ΓΔ: 1970.41 -0.76% Τζίρος: 179.10 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03
venizelos
Φώτο: George Vitsaras / SOOC

Ευαγ. Βενιζέλος: Δεν υπάρχει συνταγματική βάση για τις παρακολουθήσεις

«Αν δεν θέλει να σέβεται τις πολιτικές μου απόψεις, πάντως να προσέχει και να λαμβάνει υπόψη του τις νομικές μου απόψεις», σημείωσε ο κ. Βενιζέλος, αναφερόμενος στον πρωθυπουργό.

Με αφορμή την αναφορά που έκανε ο πρωθυπουργός στις απόψεις του (σ.σ. υποστήριξε ότι είναι νόμιμο να παρακολουθούνται πολιτικά πρόσωπα), ο Ευάγγελος Βενιζέλος απάντησε πριν από λίγο με δήλωσή του στην οποία αναφέρει ότι «θεώρησε σκόπιμο να αντιταχθεί ο ίδιος προσωπικά ενώπιον της Βουλής στην επιστημονική μου θέση ότι οι βουλευτές (και ως εκ τούτου ο εκάστοτε πρωθυπουργός, οι αρχηγοί των κομμάτων, οι υπουργοί αλλά, όπως θα δούμε, και η ίδια η Πρόεδρος της Δημοκρατίας) περιβάλλονται με ειδικές συνταγματικές εγγυήσεις ως προς το απόρρητο των επικοινωνιών τους».

Όπως σημειώνει ο κ. Βενιζέλος, ο πρωθυπουργός «αποδέχθηκε ανέτως ότι πρέπει να ισχύουν αυξημένες εγγυήσεις για τα δημόσια πρόσωπα και κάλεσε τα κόμματα να συμβάλουν στη διαμόρφωση αυτού του ειδικού πλαισίου» και διατυπώνει τα ερωτήματα: «Με ποια άραγε συνταγματική βάση μπορεί να υπάρχουν ειδικές νομοθετικές προβλέψεις για τα δημόσια πρόσωπα σε απόκλιση από την αρχή της ισότητας που με απλουστευτικό ζήλο επικαλείται;

Με ποια συνταγματική βάση θα προστατευθεί το τηλεφωνικό απόρρητο του ίδιου του πρωθυπουργού έναντι ενός κακού διοικητή της ΕΥΠ που αποσπά εισαγγελική έγκριση να παρακολουθήσει το κινητό τηλέφωνο του πρωθυπουργού, αναφέροντας στον εισαγγελέα μόνο τον αριθμό, χωρίς όνομα και χωρίς αιτιολογία;

Θεωρεί ο κ. Μητσοτάκης ότι μια κυβέρνηση μπορεί, επικαλούμενη λόγους εθνικής ασφάλειας με την έγκριση ενός ή έστω δύο εισαγγελέων, να θέτει υπό διαρκή παρακολούθηση όλους τους πολιτικούς της αντιπάλους;

Θεωρεί ο κ. Μητσοτάκης ότι οι πολιτικοί αρχηγοί πρέπει να αντιμετωπίζονται από την ΕΥΠ όπως αλλοδαποί ύποπτοι για κατασκοπεία; Αν όχι, πώς και πού αυτό θεμελιώνεται συνταγματικά;».

Ο Ευάγγελος Βενιζέλος επισημαίνει ότι ο κ. Μητσοτάκης επικαλέστηκε την υπόθεση των βουλευτών της Χρυσής Αυγής. «Ελπίζω να του έχει γίνει σαφές ότι είναι άλλο ζήτημα η άρση του απορρήτου για τη διακρίβωση ιδιαιτέρως σοβαρού εγκλήματος με αιτιολογημένο βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών και άλλο η άρση του απορρήτου για λόγους "εθνικής ασφάλειας" που δεν συνιστούν έγκλημα, άρση που γίνεται με αίτημα της ΕΥΠ χωρίς αιτιολογία, συχνά χωρίς μνεία του ονόματος του παρακολουθούμενου και με απλή εισαγγελική διάταξη που δεν αιτιολογείται», σχολίασε ο κ. Βενιζέλος.

Επιπλέον προσθέτει, ότι «στην υπόθεση της Χρυσής Αυγής μετά την τραγική δολοφονία Φύσσα, υπήρχε αυτόφωρο κακούργημα, δεν απαιτείτο άδεια της Βουλής για την άρση του βουλευτικού ακαταδίωκτου, η δικαιοσύνη όφειλε να ενεργήσει αμέσως, όπως και έκανε, επί των ημερών της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου. Δεν είχαν τεθεί οι βουλευτές της ΧΑ υπό προηγούμενη παρακολούθηση για λόγους εθνικής ασφάλειας. Εκ των υστέρων ήρθη η προστασία των εξωτερικών στοιχείων των τηλεφωνικών συνομιλιών που είχαν κάνει μεταξύ τους οι εμπλεκόμενοι, ανάμεσά τους και βουλευτές. Ας μου επιτρέψει ο κ. Μητσοτάκης να ξέρω καλύτερα από αυτόν τι συνέβη τότε και τι πρωτοβουλίες πήραμε με τον Αντώνη Σαμαρά».

