ΓΔ: 1985.52 0.18% Τζίρος: 198.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Φωτο: Shutterstock

Άσχημο ξεκίνημα έτους στα σούπερ μάρκετ, μόνο 2,3% η αύξηση των πωλήσεων

Από το 7% τον Ιανουάριο 2023, η αύξηση πωλήσεων περιορίστηκε σε 2,3% φέτος. Μόνο στα τρόφιμα καταγράφηκε άνοδος πωλήσεων, ενώ υποχώρησε ο τζίρος ειδών ατομικής υγιεινής και καθαρισμού σπιτιών.

Χαμηλές είναι φέτος οι προσδοκίες των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, αλλά και των προμηθευτικών επιχειρήσεων καταναλωτικών προϊόντων. Οι αμέσως δύο προηγούμενες χρονιές, το 2022 και το 2023, των αναστατώσεων και του υψηλού πληθωρισμού είναι πλέον παρελθόν. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μία ιδιαίτερη χρονιά, όχι μόνο λόγω της μείωσης του «πληθωρισμού των τροφίμων», αλλά και της εφαρμογής συγκεκριμένων μέτρων του υπουργείου Ανάπτυξης, προκειμένου να περιοριστεί η ένταση της ακρίβειας. Κι οι επιχειρήσεις έχουν αρχίσει ήδη να αναπροσαρμόζουν την εμπορική τους πολιτική αναζητώντας νέες ισορροπίες με βάση τα νέα δεδομένα που έχουν αρχίσει να διαμορφώνονται.

Τη νέα κατάσταση που έχει αρχίσει να διαμορφώνεται στην αγορά καταγράφει η μηνιαία έρευνα της Circana (πρώην IRI). Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας οι συνολικές πωλήσεις της αγοράς τον Ιανουάριο του 2024 αυξήθηκαν μόλις κατά 18 εκατ. ευρώ -δηλαδή κατά 2,3%, ενώ αντιθέτως τον Ιανουάριο του 2023 είχαν αυξηθεί κατά 7%– και ανήλθαν στα 825 εκατ. ευρώ έναντι 807 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Κι είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι από τις τρεις βασικές κατηγορίες προϊόντων μόνο η κατηγορία των τροφίμων είχε αύξηση κατά 3%,αντιθέτως οι κατηγορίες των προϊόντων ατομική υγιεινής και καθαρισμού σπιτιού παρουσίασαν μείωση κατά 1,3% και 1,5% αντίστοιχα.

Εν τω μεταξύ φαίνεται να «αναθεωρείται» και η καταναλωτική συμπεριφορά –μένει ωστόσο να επιβεβαιωθεί κι από τις έρευνες των επόμενων μηνών. Οι καταναλωτές, έχοντας «κατεβάσει ταχύτητα», επιλέγουν τα μικρά καταστήματα μέχρι 400 τ.μ. τα οποία έχουν τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης, με 6,6%. Ακολουθούν τα καταστήματα από 400 τ.μ. ως και 1.000 τμ με ρυθμό 3,7%, στην τρίτη θέση βρίσκονται οι μεγαλύτερες επιφάνειες άνω των 2.500 τ.μ. με ρυθμό 2,4%, ενώ η κατηγορία των καταστημάτων από 1.000 τ.μ. ως 2.500 τ.μ. εμφανίζουν αρνητικό πρόσημο, με μείωση 0,9%.

Από τον Ιανουάριο του 2023 ως και τον Ιανουάριο του 2024 οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 1,8%, ο όγκος των πωλήσεων κατά 1,1% και η μέση αύξηση τιμής ήταν 0,7%.

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να «τρέχουν» με τριπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης από τα επώνυμα προϊόντα και συνεχίζουν να κερδίζουν μερίδιο αγοράς. Το Ιανουάριο, ο ρυθμός ανάπτυξης της ιδιωτικής ετικέτας ήταν 3,6%, ενώ αντιθέτως των επωνύμων προϊόντων ήταν μόλις 1,2%. Έτσι, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας ανέρχεται πλέον στο 27% της αγοράς και των επωνύμων προϊόντων στο 73% -κέρδισε δηλαδή μισή μονάδα από πέρυσι.

Το 25,4% των πωλήσεων στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ πραγματοποιήθηκε με κάποιου είδους προσφορά. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι τα μη τυποποιημένα τρόφιμα –λαχανικά, κρέας, αλλαντικά, τυροκομικά προϊόντα– τον Ιανουάριο εμφανίζουν μείωση πωλήσεων έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2023. Ενώ τα ψάρια, τα τυροκομικά και τα αλλαντικά έχουν αρνητικό πρόσημο, από 2% ως και 8%.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

metro-panteliadis-my-market
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επενδύσεις 95 εκατ. από τη METRO, επεκτείνει το δίκτυο καταστημάτων

Στο επίκεντρο της επενδυτικής στρατηγικής της METRO ΑΕΒΕ βρίσκονται οι υποδομές, η επέκταση του δικτύου και ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Κέντρο διανομής στον Ασπρόπυργο και νέα καταστήματα My market και My market Local.
Κυριάκος Μητσοτάκης σκέψη
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Οι καμπάνες των δημοσκοπήσεων, ο Δοξιάδης και ο Μυλωνάκης και θεσμικοί vs ΧΑ

Τα ανησυχητικά ευρήματα στη δημοσκόπηση της Alco, η επιλογή Δοξιάδη και ο Γ. Μυλωνάκης, η σιγουριά του Μ. Μανουσάκη, η αντιπαράθεση θεσμικών με το ΧΑ, τα πρόστιμα στα σούπερ μάρκετ που πληρώνουν οι καταναλωτές και η απουσία της Ελληνικό Μετρό.