ΓΔ: 1985.52 0.18% Τζίρος: 198.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Τουρίστας στη Σαντορίνη
Φώτο: Shutterstock

Μειωμένη κατά 15% η δαπάνη για τις φετινές διακοπές λόγω κόστους

Η μείωση οφείλεται στο μειωμένο εισόδημα λόγω των ανατιμήσεων των προϊόντων, ακολουθεί το κόστος μεταφορικών, το αυξημένο κόστος διαμονής και το μειωμένο εισόδημα λόγω κόστους ενέργειας.

Οικονομικότερες λύσεις διακοπών προτίθεται να επιλέξει για τις διακοπές του εφέτος ο Έλληνας καταναλωτής, με στόχο είτε να εξοικονομήσει χρήματα για να μπορέσει να πραγματοποιήσει κάποιο ταξίδι, είτε για να μπορέσει να επεκτείνει τη χρονική διάρκεια του. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από έρευνα για την αγορά των διακοπών 2023 του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος που υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών την περίοδο 3-5 Ιουνίου 2022 σε δείγμα 880 καταναλωτών.

Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας, η πλειοψηφία του κοινού επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες, είτε φιλοξενία (26%), είτε διαμονή (22%). Το 20% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 9% διαμονή σε ξενοδοχεία (7% χωρίς διατροφή και 2% με πλήρη διατροφή). Το 6% επιλέγει camping και το 6% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό.

Την ίδια στιγμή, ποσοστό 45% των ερωτηθέντων απαντάει ότι κατά τη διάρκεια των διακοπών μαγειρεύει συχνά, κάτι που σημαίνει ότι προσπαθεί να μειώσει τη δαπάνη της εστίασης. Παράλληλα το 66% δηλώνει ότι επισκέπτεται συχνά καταστήματα τροφίμων όπως σουπερμάρκετ κάτι που δείχνει και πάλι μία τάση εξοικονόμησης χρημάτων, ενώ το 53% αγοράζει τοπικά προϊόντα. Το 16% αγοράζει προϊόντα άλλων τύπων στις διακοπές του, είτε αναμνηστικά είδη, είτε λοιπά προϊόντα όπως ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα, παιχνίδια κλπ.

Η μέση δαπάνη για αγορές προϊόντων στις διακοπές εκτιμάται στα 230 ευρώ. Από αυτά τα 118 ευρώ (δηλαδή το 51%) αφορούν αγορές τροφίμων εκτός εστίασης, όπως π.χ. αγορές από το σουπερμάρκετ, για μαγειρική στο κατάλυμα ή για απευθείας κατανάλωση π.χ. στην παραλία. Τα 52 ευρώ αφορούν αγορές τουριστικών ειδών, όπως αναμνηστικά είδη και τα 59 ευρώ αγορές άλλων προϊόντων, όπως ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια, κοσμήματα καθώς οι καταναλωτές εντάσσουν την αγοραστική εμπειρία στην καθημερινότητα των διακοπών τους. Με βάση αυτά τα στοιχεία, η εγχώρια τουριστική δαπάνη από τον εσωτερικό τουρισμό εκτιμάται στα 380 εκατ. ευρώ.

Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τους ερωτηθέντες, η δαπάνη τους για τις φετινές διακοπές εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένη κατά 15%. Αναφορικά με τους λόγους, από την έρευνα προκύπτει ότι κυρίως οφείλεται στο μειωμένο εισόδημα λόγω των ανατιμήσεων των προϊόντων (με αύξηση από 63% σε 69%), ακολουθεί το κόστος μεταφορικών (με μείωση από 52% σε 43%), το αυξημένο κόστος διαμονής (με αύξηση από 23% σε 38%) και το μειωμένο εισόδημα λόγω κόστους ενέργειας (με μείωση από 50% σε 37%).

Τα στοιχεία δείχνουν, σύμφωνα με την έρευνα, ότι παρά τα προβλήματα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, ένα σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού θα κάνει διακοπές και σημαντικές αγορές τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αλλά με μειωμένη δαπάνη, κάτι που είναι αποτέλεσμα και της ευρύτερης τάσης για εξοικονόμηση χρημάτων.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αντίδραση ΣΕΛΠΕ στην επιβολή προστίμων για παραπλανητικές εκπτώσεις

Όπως αναφέρει ο ΣΕΛΠΕ, «στον Σύνδεσμό μας ανήκουν εταιρίες λιανικής που γνωρίζει ο κόσμος με το όνομά τους. Είναι εταιρίες πολύ υγιείς και αξιόπιστες απέναντι σε κάθε συνεργαζόμενο μέρος».
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διψήφια αύξηση τζίρου στο εμπόριο το δ' τρίμηνο, έπιασε τα 11 δισ. ευρώ

Ρεαλιστική κρίνεται από τους εμπόρους η αύξηση του φετινού τζίρου τελευταίου τριμήνου κατά 1 δισ. με ώθηση από την περίοδο των εορτών. Συγκρατημένη αισιοδοξία εκφράζεται για την έναρξη της εκπτωτικής περιόδου τη Δευτέρα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Ζεστή» η αγορά τις γιορτές με προβλέψεις για αύξηση 20% στις δαπάνες

Σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΛΠΕ, η κατά κεφαλή δαπάνη στην αγορά των Χριστουγέννων αναμένεται ότι θα είναι αυξημένη από 146 σε 174 ευρώ. Λίγοι καταναλωτές ψώνισαν χριστουγεννιάτικα δώρα στην Black Friday.