ΓΔ: 2104.74 0.67% Τζίρος: 178.44 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Κτίριο Επιτροπής Ανταγωνισμού
Η πρόσοψη της Επιτροπής Ανταγωνισμού με ελληνική σημαία, σε κεντρικό δρόμο της Αθήνας.

Επ. Ανταγωνισμού: Αιφνιδιαστικοί έλεγχοι σε κατασκευαστικές εταιρείες

Όπως ανακοινώθηκε από την Επιτροπή, οι έλεγχοι εντάσσονται στο πλαίσιο της κανονιστικής παρέμβασης που άρχισε πέρυσι. Εξετάζονται οι επιπτώσεις στον ανταγωνισμό από κοινές συμμετοχές σε επιχειρήσεις του κλάδου.

Σε αιφνιδιαστικούς επιτόπιους ελέγχους σε κατασκευαστικές εταιρείες προχώρησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, στο πλαίσιο αυτεπάγγελτης έρευνας στον κλάδο κατασκευής δημοσίων έργων, η οποία άρχισε πέρυσι και επικεντρώθηκε, μεταξύ άλλων, στη συμμετοχή που είχε αποκτήσει το ολλανδικό fund Reggeborgh στους δύο μεγαλύτερους κατασκευαστικούς ομίλους, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΕΛΛΑΚΤΩΡ.

Όπως ανακοινώθηκε, η Επιτροπή Ανταγωνισμού («ΕΑ»), στο πλαίσιο αυτεπάγγελτης έρευνας βάσει του άρθρου 11 «Κανονιστική Παρέμβαση σε κλάδους της Οικονομίας» του ν. 3959/2011, όπως ισχύει, προέβη σήμερα στη διενέργεια αιφνίδιων επιτόπιων ελέγχων σε επιχειρήσεις του κλάδου κατασκευής δημοσίων έργων στην Περιφέρεια Αττικής.

Στο πλαίσιο του ελέγχου, η ΕΑ εξετάζει τυχόν επιπτώσεις της ύπαρξης κοινών συμμετοχών (common ownership / common shareholding) σε επιχειρήσεις του  κλάδου, στις συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού εντός αυτού.

Η ΕΑ, όπως επισημαίνει, «ως θεματοφύλακας της εύρυθμης λειτουργίας της ελεύθερης αγοράς, είναι επιφορτισμένη με την εφαρμογή των κανόνων ανταγωνισμού βάσει του ν. 3959/2011».

Συγκεκριμένα,  σύμφωνα με το άρθρο 11 ν. 3959/2011, η ΕΑ εξετάζει συγκεκριμένο κλάδο της ελληνικής οικονομίας που υπάγεται στην αρμοδιότητά της και εφόσον διαπιστώσει ότι στον κλάδο αυτόν δεν υπάρχουν συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού και κρίνει ότι η εφαρμογή των άρθρων 1, 2 και 5 μέχρι 10 δεν επαρκεί για τη δημιουργία συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού μπορεί, με αιτιολογημένη απόφασή της, να λάβει κάθε αναγκαίο μέτρο για τη δημιουργία συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού στο συγκεκριμένο κλάδο της οικονομίας.

Πέρυσι, η Επ. Ανταγωνισμού είχε αρχίσει την κανονιστική παρέμβαση στις κατασκευές και είχε εκφράσει προβληματισμό για τη συμμετοχή ξένου fund στις δύο μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες. Αργότερα, η Reggeborgh είχε αποχωρήσει από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και διατήρησε τη συμμετοχή της στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ.

Τότε, η Επιτροπή είχε ανακοινώσει, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:

Η ανάλυση επικεντρώθηκε σε δομικά προβλήματα στον κλάδο των κατασκευών και ειδικά στον επιμέρους κλάδο των μεγάλων δημοσίων έργων, λόγω της ολιγοπωλιακής δομής της συγκεκριμένης αγοράς, και τα οποία δεν δύνανται να επιλυθούν με την εφαρμογή των άρθρων 1, 2 και 5 μέχρι 10 Ν 3959/2011.

Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι υπήρξε σημαντική συγκέντρωση του κλάδου των κατασκευών τη τελευταία δεκαετία με αύξηση των φραγμών εισόδου σε ορισμένες από τις επί μέρους αγορές.

