Η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας υπενθυμίζει τους βασικούς όρους που προβλέπει ο Κώδικας Δεοντολογίας Μειώσεων Τιμών (ΥΑ 66877/2024 ΦΕΚ 5002Β΄) για τη σωστή εφαρμογή των προσφορών κατά τη διάρκεια της Black Friday, η οποία κορυφώνεται σήμερα, 28 Νοεμβρίου, καθώς και της Cyber Monday, που ακολουθεί τη Δευτέρα 1η Δεκεμβρίου.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, φέτος συμπληρώνονται δέκα χρόνια από την πρώτη εμφάνιση της Black Friday στην ελληνική αγορά.
Όπως καταγράφει έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ για το 2024, το 81% των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου που πραγματοποιούν εκπτώσεις συμμετείχε στην Black Friday, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.
Με δεδομένη τη σταδιακή υιοθέτηση της προωθητικής αυτής ενέργειας από όλο και περισσότερες επιχειρήσεις, η ΕΣΕΕ ενημερώνει τα μέλη της για την ορθή εφαρμογή των κανόνων που ισχύουν για τις μειώσεις τιμών.
Για τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν είτε στη Black Friday είτε στην Cyber Monday (η δεύτερη αφορά αποκλειστικά διαδικτυακές προσφορές), υπενθυμίζεται ότι ο Κώδικας Δεοντολογίας Μειώσεων Τιμών ορίζει συγκεκριμένες προϋποθέσεις για την ανακοίνωση εκπτώσεων.
Σύμφωνα με το άρθρο 9ι του ν. 2251/1994, όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 5111/2024, κάθε ανακοίνωση μείωσης τιμής πρέπει να αναφέρει ξεκάθαρα την προγενέστερη τιμή (τιμή αναφοράς), δηλαδή τη χαμηλότερη τιμή που είχε ο έμπορος κατά τα προηγούμενα 30 ημερολογιακά ημέρες πριν από τη μείωση.
Σε περιπτώσεις διαδοχικών μειώσεων μέσα σε διάστημα 60 ημερών, ως προγενέστερη τιμή λαμβάνεται αυτή που ίσχυε πριν από την πρώτη μείωση. Εάν η τιμή αυξομειώνεται, τότε επανέρχεται ο βασικός κανόνας της χαμηλότερης τιμής των τελευταίων 30 ημερών.
Παραδείγματα εφαρμογής:
Σε διαδοχικές μειώσεις (π.χ. ένα παντελόνι από 100 ευρώ σε 70, μετά σε 60, και στη συνέχεια σε 50 ευρώ), ο έμπορος μπορεί να χρησιμοποιεί ως τιμή αναφοράς τα 100 ευρώ για διάστημα 60 ημερών από την πρώτη μείωση. Μετά το πέρας των 60 ημερών, ως προγενέστερη τιμή λαμβάνεται η χαμηλότερη των τελευταίων 30 ημερών.
Σε περιπτώσεις αυξομειώσεων τιμής, η προγενέστερη τιμή είναι πάντα η χαμηλότερη των τελευταίων 30 ημερών, ενώ δεν επιτρέπεται ανακοίνωση μείωσης τιμής μετά από αύξηση.
Η έρευνα του ΙΝΕΜΥ έδειξε ότι οι βιτρίνες των καταστημάτων και τα ενημερωτικά email αποτελούν τα κύρια εργαλεία επικοινωνίας των επιχειρήσεων κατά την περίοδο των εκπτώσεων. Όλες οι εμπορικές πρακτικές, όπως διαφημίσεις και παρουσιάσεις προϊόντων, πρέπει να παρέχουν ακριβείς, αληθείς και σαφείς πληροφορίες στους καταναλωτές.
Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στη διαχείριση των προσωπικών δεδομένων κατά την αποστολή προωθητικών μηνυμάτων, σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία, αλλά και στην ακρίβεια των ισχυρισμών σχετικά με τις τιμές.
Οι καταναλωτές πρέπει να ενημερώνονται με σαφήνεια για το συνολικό τίμημα, συμπεριλαμβανομένων φόρων και τυχόν επιπλέον χρεώσεων, ειδικά στις ηλεκτρονικές πωλήσεις.
Η νομοθεσία για την προστασία του καταναλωτή προβλέπει αυστηρές κυρώσεις για παραβάσεις, με υψηλά πρόστιμα σε περίπτωση μη τήρησης των διατάξεων.
Λειτουργία καταστημάτων και αποζημίωση εργαζομένων
Με βάση τις αλλαγές στη νομοθεσία για τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές, τα καταστήματα μπορούν προαιρετικά να παραμείνουν ανοιχτά την Κυριακή που ακολουθεί την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, δηλαδή στις 30 Νοεμβρίου 2025.
Οι εργαζόμενοι που απασχολούνται τις Κυριακές δικαιούνται υποχρεωτικό ρεπό σε οποιαδήποτε εργάσιμη ημέρα της εβδομάδας που ξεκινά από την Κυριακή λειτουργίας. Η αμοιβή για εργασία τις Κυριακές παραμένει με προσαύξηση 75% επί του νομίμου ημερομισθίου, όπως ορίζεται από την εργατική νομοθεσία.