ΓΔ: 1985.52 0.18% Τζίρος: 198.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Φωτο: Sooc

«Κωλοτούμπας» Vs «Εφιάλτης», η βουτιά για ΜΟΗ – ΕΛΠΕ, το πετρέλαιο και οι εφοπλιστές

Τα συνθήματα του χθες και η αντιπολιτευτική ένδεια, πώς «γκρεμίζει» τις μετοχές των διυλιστηρίων το φάσμα της έκτακτης φορολόγησης, το real estate στην Ελλάδα, πώς δυσκολεύει η μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από τους εφοπλιστές και το έλλειμμα ασφαλιστικής παιδείας.

Πάτησε κάλους ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη συνέντευξη τύπου στη ΔΕΘ με την φράση του «δεν είμαι κωλοτούμπας», λέξη σήμα κατατεθέν του Αλέξη Τσίπρα, της μεγάλης περιπέτειας του 2015, του «σκίζουμε τα μνημόνια με ένα νόμο – ένα άρθρο», της «ηρωικής» διαπραγμάτευσης που οδήγησε στη θεαματική «κωλοτούμπα» του τότε πρωθυπουργού και νυν αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, και στο τρίτο μνημόνιο. Άμεση ήταν η αντίδραση του Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος το βράδυ της Κυριακής, μιλώντας στο συνέδριο της νεολαίας του ΣΥΡΙΖΑ, υπογράμμισε ότι το δίλημμα των εκλογών είναι «εφιάλτης τέλος ή εφιάλτης δίχως τέλος», επιλέγοντας μια λέξη φορτισμένη πολιτικά, καθώς τη δεκαετία του 1980 ο Ανδρέας Παπανδρέου είχε αποκαλέσει «Εφιάλτη» τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, πατέρα του πρωθυπουργού. Η αντίδραση - απάντηση Τσίπρα στα περί κωλοτούμπας αποτυπώνει πολύ χαρακτηριστικά το βαθύ υπαρξιακό πρόβλημα του ΣΥΡΙΖΑ: την καθήλωσή του στο πολύ μακρινό παρελθόν. Σε μεγάλο βαθμό, η αξιωματική αντιπολίτευση όχι μόνο δεν είναι σε θέση να αρθρώσει επιχειρήματα και προτάσεις, άλλα ούτε καν κάποια φρέσκα, λίγο πρωτότυπα, συνθήματα. Και επαναφέρει Εφιάλτες, χούντες, εκτροπές, ανένδοτους, η Ελλάδα ανήκει στους Έλληνες και άλλα ωραία, συνθήματα - δάνεια από περασμένες εποχές.

-- Από την άλλη πλευρά πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι ο πρωθυπουργός ήταν αυτός που ανέβασε τους τόνους και το πήγε πολύ σκληρά και χωρίς καμία θετική προοπτική προτάσσοντας το δίλημμα ή εμείς ή η καταστροφή.

-- Θα ήταν δύσκολο να περάσουν απαρατήρητες τέτοιες επιδόσεις. Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, ΕΛΠΕ και Motor Oil, όπως έγραψε το Business Daily αναλυτικά την Κυριακή, ανακοίνωσαν αθροιστικά προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη 874 εκατ. ευρώ για το πρώτο εξάμηνο, από 72 εκατ. ευρώ το περσινό διάστημα και φυσικά κάπως έτσι είναι η εικόνα σε όλη την Ευρώπη. Έτσι, μετά τις εταιρείες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, στο στόχαστρο της Κομισιόν εισέρχονται και οι πετρελαϊκές εταιρείες και κυρίως τα διυλιστήρια. Η Επιτροπή ετοιμάζεται να προτείνει την επιβολή μίας «έκτακτης και προσωρινής» φορολόγησης στα υπερβολικά κέρδη του κλάδου, αποτέλεσμα της εκτόξευσης της τιμής του αργού πετρελαίου τους προηγούμενες μήνες. Φυσικά, για να φτάσουμε από τη θεωρία στην πράξη θα χρειαστεί χρόνος και πολλές πολλές διαβουλεύσεις και, επιπλέον, τα όποια έκτακτα φορολογικά μέτρα να γίνουν αποδεκτό από τους ηγέτες της ΕΕ και ακολούθως να εγκριθούν από τα κοινοβούλια των κρατών – μελών.

– Όπως είναι φυσικό, τα νέα δεν άρεσαν καθόλου στην αγορά. Σε μια ανοδική συνεδρίαση, με τον Γενικό Δείκτη χθες να κλείνει με άνοδο +0,94%, η μετοχή των Ελληνικών Πετρελαίων σημείωσε «βουτιά» κατά -4,78%, ενώ ανάλογη πτώση κατά -4,23% σημείωσε η μετοχή της Motor Oil.

