Δεν ικανοποίησαν τα τεστ των πρώτων αυτόνομων ταξί της Tesla στο Όστιν του Τέξας αποδεικνύοντας ότι χρειάζονται ακόμα να γίνουν πολλά πριν αντικατασταθεί ο άνθρωπος πίσω από το τιμόνι.
Ήδη οι φορείς ασφαλείας μεταφορών έχουν επικοινωνήσει με την Tesla μετά από πολυάριθμα βίντεο που δημοσιεύτηκαν στο διαδίκτυο, τα οποία φαίνεται να δείχνουν τα αυτόνομα ταξί της Tesla να παραβιάζουν τους κανόνες κυκλοφορίας.
Η εταιρεία άρχισε να παρέχει πληρωμένες διαδρομές σε προσκεκλημένους πελάτες σε μια πρώτη δοκιμή της τεχνολογίας αυτόνομων οχημάτων, η οποία ωστόσο δεν έχει πάει και πολύ καλά. Βίντεο που δημοσιεύτηκαν στο διαδίκτυο δείχνουν τα αυτόνομα ταξί της Tesla να οδηγούν πάνω από το όριο ταχύτητας και, σε μία περίπτωση, να στρίβουν στη λανθασμένη λωρίδα.
Τα αυτόνομα ταξί, τα οποία οι πελάτες μπορούν να καλέσουν μέσω μιας εφαρμογής, προορίζονται να οδηγούν μόνα τους. Όμως, τουλάχιστον προς το παρόν, οι δοκιμές γίνονται με έναν «παρατηρητή ασφαλείας» που κάθεται στο μπροστινό κάθισμα του συνοδηγού κατά τη διάρκεια αυτών των διαδρομών.
Η Tesla πωλεί επίσης το λογισμικό Full Self-Driving Supervised (Πλήρως Αυτόματη Οδήγηση Υπό Επίβλεψη) στους ιδιοκτήτες των οχημάτων της. Το FSD χειρίζεται το τιμόνι και το φρενάρισμα όταν είναι ενεργοποιημένο. Ωστόσο, θεωρείται ένα προηγμένο σύστημα υποβοήθησης οδηγού που απαιτεί από τον οδηγό να έχει τα χέρια του στο τιμόνι.
Καθυστερούν τα ρομποταξι
Προς το παρόν η υπηρεσία λειτουργεί μόνο στο Τέξας, με τον Μασκ να υποστηρίζει ότι η Tesla θα διαθέτει εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκινούμενα αυτοκίνητα στις ΗΠΑ μέχρι το τέλος του 2026 και ότι σχεδιάζει να επεκτείνει τα ρομποταξί και σε άλλες πόλεις, όπως το Σαν Φρανσίσκο, το Λος Άντζελες και το Σαν Αντόνιο.
Άλλα οχήματα της Tesla έχουν διαφημίσει μια λειτουργία «πλήρους αυτόνομης οδήγησης».
Ωστόσο το σύστημα δεν δείχνει να εφαρμόζεται σύντομα, καθώς οι οδηγοί πρέπει να προσέχουν τον δρόμο γιατί υπάρχει η πιθανότητα να χρειαστεί να αναλάβουν τον έλεγχο του αυτοκινήτου.
Οι ομοσπονδιακές ρυθμιστικές αρχές έχουν επίσης ασχοληθεί με το σύστημα αυτόνομης οδήγησης της Tesla, ξεκινώντας έρευνα γι' αυτό πέρυσι, αφού έλαβαν αναφορές για ατυχήματα που αφορούσαν το πρόγραμμα, συμπεριλαμβανομένου ενός όπου σκοτώθηκε ένας πεζός.