Ο κ. Βενιζέλος αναφέρει ότι «κατά το άρθρο 62 Συντ. για την άρση του τηλεφωνικού απορρήτου βουλευτή απαιτείται άδεια της Βουλής με σκοπό τη διερεύνηση ιδιαιτέρως σοβαρού εγκλήματος και πριν την άδεια δεν μπορούν να διενεργηθούν ανακριτικές πράξεις που θίγουν προσωπικά τον βουλευτή ( άρθρο 56 παρ.1 ΚΠΔ), όπως σωματική έρευνα και πολύ περισσότερο πράξεις σχετικές με τα προσωπικά του δεδομένα και τις συνομιλίες του. Εκτός και αν υπάρχει αυτόφωρο κακούργημα.

Η άρση του τηλεφωνικού απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας -και όχι για ιδιαίτερα σοβαρό έγκλημα- επιτρέπεται κατά το άρθρο 19 παρ.1 Συντ. να γίνει από τη δικαιοσύνη και όχι από την ΕΥΠ με απλή έγκριση εισαγγελέα. Πρόκειται για δυσμενές μέτρο που σύμφωνα με τα κριτήρια της νομολογίας του ΕΔΔΑ (κριτήρια Engel) έχει ποινικό χαρακτήρα. Ισχύει συνεπώς το άρθρο 62 Συντ. με τις εγγυήσεις και τις εξαιρέσεις του. Επιπλέον ισχύει το βουλευτικό απόρρητο του άρθρου 61 παρ. 3 που προστατεύει τις πληροφορίες που παίρνει και δίνει ο βουλευτής.

Τα άρθρα 61 και 62 Συντ. δεν θεσπίζουν προσωπικά προνόμια του βουλευτή και ευρωβουλευτή (του πρωθυπουργού, του υπουργού) αλλά θεσμική εγγύηση της ομαλής λειτουργίας του πολιτεύματος. Συναφής είναι η διάταξη του άρθρου 49 παρ.1 εδ. β΄ για τον ΠτΔ. Αλλιώς τι νόημα έχει ο κοινοβουλευτικός έλεγχος επί της ΕΥΠ μέσω της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, αν η ΕΥΠ μπορεί να παρακολουθεί τα μέλη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας; Ή μήπως μπορεί τώρα η ΕΥΠ να παρακολουθεί και τα μέλη της εξεταστικής επιτροπής που θα συγκροτηθεί για να ελέγχει τυχόν διαρροές από τις κοινοβουλευτικές συζητήσεις που μπορεί να θίγουν την εθνική ασφάλεια;».

Και καταλήγει ο Ευάγγελος Βενιζέλος: «Παρακαλώ συνεπώς τον κ. Μητσοτάκη, αν δεν θέλει να σέβεται τις πολιτικές μου απόψεις, πάντως να προσέχει και να λαμβάνει υπόψη του τις νομικές μου απόψεις. Θα μπορούσε να τον βοηθήσει αυτό στην αντιμετώπιση της κρίσης του συγκεντρωτικού και μονοπρόσωπου μοντέλου εξουσίας».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λογότυπο ΣΥΡΙΖΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΣΥΡΙΖΑ για Μητσοτάκη: Η σιωπή στον δημόσιο διάλογο δεν είναι χρυσός

Σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, για ακόμα μία φορά ο κ. Μητσοτάκης επέλεξε να αποφύγει τον δημόσιο διάλογο γύρω από τα μείζονα ζητήματα, που έχουν τεθεί τόσο από την αντιπολίτευση όσο και από την κοινωνία.
Κυριάκος Μητσοτάκης ομιλεί
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μητσοτάκης: Προχωρούμε σε επενδύσεις που φέρνουν δουλειές και τεχνογνωσία

Ο πρωθυπουργός, στην εβδομαδιαία ανασκόπηση του κυβερνητικού έργου, αναφέρθηκε στην αντιμετώπιση του ψηφιακού εθισμού, τις δράσεις πρόληψης βίας ανηλίκων και την ίδρυση ΕΠΑΛ στις φυλακές Λάρισας.
Κυριάκος Μητσοτάκης ομιλία
ΔΙΕΘΝΗ

Μητσοτάκης: Δίκαιη λύση του Κυπριακού απαιτεί η διεθνής νομιμότητα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τονίζει με αφορμή τα 51 χρόνια από την τουρκική εισβολή στην Κύπρο τη σημασία της μνήμης αλλά και της συνέχισης του αγώνα για ενωμένο, ευρωπαϊκό νησί χωρίς κατοχικές δυνάμεις.