ΓΔ: 1985.52 0.18% Τζίρος: 198.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
chalkida
Πηγή: Shutterstock

Μπαίνουν μπουλντόζες πριν το Πάσχα για την Παράκαμψη Χαλκίδας - Ψαχνών

Το τρίτο κατά σειρά δημόσιο έργο νέας γενιάς προωθείται με ταχύτητα και ολοκληρώνεται ο οδικός χάρτης της χώρας. Επιταχύνονται ΣΔΙΤ εκατοντάδων εκατομμυρίων για οδικά έργα. Ποιες κατασκευαστικές τα διεκδικούν.

Ως το Πάσχα αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες για το πρώτο μεγάλο οδικό έργο στην Εύβοια. Η Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών, προϋπολογισμού 210 εκατ. ευρώ, που αποτελεί ένα πάγιο αίτημα των κατοίκων του νησιού, διανύει αυτή την περίοδο τη φάση της ολοκλήρωσης των μελετών, ώστε να μπουν οι μπουλντόζες εντός των επομένων μηνών.

Πρόκειται για το τρίτο δημόσιο έργο νέας γενιάς που θα ακούσει το σφύριγμα της έναρξης, μετά το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ, ύψους 169 εκατ. ευρώ, και το πιο πρόσφατο Μπράλος – Άμφισσα, ύψους 285,5 εκατ. ευρώ,  που εκκίνησε στα τέλη Νοεμβρίου. Μάλιστα, η Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών και το Μπράλος – Άμφισσα, συνολικού προϋπολογισμού 472,2 εκατ. ευρώ, δημοπρατήθηκαν μαζί στα τέλη του 2021.

Άνοιξε έτσι ο δρόμος για την ολοκλήρωση του οδικού χάρτη της χώρας, με έργα μικρότερα μεν από τις μέχρι πρότινος κυρίαρχες παραχωρήσεις, αλλά με μεγάλη τοπική σημασία, σε όρους ασφάλειας και περιφερειακής ανάπτυξης. Εξάλλου, η εξασφάλιση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για υποδομές δρόμων είναι πια τόσο δύσκολη -για την Αττική δε σχεδόν αδύνατη- που αποκλείει την υλοποίησή τους. Το πρώτο οδικό έργο που εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ 2021-2027 ήταν το Μπράλος – Άμφισσα, την κατασκευή του οποίου ανέλαβε η Άβαξ.

Επόμενα βήματα για την Παράκαμψη Χαλκίδας

Μέχρι να πέσουν το 2023 οι υπογραφές με τη ΜΕΤΚΑ του Ομίλου Μυτιληναίου για την κατασκευή της Παράκαμψης Χαλκίδας – Ψαχνών, το έργο παρέμενε για χρόνια στη σφαίρα της πολιτικής εξαγγελίας. Αιτία που η πρώτη προκήρυξη το 2014 «κόλλησε» ήταν και σε αυτή την περίπτωση η δυσκολία εξασφάλισης χρηματοδότησης, καθώς τα τεχνοοικονομικά χαρακτηριστικά δεν πληρούσαν τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις.

Δεδομένου ότι το έργο υλοποιείται με τη μέθοδο της μελέτης - κατασκευής, το κομμάτι των οριστικών μελετών και μελετών εφαρμογής διαρκεί συνήθως τον πρώτο χρόνο από την υπογραφή της σύμβασης. Σήμερα βρισκόμαστε σε αυτό το στάδιο, οι περισσότερες μελέτες έχουν ήδη κατατεθεί προς έγκριση και θα ακολουθήσουν άμεσα οι υπόλοιπες. Τα πρώτα έργα αναμένονται πριν το Πάσχα, και θα ενταθούν το καλοκαίρι.

Εντωμεταξύ, εκδόθηκε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο πρώτος λογαριασμός προς την ανάδοχο ως προκαταβολή, ύψους 4.544.918,53 ευρώ. Το αντικείμενο περιλαμβάνει δύο οδικά τμήματα. Το πρώτο από τη Νέα Λάμψακο μέχρι τη Σήραγγα Βαθροβουνίου, μήκους 2 χλμ. και στη συνέχεια το τμήμα από τη Σήραγγα Βαθροβουνίου μέχρι τα Ψαχνά, μήκους 14,7χλμ. Ως προαίρεση περιλαμβάνονται, ακόμη, το τμήμα πριν τη Νέα Λάμψακο, προς Χαλκίδα / Υψηλή Γέφυρα, μήκους 4 χλμ. περίπου, το τμήμα της παράκαμψης Ψαχνών και το τμήμα της αρτηρίας σύνδεσης Βόρειας – Νότιας Εύβοιας, που συνδέει τον ανισόπεδο κόμβο Λιανής Άμμου της παράκαμψης Χαλκίδας με το οδικό δίκτυο προς τη νότια Εύβοια.