Ο Μασκ δήλωσε ότι τα ρομποταξί θα λειτουργούν με μια νέα, πιο προηγμένη έκδοση του συστήματος, προσθέτοντας ότι τα αυτοκίνητα θα είναι ασφαλή. Ο επικεφαλής της Tesla έχει ποντάρει ένα μεγάλο μέρος του μέλλοντος της αυτοκινητοβιομηχανίας στο πρόγραμμα Robotaxi, πουλώντας εδώ και χρόνια ένα όραμα για το μέλλον στο οποίο εκατομμύρια αυτοκίνητα χωρίς οδηγό θα περιφέρονται σε πόλεις σε όλο τον κόσμο.
Τόσο οι παρατηρητές όσο και οι επενδυτές εξετάζουν πλέον πολύ προσεκτικά αν η Tesla μπορεί να μετατρέψει τη δυνατότητα αυτή σε πραγματικότητα ή αν θα ενταχθεί στη μακρά λίστα με τις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις του Musk.
Τα ρομποταξί έχουν αποκτήσει αυξημένη σημασία για την Tesla φέτος, καθώς οι πωλήσεις έχουν μειωθεί και τα ετήσια κέρδη μειώθηκαν κατά 71% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2025, εν μέσω αντιδράσεων για την ακροδεξιά πολιτική του Μασκ.
Ενώ τα έσοδα έχουν μειωθεί, ο Μασκ έχει δεσμευτεί ότι τα Robotaxis της Tesla θα αποτελέσουν το μέλλον των μεταφορών. «Προβλέπω ότι θα υπάρχουν εκατομμύρια Tesla που θα λειτουργούν πλήρως αυτόνομα στο δεύτερο εξάμηνο του επόμενου έτους», δήλωσε ο Μασκ τον Απρίλιο. Μια παρόμοια δήλωση είχε κάνει και το 2019…
Οι χαμένες ευκαιρίες για αυτόνομη οδήγηση
Η Ford και η Volkswagen έκλεισαν τον Οκτώβριο του 2022 τις προσπάθειες για αυτόνομη οδήγηση βάζοντας τέλος στο Argo AI. Η Ford, η οποία επένδυσε αρχικά 2,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Argo, δημιούργησε μια νέα μονάδα που θα επικεντρωθεί στις λειτουργίες υποβοήθησης του οδηγού.
Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της VW Oliver Blume, έβαλε τέλος στις προσπάθειες λόγω της αργής προόδου που σημειωνόταν, με την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία να δοκιμάζει μέσω συνεργασιών με άλλους προμηθευτές.
Η Apple ξόδεψε δισεκατομμύρια δολάρια προσπαθώντας να αναπτύξει ένα όχημα αυτόνομης οδήγησης πριν τελικά τα παρατήσει τον Φεβρουάριο του 2024.
Η General Motors επίσης, τερμάτισε την επιχείρησή της Cruise πέρυσι, αφού ένα από τα ρομποταξί της χτύπησε πεζό στο Σαν Φρανσίσκο τον Οκτώβριο του 2023. Η εταιρεία έστρεψε τους πόρους της στην προσπάθεια ανάπτυξης αυτόνομων οχημάτων που θα μπορούσε να πουλήσει στους καταναλωτές και στη βελτίωση των χαρακτηριστικών υποβοήθησης οδηγού Super Cruise. Η GM τον Μάιο προσέλαβε τον Στέρλινγκ Άντερσον, πρώην επικεφαλής των προσπαθειών της Tesla για τον αυτόματο πιλότο.
Η Aurora Innovation ανακοίνωσε τον Μάιο ότι βάζει ξανά έναν άνθρωπο πίσω από το τιμόνι των φορτηγών χωρίς οδηγό στο Τέξας, κάνοντας στροφή σε λιγότερο από τρεις εβδομάδες μετά την έναρξη μιας εμπορικής υπηρεσίας εκεί.
Η Aurora δήλωσε ότι η απόφαση να μετακινηθεί ένας «παρατηρητής» από το πίσω μέρος της καμπίνας στη θέση του οδηγού ελήφθη κατόπιν αιτήματος της εταιρείας κατασκευής φορτηγών Paccar.