ΓΔ: 2023.05 -0.47% Τζίρος: 159.88 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01
Φωτο: Shutterstock

Έργα υποδομών άνω των 4 δισ. μεταμορφώνουν Θεσσαλονίκη και Βόρεια Ελλάδα

Μετρό, ανάπλαση ΔΕΘ, ThessINTEC, Flyover, λιμάνι και logistics park δρομολογούν επενδύσεις δισ. που αναβαθμίζουν τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα.

Έχοντας αφήσει πίσω της μια από τις «θρυλικές» εκκρεμότητες των τελευταίων δεκαετιών, που δεν είναι άλλη από το μετρό Θεσσαλονίκης, η πρωτεύουσα της Μακεδονίας βρίσκεται ξανά στον πυρήνα των εξελίξεων, ενόψει των αποψινών εγκαινίων της 89ης ΔΕΘ. 

Έργα συνολικού ύψους δισ. ευρώ συνθέτουν την ατζέντα των υποδομών για την πόλη και τη Βόρεια Ελλάδα.

Μεγάλο έργο σε αναμονή παραμένει η ανάπλαση της ΔΕΘ. Η ανατροπή στον σχεδιασμό της τελευταίας τετραετίας, από στόματος Πρωθυπουργού, εκπαραθυρώνει τη συμμετοχή ιδιώτη, ενώ το έργο συρρικνώνεται από τα ακόμα και 370 εκατ. που είχαν ακουστεί, στα 120 εκατ. ευρώ του δημοσίου. 

Η ανάπλαση θα «τρέξει» και πάλι από το Υπερταμείο αλλά δεν θα υπάρχουν ξενοδοχεία, ενώ οι εκθεσιακοί χώροι θα διατηρηθούν στα σημερινά επίπεδα των 30 χιλιάδων τ.μ. αλλά με νέες εγκαταστάσεις.

Εντωμεταξύ, οι δοκιμές για την επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά, η οποία θα προσθέσει στο αρχικό δίκτυο 4,8 χλμ. και επιπλέον 5 σταθμούς ως τη Μίκρα, άρχισαν μετά την ενεργοποίηση της ηλεκτροδότησης της γραμμής. Η αξία του έργου που ξεκίνησε το 2006 είναι 516 εκατ. ευρώ.

Όπως είπε, εχθές, ο επικεφαλής του ομίλου AKTOR, Αλέξανδρος Εξάρχου, «εφόσον προχωρά η ροή της χρηματοδότησης του έργου κανονικά, σε συνδυασμό με τα μέτρα επιτάχυνσης των εργασιών που έχει λάβει ο όμιλος, όπως η λειτουργία 3 βαρδιών ανά ημέρα, είναι εφικτή η επανάληψη της επιτυχίας της ολοκλήρωσης της κύριας γραμμής». Ο στόχος είναι να παραδοθεί στο κοινό μες το πρώτη τρίμηνο του 2026.

Ένα ζεστό νέο για την πόλη ήταν η χθεσινή αποκάλυψη από τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνο Μιτζάλη, ότι ο όμιλος είναι δια της ΕΤΕΘ προτιμητέος ανάδοχος για το πρώτο τεχνολογικό πάρκο 4ης γενιάς της χώρας, το ThessINTEC. Αυτό σημαίνει ότι έργο επιτέλους ξεκολλάει. 

Το νέο τοπόσημο της Θεσσαλονίκης θα αναπτυχθεί σε μία έκταση 760 στρ. δίπλα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία». Στην πρώτη φάση ανάπτυξης περιλαμβάνονται 5.500 τ.μ. γραφειακών χώρων και 5.000 τ.μ. εργαστηρίων για τη στέγαση της διοίκησης, της Θερμοκοιτίδας Επιχειρήσεων και των Mega Projects. Το κόστος της πρώτης φάσης θα υπερβεί τα 70 εκατ. ευρώ. Πόροι ύψους 35 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Λιμάνια, σιδηρόδρομος, logistics

Μια από τις σημαντικότερες υποδομές για να γίνει η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή μαγνήτης επενδύσεων παραμένει το λιμάνι. Η υπογραφή του πλέον αναπτυξιακού έργου για την πόλη, της επέκτασης του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ, κόστους 180 εκατ. ευρώ, αναμένεται το επόμενο διάστημα με το σχήμα ΜΕΤΚΑ-ΤΕΚΑΛ. Με τη λειτουργία του αναβαθμισμένου προβλήτα θα διπλασιαστεί η ικανότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων. 

Οι πρόδρομες εργασίες έχουν ήδη ξεκινήσει, ενώ η διάρκεια των έργων έχει οριστεί σε 30 μήνες.Αυτό σημαίνει πως αν δεν υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις θα μπορέσει να ολοκληρωθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2028.

Βάσει σχεδιασμού, βαδίζει για συμβασιοποίηση εντός του 2025 ή το αργότερο αρχές του 2026, η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ μαζί με τον προαστιακό Δυτικής Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα έργο, ύψους 66,34 εκατ. ευρώ, που έχει προκηρυχθεί από το 2021 με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου και θα προχωρήσει με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.

