Ο Δημήτρης Αβραμόπουλος, πρώην ευρωπαίος Επίτροπος και νυν βουλευτής, έλαβε μέρος σε συζήτηση με θέμα «Connectivity between Central Asia and the European Union: The Role of the Middle Corridor», στο πλαίσιο του High Level Meeting του Nizami Ganjavi International Center στη Τασκένδη του Ουζμπεκιστάν.
Η εκδήλωση συγκέντρωσε διακεκριμένες προσωπικότητες, όπως η πρώην Πρόεδρος της Λετονίας, Vaira Vike-Freiberga, o πρώην Πρόεδρος της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, Mladen Ivanic, και ο πρώην Πρόεδρος της Σερβίας, Boris Tadic, υπό το συντονισμό της κας Eka Tkeshelashvili, πρώην Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης της Γεωργίας.
Στην παρέμβασή του, ο κ. Αβραμόπουλος εστίασε στον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζει ο Middle Corridor (Trans-Caspian International Transport Route), ο οποίος συνδέει την Κεντρική Ασία με την Ευρώπη μέσω της Κασπίας Θάλασσας, του Νότιου Καυκάσου και της Τουρκίας.
Όπως σημείωσε, ιδιαίτερα σε μια εποχή γεωπολιτικής αβεβαιότητας, ο συγκεκριμένος διάδρομος αναδεικνύεται ως ασφαλής, αξιόπιστη και ανθεκτική στις κυρώσεις εναλλακτική για το διαπεριφερειακό εμπόριο μεταξύ Ανατολής και Δύσης.
Ο Έλληνας πολιτικός υπογράμμισε ότι ο Middle Corridor δεν αποτελεί μονάχα μια διαδρομή μεταφορών, αλλά λειτουργεί και ως στρατηγικός μοχλός διαφοροποίησης για τις αλυσίδες εφοδιασμού, συμβάλλοντας στη μείωση των εξαρτήσεων και ενισχύοντας τη συνεργασία με τις κεντροασιατικές χώρες.
Επεσήμανε ιδιαίτερα τη σημασία της σταθερότητας και ευημερίας της Κεντρικής Ασίας, επισημαίνοντας πως αποτελεί παράγοντα που επηρεάζει άμεσα την ασφάλεια και τα μακροπρόθεσμα οικονομικά συμφέροντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σχετικά με την απόδοση του διαδρόμου, ο κ. Αβραμόπουλος ανέφερε ότι οι χρόνοι μεταφοράς μέσω του Middle Corridor από την Κίνα στην Ευρώπη κυμαίνονται περίπου στις δύο εβδομάδες —διάστημα υπερδιπλάσιας ταχύτητας συγκριτικά με τη θαλάσσια διαδρομή μέσω Σουέζ.
Τόνισε, ωστόσο, την ανάγκη ο νέος αυτός διάδρομος να υποστηριχθεί από πράσινες και σύγχρονες υποδομές, προκειμένου να διασφαλιστεί η βιώσιμη ανάπτυξη και η μελλοντική ανταγωνιστικότητά του.
Αναλύοντας τις προκλήσεις του έργου, όπως τα κατακερματισμένα τελωνειακά καθεστώτα και τις ανεπάρκειες στις σιδηροδρομικές υποδομές, ο Δημήτρης Αβραμόπουλος υπογράμμισε ότι μπορούν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά μέσω της αξιοποίησης χρηματοδοτικών εργαλείων της ΕΕ,με αιχμή το πλαίσιο Global Gateway και μέσα από συστηματικό πολιτικό διάλογο μεταξύ των κρατών διέλευσης.
Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, επισήμανε ότι ο Middle Corridor δεν προορίζεται να αντικαταστήσει άλλες διαδρομές διασυνδεσιμότητας, αλλά να λειτουργήσει συμπληρωματικά, ως απαραίτητος πυλώνας της ευρασιατικής συνεργασίας.
Υπογράμμισε την ανάγκη η Κεντρική Ασία να αναγνωριστεί ως ενεργός εταίρος και όχι απλώς ως διαμετακομιστική ζώνη. Με αυτόν τον τρόπο, επισήμανε τη σημασία διαμόρφωσης ενός νέου πλαισίου συνεργασίας που θα βασίζεται στο αμοιβαίο όφελος, στην εμπιστοσύνη και στην κοινή ευημερία.