ΓΔ: 1968.77 -0.84% Τζίρος: 66.69 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 14:02:37
Φωτο: Shutterostock

Το πακέτο έργων 5,6 δισ. που ενδιαφέρει τις κατασκευαστικές εταιρείες

Ποια είναι τα έργα που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και έχουν σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο. Η έκπληξη με τη νέα γραμμή του Προαστιακού και οι συμβάσεις ΣΔΙΤ.

Μπορεί να φαντάζει μικρό το μερίδιο των υποδομών από το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά μια δεύτερη ανάγνωση δείχνει πως ο κατασκευαστικός κλάδος θα έχει σημαντικά οφέλη από μεγάλο αριθμό επενδύσεων, που έχουν ενταχθεί σε διάφορους τομείς του σχεδίου που παρουσιάστηκε χθες, καθώς τα έργα που ενδιαφέρουν τις εταιρείες του κλάδου έχουν συνολικό προϋπολογισμό της τάξεως των 5,6 δισ. ευρώ.

Ένα παράδειγμα είναι τα προγράμματα «Εξοικονομώ» για ιδιωτικά και δημόσια κτίρια, που θα λάβουν περισσότερα από 2 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Οι κατασκευαστές μπορεί να έχουν μικρότερο αναλογικά μερίδιο σε σχέση με τους προμηθευτές εξοπλισμού, αλλά τα ποσά δεν είναι αμελητέα.

Εκτός από τα γνωστά έργα, ο κατάλογος που δημοσιοποιήθηκε χθες περιείχε και εκπλήξεις, όπως η νέα γραμμή Προαστιακού Σιδηροδρόμου από τα Άνω Λιόσια μέχρι τα Μέγαρα, μήκους 36 χιλιομέτρων και κόστους 85 εκατ. ευρώ.

Περιλαμβάνει ακόμα και ευρύτατη χρήση των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) σε τομείς όπως τα αρδευτικά δίκτυα και τα φράγματα ώστε να κινητοποιηθούν κεφάλαια πολλαπλάσια από τα 200 εκατ. ευρώ που θα μπουν από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Το ίδιο ισχύει και για σειρά έργων υποδομών υδροδότησης και διαχείρισης πόσιμου νερού (και μονάδες αφαλάτωσης) όπου προβλέπεται να χρησιμοποιηθούν τα ΣΔΙΤ. Ένα από τα μεγαλύτερα ΣΔΙΤ που έχουν προχωρήσει στην Ελλάδα θα είναι και η συντήρηση και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς θα φτάνει τα 500 εκατ. ευρώ. Το Ταμείο Ανάκαμψης συνεισφέρει 130 εκατ. ευρώ για το συγκεκριμένο ΣΔΙΤ.

Το Ταμείο Ανάκαμψης μπορεί να χρηματοδοτεί λίγα μεγάλα έργα –με σημαντικότερα το βόρειο τμήμα του Ε65 που λαμβάνει 452 εκατ. ευρώ και τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης που λαμβάνει 427 εκατ. ευρώ– αλλά στηρίζει μεγάλα και μικρότερα έργα αναπλάσεων (περίπου μισό δισ. ευρώ).

Καλύπτει, επίσης και παρεμβάσεις όπως το νέο σύστημα διαλειτουργικών διοδίων στην Ελλάδα, που θα επιτρέπει και αναλογική χρέωση των χρηστών. Στις σημαντικές παρεμβάσεις που έχουν ενδιαφέρον για τον κλάδο των κατασκευών εντάσσονται και η ανακαίνιση του συγκροτήματος του Ολυμπιακού Σταδίου (ΟΑΚΑ) και η ανάπλαση των πρώην βασιλικών κτημάτων Τατοΐου.

Τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης

Έργο Ποσό (εκατ. ευρώ)
Εξοικονομώ κατ’ οίκον* 1.081
Αστικές Αναπλάσεις 475
Αυτοκινητόδρομος Τρίκαλα - Γρεβενά - Εγνατία Οδός (Ε65) 452
Εξοικονομώ Επιχειρώντας* 450
Αποκατάσταση του οδικού δικτύου και  επισκευή επικίνδυνων οδοστρωμάτων σε διάφορες περιοχές της χώρας προκειμένου να βελτιωθεί το επίπεδο λειτουργίας και ασφάλειας των οδικών μεταφορών 450
Επένδυση στην κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) που θα συνδέσει τις 4 μεγάλες πόλεις του νησιού 427
Ενίσχυση των δικτύων ύδρευσης περιοχών της Δυτικής Ελλάδας (Πρέβεζα, Άρτα) και νησιών (Λέσβος, Λευκάδα, Κέρκυρα) 290
Αποκατάσταση εδαφών παλαιών ορυχείων λιγνίτη στην Δυτική Μακεδονία (περίπου 60.000 στρέμματα) 242
Δημιουργία υποδομών επεξεργασίας αστικών λυμάτων σε οικισμούς κάτω των 2000 κατοίκων σε τουριστικά και περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές 230
Εξοικονομώ στο Δημόσιο* 200
Μεγάλες επενδύσεις σε αρδευτικά δίκτυα και συστήματα (κατασκευή και εκσυγχρονισμός φραγμάτων, αρδευτικών δικτύων, δεξαμενών κα) σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα (ΣΔΙΤ) 200
Κατασκευή και εκσυγχρονισμός των υποδομών υδροδότησης και διαχείρισης πόσιμου νερού, εγκαταστάσεις αφαλάτωσης με συνεργασία δημόσιου ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), κ.α. 200
Βελτίωση των τομέων του περιβάλλοντος και του πολιτισμού με ανάπτυξη «έξυπνων υποδομών» 174
Εκσυγχρονισμός μέσω Σύμπραξης Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα του δικτύου σιδηροδρόμων 130
Περαιτέρω εκσυγχρονισμός, βελτίωση και η αναβάθμιση περιφερειακών αεροδρομίων με έργα που αποτελούν συμβατική υποχρέωση του κράτους. 107
Δημιουργία εθνικού δικτύου με μονοπάτια και διαδρομές πεζοπορίας σε ολόκληρη την Ελλάδα 100
Νέα γραμμή μήκους 36 χλμ προαστιακού σιδηροδρόμου από τα Άνω Λιόσια μέχρι τα Μέγαρα 85
Δημιουργία συστήματος παροχής πληροφοριών με ειδικά συστήματα μετρήσεων και αισθητήρες για την προληπτική συντήρηση γεφυρών σε διάφορες περιοχές της χώρας. 81
Ανάπτυξη ενός αξιόπιστου, οικονομικού και φιλικού στους χρήστες διαλειτουργικού συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων για όλη την Ελλάδα 65
Υπογειοποίηση και αναδιάταξη του δικτύου ηλεκτρικού ρεύματος  60
Ανακαίνιση ΟΑΚΑ 43
Ανάπλαση πρώην βασιλικών κτημάτων Τατοϊου 42
Αντικατάσταση γυμνών καλωδίων εναερίων δικτύων μέσης τάσης, υπογειοποίηση ή μετατόπιση του δικτύου σε δασικές περιοχές, κ.α. 40
Αναβάθμιση της τηλεπικοινωνιακής υποδομής του ΟΣΕ με την εγκατάσταση ειδικής τεχνολογικής υποδομής και κεραιών για τη μετάδοση σήματος σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο με ΣΔΙΤ 24
Σύνολο 5.648
*Το μεγαλύτερο τμήμα θα πάει σε προμηθευτές εξοπλισμού  
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Καμπανάκι» από τους κατασκευαστές για τους πόρους του Ταμείο Ανάκαμψης

Επισημαίνουν τους κινδύνους απωλειών λόγω καθυστερήσεων και ζητούν την παράταση της διάρκειας του Ταμείου. Τα μέλη του ΣΤΕΑΤ θεωρούν μονόδρομο την εφαρμογή των Πρότυπων Προτάσεων. Τι ειπώθηκε στη γενική συνέλευση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι κατασκευές γίνονται... ατμομηχανή: Άλμα παραγωγής 20% και προσδοκίες

Οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης καθοδηγούν την πορεία των κατασκευών, αφού ο χρόνος στενεύει. Θετικές κι εφέτος οι προσδοκίες. Επιτάχυνε με ρυθμό 19,5% ο δείκτης παραγωγής το 2024, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ.
pyrkal
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Μάχη» μεγάλων κατασκευαστικών για το κυβερνητικό πάρκο στον Υμηττό

«Πράσινο φως» για την επόμενη φάση του διαγωνισμού για το ΣΔΙΤ των 421 εκατ. ευρώ. Στόχος η ανάδειξη του αναδόχου εντός του 2025. Ποιες εταιρείες ενδιαφέρονται. Ποια υπουργεία θα μεταφερθούν.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεγάλα έργα με πρόταση από εταιρείες αλλά χωρίς δημόσια χρηματοδότηση

Νομοθετικές αλλαγές για να προχωρήσουν οι πρότυπες προτάσεις για έργα άνω των 200 εκατ. ευρώ. Θα αφορούν μόνο ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις, δηλαδή δεν θα υπάρχει χρηματοδότηση από το κράτος. Μέτρα για διαφάνεια.
Φοιτητές
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φοιτητικές εστίες στην Κρήτη: Προχωρά το έργο των 255 εκατ. ευρώ

Μετά από περιπέτεια πέντε ετών, το μεγαλύτερο έργο ΣΔΙΤ για φοιτητικές εστίες στη χώρα, αξίας 255,36 εκατομμυρίων ευρώ, διανύει τα τελευταία μέτρα πριν την υπογραφή της σύμβασης. Ανάδοχος η Aktor Group of Companies.