Εκεί που υπάρχει αξιοσημείωτη καθυστέρηση είναι το σιδηροδρομικό «Νέα Καρβάλη – Τοξότης», του οποίου ο διαγωνισμός έτρεξε μεν με πρωτοφανείς ρυθμούς, όμως έχει προσκρούσει στην προσφυγή στο ΣτΕ του Βιοτεχνικού Πάρκου Καβάλας. Δεδομένου ότι προχωρά με 211 εκατ. ευρώ από το CEF ΙΙ, υπάρχει κίνδυνος ακόμα και απώλειας των πόρων. Εντωμεταξύ, όμως, εξασφαλίσθηκαν επιπλέον 299 εκατ. ευρώ από το ίδιο χρηματοδοτικό εργαλείο για τα τμήματα Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας και Πύθιο – Ορμένιο. 

Μετά την πρόσφατη τηλεδιάσκεψη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστου Δήμα, με τους ομολόγους του από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία, φαίνεται πως επανενεργοποιείται ο σχεδιασμός για την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αλεξανδρούπολης – Οδησσού. Πρόκειται για ένα τμήμα του μεγάλου πρότζεκτ της Παράκαμψης Βοσπόρου, που πελαγοδρομεί τα τελευταία χρόνια. 

Ακόμη, όμως, και αν υπάρχει λιμάνι και σιδηρόδρομος, για να γίνει η Θεσσαλονίκη πραγματικός κόμβος για τη Νοτιονατολική Ευρώπη, χρειάζεται ένα μεγάλο εμπορευματικό κέντρο. Εντός του 2026, αναμένεται να μπουν οι βάσεις, αφού προχωρά ο διαγωνισμός του PPF (Υπερταμείο) για το logistics park στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου της Θεσσαλονίκης. 

Στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, όπου θα οριστικοποιηθούν οι όροι της 30ετούς παραχώρησης των 672 στρ. που ανήκουν στη ΓΑΙΑΟΣΕ, παρέμειναν οι: Goldair Cargo – Όμιλος Aktor και ΟΛΘ. Η επένδυση εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει ως και 260 εκατ. ευρώ, ανάλογα με το μείγμα χρήσεων logistics και μεταποίησης.

Τα ΣΔΙΤ της Βόρειας Ελλάδας

Το πλέον εμβληματικό έργο ΣΔΙΤ της Θεσσαλονίκης είναι το Flyover, λόγω κυρίως των αρχικών αντιδράσεων. Σήμερα, οι εργασίες προχωρούν με καλούς ρυθμούς σε δέκα ενεργά εργοτάξια και η πρόοδος βρίσκεται στο 30%. Η κοινοπραξία ΑΒΑΞ – ΜΕΤΚΑ έχει δεσμευτεί για την παράδοσή του τον Μάιο του 2027. Η αξία του έργου ανέρχεται σε 373,2 εκατ. ευρώ. 

Μετά από αρκετό καιρό, είχαμε εχθές την πρώτη εξέλιξη για ένα από τα δύο μεγάλα οδικά ΣΔΙΤ της Βόρειας Ελλάδας. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενέκρινε το τεύχος πρόσκλησης υποβολής προσφορών για τον κάθετο άξονα «Δράμα – Αμφίπολη», προϋπολογισμού 199,8 εκατ. ευρώ. Οι μνηστήρες είναι ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Metlen.

Με την ίδια σύνθεση, έχει μέχρι σήμερα προχωρήσει και ο δεύτερος διαγωνισμός οδικού ΣΔΙΤ με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου, που ξεκίνησε παράλληλα με το πιο πάνω έργο πριν τρία χρόνια! Πρόκειται για την κατασκευή του άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, προϋπολογισμού 411 εκατ. ευρώ. Βεβαίως, δεν παύει η πλέον καθοριστική εξέλιξη για το οδικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας να είναι η έναρξη της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στο σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis, που αναμένεται ως το τέλος του έτους, με τίμημα 1,35 δισ. ευρώ.

Το επόμενο μεγάλο ΣΔΙΤ δεν είναι οδικό αλλά κτηριακό και αφορά στη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση και διαχείριση 17 νέων Σχολικών Μονάδων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Η διάρκεια της σύμβασης σύμπραξης, προϋπολογισμού 159,21 εκατ. ευρώ, έχει οριστεί στα 27 έτη και ανάδοχος είναι η ένωση Metlen – ΑΤΕΣΕ. Θα κατασκευαστούν δύο νηπιαγωγεία, έξι δημοτικά, τέσσερα γυμνάσια και έξι λύκεια. 

Μένοντας στα κτηριακά έργα, που παίρνουν σιγά – σιγά βραχεία κεφαλή, σε αναμονή είναι η υπογραφή με την AKTOR για το ΣΔΙΤ των φοιτητικών εστιών του Πανεπιστημίου Θράκης, προϋπολογισμού 107,3 εκατ. ευρώ. Ακόμα, με τη συμμετοχή των ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-Intrakat (όμιλος AKTOR), ΑΤΕΣΕ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Metlen, βαδίζει προς δεσμευτικές προσφορές ο διαγωνισμός για το ΣΔΙΤ των φοιτητικών εστιών Δυτικής Μακεδονίας, ύψους 105,34 εκατ. ευρώ. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άνδρας σε δημόσια ομιλία
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Εντός Απριλίου η ηλεκτρονική πληρωμή για έκδοση εισιτηρίου σε Μετρό

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, ανακοίνωσε ότι μέχρι το Πάσχα αναμένεται να είναι δυνατή η ηλεκτρονική πληρωμή εισιτηρίων στο Μετρό Θεσσαλονίκης. Αυτό το ζήτημα αφορά τον ΟΣΕΘ, υπεύθυνο για την είσπραξη των εισιτηρίων.