ΓΔ: 1985.52 0.18% Τζίρος: 198.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Φώτο: Nick Paleologos / SOOC

Έξι χρόνια μετά την καταστροφή θα ολοκληρωθούν τα έργα στη Θεσσαλία

Χρειάστηκαν 17 μήνες για να πάρουν τον δρόμο για το Ελεγκτικό Συνέδριο οκτώ συμβάσεις έργων και δύο για συμβούλους, ενώ μαίνεται η «μάχη» κατασκευαστικών εταιρειών που μπορεί να φτάσει ως το ΣτΕ.

Στα πεντέμισι με έξι χρόνια μετά το σαρωτικό πέρασμα του Daniel θα ολοκληρωθεί η οριστική αποκατάσταση των υποδομών της Θεσσαλίας. Μετρώντας ήδη δεκαεπτά μήνες από τη μεγάλη καταστροφή,  οκτώ συμβάσεις ανάθεσης έργων και δύο τεχνικών συμβούλων, δαπάνης που υπερβαίνει το 1,15 δισ. ευρώ, πήραν εχθές τον δρόμο για το Ελεγκτικό Συνέδριο. Ενάμισης χρόνος τουλάχιστον θα χρειαστεί ακόμα και για τα πρώτα αντιπλημμυρικά έργα στα ορεινά της περιφέρειας.

Παρά την αποφασιστικότητα που εκπέμπεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για τα επείγοντα έργα αποκατάστασης των οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών που υπέστησαν μεγάλες ζημιές σε Θεσσαλία και Φθιώτιδα, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Πρώτο ορόσημο είναι οι αποφάσεις της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων επί των προσφυγών της ένωσης ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕΝΑ, που αναμένονται το πολύ ως τις 24 Φεβρουαρίου.

Στόχος είναι οι μηχανές των εργοταξίων να ανάψουν, εκτός δικαστικού απροόπτου, τον ερχόμενο Απρίλιο. Από εκεί ξεκινά αγώνας δρόμου, ώστε όσα έργα είναι συνδεδεμένα με τα 600 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης να ολοκληρωθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2026.

Όσο για το υπολειπόμενο αντικείμενο, όπως αποκάλυψε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, στο πλαίσιο του 1ου Φόρουμ για τη Θεσσαλία, τα μεν σιδηροδρομικά έργα έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης 15 μηνών, ενώ για τα οδικά θα χρειαστούν 48 μήνες, δηλαδή 4 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης.

Κι όλα τα παραπάνω, εφόσον δεν δείξει «κόκκινη κάρτα» η ΕΑΔΗΣΥ ή δεν δοθεί συνέχεια από τις μικρότερες τεχνικές εταιρείες, οι οποίες όμως δεν δείχνουν διάθεση να κάνουν βήμα πίσω. Έχουν, εξάλλου, διαμηνύσει εδώ και μήνες την πρόθεσή τους να τραβήξουν την υπόθεση του αποκλεισμού τους από τα έργα των 1,35 δισ. ευρώ μέχρι τέλους, φτάνοντας δηλαδή και στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Βάσει του σχεδιασμού του υπουργείου, που έχει συναντήσει αμφισβήτηση, τα οκτώ μεγάλα έργα ανατίθενται, μέσω fast track διαδικασίας προσκλήσεων σε διαπραγμάτευση αποκλειστικά στους τέσσερις μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους. Έχοντας προσφέρει εκπτώσεις της τάξης του 2,9% ως 5%, στην ΤΕΡΝΑ κατακυρώθηκαν δύο εργολαβίες συνολικού ύψους 391,5 εκατ. ευρώ, στην ΑΚΤΩΡ επίσης δύο έργα των 349,5 εκατ. ευρώ, η ΑΒΑΞ είναι ανάδοχος σε δύο εργολαβίες, ύψους 217 εκατ. ευρώ, ενώ η ΜΕΤΚΑ παίρνει ένα έργο άνω των 166,5 εκατ. ευρώ.

Αγώνας δρόμου για το λιμάνι του Βόλου

Να εντατικοποιηθούν οι εργασίες, που έχουν ξεκινήσει από την ανάδοχο ΤΕΚΑΛ, για την αποκατάσταση των μεγάλων ζημιών που υπέστη ο λιμένας του Βόλου, επιδιώκει η ειδική μονάδα ωρίμανσης έργων του Υπερταμείου. Στόχος είναι να αποκατασταθεί η επιχειρησιακή λειτουργία του λιμανιού πριν την έναρξη της τουριστικής σεζόν, με έμφαση στην κρουαζιέρα, ώστε να μην μείνει για ένα ακόμα καλοκαίρι κλειστό.

