ, δημιουργώντας νέες ισορροπίες στην αγορά.
Εστιατότιο
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακρίβεια, AirBnB «κόβουν» τζίρο στην εστίαση παρά τα ρεκόρ στον τουρισμό

Αν και η τουριστική σεζόν καταγράφει επιδόσεις ρεκόρ, οι επιχειρήσεις εστίασης βλέπουν μείωση τζίρου, με τουρίστες και Έλληνες να επιλέγουν φθηνότερες λύσεις, όπως μαγείρεμα στο κατάλυμα ή all inclusive πακέτα.
Κώστας Σκρέκας επίσημος
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Συνάντηση Σκρέκα – Xi: Ενίσχυση των δεσμών Ελλάδας με την Κίνα στην Αθήνα

Σε ιδιαίτερα θερμό κλίμα η συνάντηση Σκρέκα – Li Xi στην Αθήνα. Συμφωνία για ενίσχυση διακομματικών επαφών και προώθηση συνεργασίας Ελλάδας – Κίνας σε τουρισμό, εμπόριο και πολιτισμό.