ΓΔ: 2107.43 0.15% Τζίρος: 200.09 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01
σημαία Ευρωπαϊκής Ένωσης
Η επίσημη σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης με δώδεκα χρυσαφένια αστέρια σε μπλε φόντο.

ΕΒΕΑ: Νέες απαιτήσεις εισαγωγών και αλλαγές με το CBAM από 1/1/2026

Το ΕΒΕΑ ενημερώνει ότι από 1η Ιανουαρίου 2026 τίθεται σε ισχύ στην ΕΕ ο μηχανισμός CBAM, ο οποίος αφορά προϊόντα με υψηλές εκπομπές CO2. Εταιρίες που εισάγουν σίδηρο, αλουμίνιο, τσιμέντο, λιπάσματα κ.ά. οφείλουν να προετοιμαστούν.

Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών ενημερώνει τις επιχειρήσεις-μέλη του ότι από την 1η Ιανουαρίου 2026 τίθεται σε ισχύ σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση ο νέος Μηχανισμός Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα (CBAM).

Ο CBAM αφορά επιλεγμένα προϊόντα υψηλής ενεργειακής έντασης και στοχεύει στην εξασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού ανάμεσα σε ευρωπαϊκά και εισαγόμενα προϊόντα.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΕΒΕΑ, ο CBAM θα επιφέρει πραγματικό οικονομικό κόστος στις εισαγωγές συγκεκριμένων προϊόντων με υψηλές εκπομπές CO2, από το 2026. Οι επιχειρήσεις που εισάγουν σίδηρο-χάλυβα, αλουμίνιο, τσιμέντο, λιπάσματα, ηλεκτρισμό και υδρογόνο οφείλουν να προετοιμαστούν εγκαίρως.

Όπως σημειώνεται, ο μηχανισμός αυτός δεν αποτελεί μόνο περιβαλλοντική υποχρέωση, αλλά και νέα παράμετρο κόστους και ανταγωνισμού.

Η έγκαιρη προετοιμασία προσφέρει χαμηλότερο κόστος συμμόρφωσης, σταθερότητα στις εισαγωγές και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των μη προετοιμασμένων επιχειρήσεων.

Τι πρέπει να κάνουν οι επιχειρήσεις μέχρι την 1/1/2026

Αρχικά, οι επιχειρήσεις πρέπει να ελέγξουν αν οι εισαγωγές τους υπάγονται στον CBAM, καθώς αφορά συγκεκριμένους κλάδους. Η συμμόρφωση είναι υποχρεωτική για όσους εισάγουν τα σχετικά προϊόντα, με εξαίρεση τις ετήσιες ποσότητες κάτω των 50 τόνων για ορισμένες κατηγορίες.

Στη συνέχεια, απαιτείται εγγραφή στο Μητρώο CBAM. Από το 2026, εισαγωγές θα επιτρέπονται μόνο από επιχειρήσεις με καθεστώς Εγκεκριμένου Δηλούντος (Authorised CBAM Declarant). Η έγκαιρη εγγραφή διασφαλίζει τη συνέχεια στις εισαγωγές.

Επιπλέον, οι εισαγωγείς πρέπει να συλλέξουν δεδομένα εκπομπών από τους προμηθευτές τους. Από το 2026, απαιτείται δήλωση των ενσωματωμένων εκπομπών CO₂ ανά προϊόν. Υπάρχει επιλογή μεταξύ πραγματικών εκπομπών, που είναι οικονομικότερες για παραγωγούς με χαμηλό αποτύπωμα, και προκαθορισμένων τιμών, που συνήθως συνεπάγονται μεγαλύτερο κόστος.

Η συνεργασία με προμηθευτές τρίτων χωρών κρίνεται ουσιώδης για την έγκαιρη συλλογή των απαραίτητων στοιχείων.

Οι επιχειρήσεις πρέπει επίσης να οργανώσουν εσωτερικά τη ροή πληροφόρησης, δημιουργώντας διαδικασίες παραλαβής και επαλήθευσης δεδομένων, πρότυπα αρχείων, ορίζοντας υπεύθυνο συμμόρφωσης CBAM και διασφαλίζοντας ψηφιακή ετοιμότητα για τις δηλώσεις.

Τέλος, από το 2027 θα ξεκινήσει η πώληση πιστοποιητικών CBAM, ενώ η πρώτη δήλωση για τις εισαγωγές του 2026 θα πρέπει να υποβληθεί έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2027. Η έγκαιρη προετοιμασία μειώνει το κόστος και περιορίζει τους κινδύνους.

Το ΕΒΕΑ διαβεβαιώνει ότι θα συνεχίσει να παρακολουθεί τις εξελίξεις και να παρέχει σχετική ενημέρωση.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το Μητρώο CBAM, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (επίσημος σύνδεσμος).

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ξηρασία σε αμπελώνα
ΔΙΕΘΝΗ

ΕΕ: Νέοι προβληματισμοί για νόμο αποψίλωσης μετά τις ανησυχίες επιχειρήσεων

Η ΕΕ εξετάζει εκ νέου τον νόμο αποψίλωσης μετά τις αντιδράσεις εταιρειών για υπερβολική γραφειοκρατία. Η αναβολή και απλούστευση του EUDR έως το 2026 προκαλεί αντιπαραθέσεις μεταξύ κρατών και περιβαλλοντικών οργανώσεων.
Κλιματική αλλαγή σύγκριση
ΔΙΕΘΝΗ

COP30: Συμβιβασμός με χαμηλές φιλοδοξίες, χωρίς έξοδο από ορυκτά καύσιμα

Στη COP30 στην Αμαζονία, οι 200 χώρες συμφώνησαν σε έναν μέτριο συμβιβασμό για την κλιματική δράση, χωρίς σαφές σχέδιο για τα ορυκτά καύσιμα, με τον Λούλα να χαιρετίζει τη συμφωνία ως νίκη της επιστήμης και της συνεργασίας.
Σύγχρονα αυτοκίνητα σειράς
ESG

Η χρήση πράσινου αλουμινίου μειώνει εκπομπές αντίστοιχες 900.000 οχημάτων

Η μετάβαση σε πράσινο αλουμίνιο μπορεί να μειώσει εκπομπές CO₂ όσο 900.000 οχήματα, ενώ το κόστος έως το 2040 εκτιμάται σε μόλις 25 ευρώ ανά αυτοκίνητο, ενισχύοντας την ευρωπαϊκή καθαρή τεχνολογία.
Επιχειρηματίας συζήτηση γραφείου
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Παπασταύρου στις Βρυξέλλες: Η Ελλάδα στηρίζει τη μείωση εκπομπών με ευελιξία

Ο Σταύρος Παπασταύρου συμμετέχει στο Συμβούλιο ΥΠΕΝ της ΕΕ για τη μείωση ρύπων έως το 2040, ζητώντας ευελιξία και ρήτρα αναθεώρησης. Παράλληλα, προετοιμάζει τη Διάσκεψη P-TEC στην Αθήνα.