Για ένα δύσκολο και σύνθετο έργο αποκατάστασης, που ξεπερνά τα 9,5 εκατ. ευρώ, έκανε λόγο, μιλώντας στο Φόρουμ, ο επικεφαλής του PPF, Παναγιώτης Σταμπουλίδης. «Οι εκβαθύνσεις είναι δύσκολες σε περιοχές όπου έχουν προηγηθεί φυσικές καταστροφές, για να γίνουν οι εργασίες με απόλυτη ασφάλεια ως προς τη διαχείριση των υπολειμμάτων», εξήγησε, υπογραμμίζοντας ότι υπάρχει συνεργασία με το ΕΛΚΕΘΕ και έχουν τηρηθεί πλήρως οι διεθνείς προδιαγραφές για τη διαχείριση των αποβλήτων, δεδομένου ότι οι δύο κακοκαιρίες συσσώρευσαν 700 χιλιάδες τόνους φερτών υλικών στη λιμανολεκάνη.

Πρώτα αναχώματα στις πλημμύρες ως το 2027

Επόμενο στοίχημα του PPF είναι η αντιπλημμυρική οχύρωση στα ορεινά της Θεσσαλίας, μέσω του προγράμματος Aqua Montis. Πρόκειται για τα έργα ορεινής υδρονομίας του υπουργείου Περιβάλλοντος, προϋπολογισμού 215 εκατ. ευρώ, που έχει κληθεί να φέρει εις πέρας η μονάδα. Ο κ. Σταμπουλίδης εκτίμησε ότι οι διαγωνισμοί θα προκηρυχθούν φέτος και στον επόμενο ενάμιση χρόνο θα έχουν προχωρήσει ο σχεδιασμός και η υλοποίηση, αφού είναι έργα που απαιτούν μελέτες και ειδικές περιβαλλοντικές εκτιμήσεις.

Εντωμεταξύ, μέχρι σήμερα, το PPF έχει συμβασιοποιήσει έργα 18 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των νοσοκομείων και κέντρων υγείας της περιφέρειας Θεσσαλίας, τα οποία θα είναι έτοιμα στο τέλος του 2025. Όπως ανακοίνωσε, δε, ο επικεφαλής της μονάδας, εχθές, ξεκίνησε η υλοποίηση του AntiNero IV για τη δημιουργία αντιπυρικών ζωνών, το οποίο περιλαμβάνει και έργα στη Θεσσαλία (Λάρισα, Βόλο, Αλμυρό).

Αυτή την περίοδο, το Υπερταμείο είναι σε αναμονή της έγκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της δυνατότητας συμμετοχής του PPF στην ωρίμανση έργων που είναι ενταγμένα στο ΕΣΠΑ, μεταξύ των οποίων και δεκάδες έργα της Θεσσαλίας. «Θεωρώ ότι είναι θέμα χρόνου να πάρουμε την επίσημη έγκριση από την Κομισιόν για την εμπλοκή μας σε τέτοια έργα», εκτίμησε ο κ. Σταμπουλίδης.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

γέφυρα,εργα,υποδομες
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα μεγάλα έργα του 2025: Η Θεσσαλία, οι δρόμοι και το μετρό Θεσσαλονίκης

Σε ρυθμούς Ταμείου Ανάκαμψης κινείται ο σχεδιασμός για τα έργα υποδομών που μονοπωλούν τον σχεδιασμό της νέας χρονιάς, σε μία ύστατη προσπάθεια να μην χαθούν σημαντικοί πόροι. Αναθεωρείται βάσει των διαθέσιμων πόρων η λίστα έργων για την τριετία.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεγάλα έργα με πρόταση από εταιρείες αλλά χωρίς δημόσια χρηματοδότηση

Νομοθετικές αλλαγές για να προχωρήσουν οι πρότυπες προτάσεις για έργα άνω των 200 εκατ. ευρώ. Θα αφορούν μόνο ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις, δηλαδή δεν θα υπάρχει χρηματοδότηση από το κράτος. Μέτρα για διαφάνεια.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεγάλο «πακέτο» 643 εκατ. από εθνικούς πόρους για τα έργα στη Θεσσαλία

Αναλυτική εικόνα των τεράστιων ζημιών που έχουν υποστεί δρόμοι και σιδηρόδρομος στη Θεσσαλία μετά το πέρασμα του Daniel δίνουν οι αποφάσεις ένταξης στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Το συνολικό κόστος φτάνει τα 1,35 δισ. ευρώ.