Επιπλέον, εντοπίστηκε ότι η κοινή οριζόντια συμμετοχή συγκεκριμένου fund στις δύο μεγαλύτερες ανταγωνίστριες κατασκευαστικές εταιρείες, δύναται να οδηγήσει στις ακόλουθες θεωρίες βλάβης:

  • Μη συντονισμένα μονομερή αποτελέσματα μείωσης ή μετριασμού των κινήτρων για ανταγωνισμό.
  • Συντονισμένα αποτελέσματα εναρμονισμένης συμπεριφοράς.

Με την βοήθεια ακαδημαϊκών εμπειρογνωμόνων έγινε ποσοτική ανάλυση για την εκτίμηση των επιπτώσεων στην αποτελεσματική λειτουργία του ανταγωνισμού που ενδέχεται να προκλήθηκε από την κοινή συμμετοχή / ιδιοκτησία (common ownership) στο μετοχικό κεφάλαιο των δύο μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου από συγκεκριμένο επενδυτικό fund στην αγορά δημοσίων έργων.

Αυτή η ανάλυση βασίζεται σε δύο βασικά στοιχεία:

  • Εκτιμήσεις της ποσοτικής επίδρασης της κοινής ιδιοκτησίας στον πραγματικό αριθμό επιχειρήσεων στην αγορά.
  • Εκτιμήσεις της επίπτωσης από τη συμμετοχή συγκεκριμένου αριθμού επιχειρήσεων που συμμετέχουν στους μεγάλους μειοδοτικούς δημόσιους διαγωνισμούς στις προσφερόμενες εκπτώσεις από τους υποψήφιους αναδόχους.
  • Περαιτέρω συνδυάστηκαν τα αποτελέσματα από τις ως άνω δύο εκτιμήσεις προκειμένου να υπολογιστεί η ποσοτική επίδραση της κοινής ιδιοκτησίας (common ownership) στις εκπτώσεις από τις αρχικές προϋπολογισθείσες αξίες που λαμβάνουν οι αναθέτουσες αρχές στις διαγωνιστικές διαδικασίες δημοσίων έργων.
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ολομέλεια Βουλής άδεια
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Στη Βουλή οι συμβάσεις της Εγνατίας Οδού, της Αττικής Οδού και του Νέου Αερολιμένα Ηρακλείου

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπ. Υποδομών & Μεταφορών για την κύρωση και τροποποίηση συμβάσεων της Εγνατίας Οδού, Αττικής Οδού και του Νέου Αεροδρομίου Ηρακλείου.
Κωστής Χατζηδάκης χαμογελά
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χατζηδάκης: Διυπουργική για νησιωτικότητα και νέα Γραμματεία Ορεινών Περιοχών

Ο Κωστής Χατζηδάκης παρουσίασε στο ΚΥΣΟΙΠ τη δημιουργία Διυπουργικής Επιτροπής για τη νησιωτικότητα και νέας Γραμματείας Ορεινών Περιοχών ενώ πάνω από 8000 έργα προχωρούν και 330 εμβληματικά αναμένεται να ολοκληρωθούν έως το 2027
Εγκαίνια-Ολυμπίας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παραδόθηκε το τελευταίο τμήμα Πάτρα–Πύργος μήκους 10 χιλιομέτρων

Το τμήμα Μιντιλόγλι–Καμίνια παραδόθηκε, ολοκληρώνοντας τον άξονα Πάτρα–Πύργος. Η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών τόνισε τη σημασία του έργου για ασφάλεια, συνδεσιμότητα και ανάπτυξη στη Δυτική Ελλάδα.
Σύγχρονα αυτοκίνητα σειράς
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ανάπλαση Δημόσιων Χώρων: Νέες διευκρινίσεις για τη Βασιλίσσης Όλγας

Η Ανάπλαση Δημόσιων Χώρων Α.Ε. απαντά για το έργο στη Βασιλίσσης Όλγας, εξηγώντας κόστος, χρονοδιάγραμμα και αρχαιολογικά ευρήματα, τονίζοντας ότι όλες οι διαδικασίες και οι πληρωμές τηρούν τη νομοθεσία.