Επιτάχυνση για οδικά ΣΔΙΤ

Το νέο εργαλείο για την υλοποίηση οδικών έργων είναι οι συμπράξεις δημόσιου – ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Βεβαίως έχει κι αυτό το δικό του ταβάνι, καθώς οι πληρωμές διαθεσιμότητας δεσμεύουν για δύο - τρεις δεκαετίες πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Παρότι λοιπόν η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών φαίνεται πως τώρα ξορκίζει τα ΣΔΙΤ, αναζητώντας νέους τρόπους χρηματοδότησης, επιταχύνει την ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών που έχουν ήδη ξεκινήσει.

Έτσι, προ των πυλών βρίσκεται η δεύτερη φάση του διαγωνισμού για το έργο ΣΔΙΤ της αναβάθμισης του οδικού άξονα Δράμα – Αμφίπολη, προϋπολογισμού 248,54 εκατ. ευρώ. Το υπουργείο έδωσε το πράσινο φως για τη συμμετοχή και των τεσσάρων ενδιαφερομένων στον ανταγωνιστικό διάλογο. Αυτοί είναι οι: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος, Άβαξ και Intrakat. Επίσης, εγκρίθηκε και το τεύχος πρόσκλησης στη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Το έργο αφορά στα τμήματα Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη και Μαυρολεύκη – Δράμα, συνολικού μήκους περί τα 43 χλμ., με την αναβάθμιση κύριας αρτηρίας σε αυτοκινητόδρομο και αποκατάσταση της υπάρχουσας οδοποιίας για 13,5 χλμ. και κατασκευή 29,5 χλμ. νέων τμημάτων. Η διάρκεια του έργου, που έχει ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, έχει ορισθεί σε 30 χρόνια, με τα τέσσερα πρώτα να αφορούν στην κατασκευαστική περίοδο, ενώ τα υπόλοιπα στη λειτουργία και συντήρησή του.

Ακόμη, συγκροτήθηκε η επιτροπή διενέργειας της Β΄ φάσης του διαγωνισμού για το ΣΔΙΤ της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης της αναβάθμισης του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι - Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) και λειτουργίας-συντήρησης του τμήματος γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας, προϋπολογισμού 445 εκατ. ευρώ. Στην κούρσα διεκδίκησης συμμετέχουν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις - Μυτιληναίοις, Intrakat, Άβαξ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι κατασκευές γίνονται... ατμομηχανή: Άλμα παραγωγής 20% και προσδοκίες

Οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης καθοδηγούν την πορεία των κατασκευών, αφού ο χρόνος στενεύει. Θετικές κι εφέτος οι προσδοκίες. Επιτάχυνε με ρυθμό 19,5% ο δείκτης παραγωγής το 2024, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ.
Φράγμα, Λίμνη Πλαστήρα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κληρώνει για αντιπλημμυρικά και αρδευτικά έργα άνω των 122 εκατ. ευρώ

Προσφορές για δύο μεγάλης σημασίας έργα που θα καλύψουν συνολικά τις αρδευτικές ανάγκες 57.640 στρεμμάτων στην Πελοπόννησο. Προωθούνται 32 φράγματα ανά την επικράτεια προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κουρέτας: Να πάρουν έργα 100-150 εκατ. κατασκευαστικές της Θεσσαλίας

Εν μέσω της σκληρής αντιπαράθεσης μεγάλων και μικρών κατασκευαστικών για τα έργα στη Θεσσαλία, ο περιφερειάρχης ζητά να κατανεμηθούν έργα και σε τοπικές εταιρείες. Τα χρονοδιαγράμματα των έργων και η πρόοδος έως τώρα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κυκλοφοριακή ανάσα στην Αττική με τον τριπλό κόμβο του Σκαραμαγκά

Παίρνει ζωή το έργο που «στοίχειωσε» επί σειρά ετών με χρηματοδότηση 55 εκατ. από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Bypass στο κυκλοφοριακό έμφραγμα της Δ. Αττικής με σύστημα τριών ανισόπεδων κόμβων.