-- Ερωτώμενος σε ημερίδα του ΤΑΙΠΕΔ για τη συμβολή του real estate στην οικονομία, ο διευθύνων σύμβουλος της Prodea Investments κ. Αρης Καρυτινός τόνισε πως στην Ελλάδα real estate και τουρισμός κινούν την οικονομία. Όπως είπε, γενικότερα το real estate διαδραματίζει σημαντικό ρόλο σε κάθε οικονομία του πλανήτη αλλά στην Ελλάδα, που είναι ένα από τα καλύτερα οικόπεδα της Ευρώπης, θα μπορούσαν να είχαν γίνει περισσότερα πράγματα. Επίσης, διευκρίνισε πως οι επιδόσεις του real estate είναι συνυφασμένες με τον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας και εξήγησε γιατί στην περίοδο της μεγάλης οικονομικής κρίσης ο τομέας στην Ελλάδα δεν κατέρρευσε. Σύμφωνα με τον κ. Καρυτινό, ο τομέας ήταν αρκετά κατακερματισμένος. Οι πολλοί μικροί κατασκευαστές είχαν βγάλει πολλά λεφτά πριν την κρίση, δεν είχαν δάνεια και επίσης είχαν ελάχιστο στοκ. Έτσι, κατά τη διάρκεια της κρίσης, το μόνο που έκαναν ήταν να σταματήσουν τη δραστηριότητα. Τώρα, όμως, αναφύεται ο κλάδος με χιλιάδες εργοτάξια χωρίς να υπάρχει οικόπεδο ανεκμετάλλευτο. Ο κ. Καρυτινός παραδέχθηκε πως η άνοδος στα κόστη επηρεάζει τον κλάδο αλλά εκτίμησε ότι έως το μέσο του 2023 οι τιμές θα έχουν εξομαλυνθεί.

-- «Βασιλιάδες» στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου στην παγκόσμια αγορά έχουν γίνει οι Έλληνες εφοπλιστές. Πλοία συμφερόντων τους μετέφεραν τον Αύγουστο τις μισές ποσότητες πετρελαίου που διακίνησε η Ρωσία, έναντι του ενός τρίτου τον ίδιο μήνα του 2021, σύμφωνα με έρευνα του Lloydslist Maritime Intelligence. Τώρα φαίνεται ότι αρχίζουν τα δύσκολα, όμως, γιατί το G7 και η Ευρωπαϊκή Ένωση προσανατολίζονται στις αρχές Δεκεμβρίου να ενεργοποιήσουν το πλαφόν στην τιμή του ρωσικού αργού, το οποίο θα τεθεί κάπου ανάμεσα στα 40 και στα 60 δολ. το βαρέλι. Οι Ρώσοι λένε ότι σε τέτοιες τιμές πολύ απλά θα αρνηθούν να πουλήσουν. Όμως, και οι κυβερνήσεις της Δύσης έχουν τον τρόπο τους για να δυσκολέψουν -το λιγότερο- τις πωλήσεις σε τρίτες χώρες σε υψηλότερες τιμές. Έχουν στη δικαιοδοσία τους τη διεθνή ομάδα εταιρειών των ασφαλιστικών εταιρειών που καλύπτουν το 95% των ασφαλιστικών συμβολαίων της ναυτιλίας. Αυτές, σύμφωνα με το σχέδιο, θα πρέπει να αρνούνται την ασφάλιση φορτίων με υψηλότερες τιμές από το πλαφόν.

-- Όλα αυτά δημιουργούν πολλές και ζωηρές αμφιβολίες για το αν θα βρουν τρόπο οι Έλληνες εφοπλιστές να συνεχίσουν τις «χρυσές δουλειές» με το ρωσικό πετρέλαιο από τον Δεκέμβριο και μετά. Πάντως, χαρακτηρίζονται από μοναδική εφευρετικότητα, οπότε θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε αν θα βρουν «παραθυράκια» και στο νέο καθεστώς για να συνεχίσουν.

-- Πολλά και ενδιαφέροντα ακούστηκαν στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση του κοινού πλέον ασφαλιστικού σχήματος Allianz και Ευρωπαϊκή Πίστη. Ο ιδρυτής και πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Πίστης, Χρήστος Γεωργακόπουλος γνωστοποίησε πως είχε δεχτεί υψηλότερα τιμήματα για την πώληση της εταιρείας από αυτό που έδωσε η Allianz. Όμως, προτίμησε αυτόν τον όμιλο, λόγω κύρους και ταύτισης επιχειρηματικής κουλτούρας.

