Σημαντική αύξηση του αριθμού των μαθητών στη Γερμανία αναμένεται έως το 2032, κυρίως λόγω της μετανάστευσης. Η πολιτεία βρίσκεται αντιμέτωπη με την πρόκληση να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες σε σχολικές αίθουσες και διδακτικό προσωπικό, ενώ παράλληλα απαιτείται μετασχηματισμός του σχολικού συστήματος.
Σύμφωνα με τη Μόνιμη Διάσκεψη των Υπουργών Παιδείας και Πολιτισμού των ομόσπονδων κρατιδίων (ΚΜΚ), ο αριθμός των μαθητών θα αυξηθεί από 11,2 εκατομμύρια το 2024 σε 11,8 εκατομμύρια το 2032. Αυτή η αύξηση κατά 600.000 μαθητές συνεπάγεται την ανάγκη για 24.000 νέες σχολικές αίθουσες ή περίπου 1.200 νέα σχολεία. Η ΚΜΚ επισημαίνει ότι μετά το 2032 ο αριθμός των μαθητών θα μειωθεί, φθάνοντας στα 11,3 εκατομμύρια το 2040.
Η αύξηση αποδίδεται κυρίως στα παιδιά μεταναστών, καθώς το ποσοστό γεννήσεων στη Γερμανία έχει μειωθεί μετά το 2022. Η πρόβλεψη λαμβάνει υπόψη και 230.000 παιδιά ουκρανικής καταγωγής. Διαπιστώνονται σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ Ανατολικής και Δυτικής Γερμανίας. Στα δυτικά κρατίδια, αναμένεται αύξηση μαθητών κατά 8% έως το 2033, ενώ στα ανατολικά προβλέπεται μείωση άνω του 16% μέχρι το 2040. Παρόμοια μείωση αναμένεται και για πόλεις-κρατίδια όπως το Βερολίνο και το Αμβούργο.
Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση προβλέπεται να συρρικνωθεί κατά 9% έως το 2040, ενώ η δευτεροβάθμια θα παρουσιάσει αύξηση 10% σε σχέση με το 2024. Η πρόεδρος της ΚΜΚ και υπουργός Παιδείας του Μεκλεμβούργου-Πομερανίας, Σιμόνε Όλντενμπουργκ, τόνισε στο ARD τη σημασία της επένδυσης σε επαρκές εκπαιδευτικό προσωπικό, σύγχρονες υποδομές και ψηφιακό εξοπλισμό.
Ο Ρότζερ Σπίντλερ από το Ινστιτούτο του Μέλλοντος στη Φρανκφούρτη επισημαίνει ότι το σχολείο του μέλλοντος θα είναι πιο ευέλικτο, συνεργατικό και εξατομικευμένο. Η ΚΜΚ εκτιμά ότι έως το 2035 θα υπάρχουν περίπου 50.000 λιγότεροι εκπαιδευτικοί σε εθνικό επίπεδο από όσους απαιτούνται, με τις ελλείψεις να εντοπίζονται κυρίως εκτός δημοτικών και γυμνασίων.
Πιο αισιόδοξη είναι η εκτίμηση του Κάι Μάατς, διευθυντή του Ινστιτούτου Λάιμπνιτς για την Έρευνα και την Πληροφορία στην Εκπαίδευση (DIPF), ο οποίος αναφέρει ότι το σχολικό σύστημα μετασχηματίζεται. Το πρόγραμμα «StartChancen» (Ευκαιρίες Έναρξης), με χρηματοδότηση 20 δισ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας, στοχεύει στην αποσύνδεση της ακαδημαϊκής επιτυχίας από το κοινωνικό υπόβαθρο και την προώθηση της ισότητας ευκαιριών σε 4.000 σχολεία.
Η ανάγκη για αλλαγές και δημιουργικότητα στο σχολικό σύστημα είναι εμφανής, με ειδικούς να τονίζουν ότι απαιτείται ελευθερία κινήσεων για τα σχολεία και το θάρρος να αμφισβητηθεί το υπάρχον πλαίσιο.