-- Σε ερώτηση του BD για το τι φταίει και στην Ελλάδα υπάρχει τόσο μεγάλο έλλειμμα ασφαλιστικής συνείδησης συγκριτικά με την Ευρώπη, ο κ. Γεωργακόπουλος είπε πολλά. Τόνισε πως είναι μεγάλο και σύνθετο θέμα. Ότι είναι θέμα παιδείας, ότι χρειάζεται μια ολιστική κουλτούρα εκπαίδευσης, αλλά και φορολογικά κίνητρα. Σ’ αυτό το σημείο ήταν αφοπλιστικός σημειώνοντας: «Σκεφτείτε ότι πέρυσι οι Έλληνες δαπάνησαν 22 δισ. ευρώ στον τζόγο (ΠροΠο, λαχεία, στοίχημα κ.λπ.), ενώ για ασφάλιστρα (σ.σ. που αφορά τη ζωή τους, το σπίτι τους, το μέλλον τους) δαπάνησαν 4,5 δισ. ευρώ! Σκεφτείτε τον παραλογισμό που υπάρχει», επισήμανε με έμφαση.

-- Από την πλευρά του, ο CEO του γερμανικού ομίλου Όλιβερ Μπέτε επισήμανε πως ο ασφαλιστικός κλάδος στην Ελλάδα έχει τεράστιες προοπτικές. «Είστε μια χώρα εκ των κορυφαίων τουριστικών προορισμών, με τεράστιες εισροές πολιτών από ξένες χώρες. Υπάρχουν πολύ μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης εξειδικευμένων υπηρεσιών». Επίσης αναφέρθηκε στην παθογένεια της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς, όπου «πάνω από το 20% των αυτοκινήτων που κινούνται στη χώρα είναι ανασφάλιστα. Αυτό είναι μεγάλος κίνδυνος, ειδικά για τους πολίτες χαμηλών εισοδημάτων».

Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κυριάκος Μητσοτάκης υπουργικό
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η κυβέρνηση κάνει αντιπολίτευση, η Ευρώπη μας κατάλαβε και εφοπλιστές στη στεριά

Πώς η κυβέρνηση καταφέρνει να αντιπολιτεύεται τον εαυτό της, η Ευρώπη έμαθε τι εστί νόμος περί ευθύνης υπουργών, οι εφοπλιστές που μπήκαν στη Δούρος και οι υψηλές επαφές Χατζηδάκη στις Βρυξέλλες.
Κυριάκος Μητσοτάκης ομιλία
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το πυρηνικό όραμα Μητσοτάκη, η Motor Oil μοίρασε 2,2 δισ. και ο συνήγορος του Ιβάν

Ο Μητσοτάκης και οι εχθροί της πυρηνικής τεχνολογίας, η διαδρομή της Motor Oil στο ΧΑ, το Μάπετ Σόου στη ΝΔ, Βελόπουλος υπέρ Σαββίδη, το άλμα του ψηφιακού τζόγου και το deal του Ν. Βαρδινογιάννη.
dendias_karamanlis
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Αντεπίθεση με 50 ευρώ, πρόβα χρίσματος στον Δένδια και ο Μητσοτάκης στο Ισραήλ

Η επικοινωνιακή ομοβροντία για τον κατώτατο μισθό, εκδήλωση Δένδια με παρουσία Καραμανλή - Σαμαρά, ο Μητσοτάκης πάει Ισραήλ (και) για τη διασύνδεση, το brand που έδωσε ώθηση στην Παπουτσάνης και η AKTOR στις φοιτητικές εστίες.
Μητσοτάκης
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Τι «χάνει» ο Μητσοτάκης, η σύνοδος στο Ελιζέ και κίνητρα για ανεμογεννήτριες

Πώς απογοητεύει η κυβέρνηση τους κεντρώους ψηφοφόρους, γιατί δεν πήρε η Ελλάδα πρόσκληση από Γαλλία, το Μαξίμου και ο Δένδιας, η αυτονόητη αλλά καθυστερημένη ενίσχυση για ανεμογεννήτριες, τα δυσάρεστα της ΤτΕ για τον πληθωρισμό και η Κεφαλαιαγορά.
Κυριάκος Μητσοτάκης συνέντευξη
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η στροφή 180ο του Μητσοτάκη, τα γεύματα Τασούλα και τα «γαλλικά» του Δένδια

Η αλλαγή πορείας της κυβέρνησης για τα Τέμπη, η «μάχη» στη Βουλή, οι επαφές του υποψηφίου Προέδρου, ο Δένδιας και οι γαλλικοί πύραυλοι, τα ελληνικά πρωτεία στο ρωσικό πετρέλαιο και ο Στίβεν Φράι υπέρ της Ελλάδας.