Τέσσερις χώρες διαδραματίζουν ηγετικό ρόλο στην ηλεκτροκίνηση σε παγκόσμιο επίπεδο: η Νορβηγία, η Ολλανδία, η Κίνα και η Σιγκαπούρη. Η Κίνα ξεχωρίζει ως η κυρίαρχη δύναμη στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, καλύπτοντας περίπου το 65% των συνολικών πωλήσεων. Εντυπωσιακό είναι ότι η Κίνα αποτελεί τη μοναδική χώρα όπου το κόστος αγοράς νέων ηλεκτρικών οχημάτων είναι χαμηλότερο από αυτό των συμβατικών με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Έρευνα που αξιολόγησε τέσσερις βασικούς τομείς – κυβερνητικά κίνητρα, υποδομές, προσφορά και ζήτηση – ανέδειξε ότι αρκετές χώρες παρουσίασαν μικρότερη πρόοδο στην ηλεκτροκίνηση το 2025 σε σχέση με το 2024. Βασικός λόγος για αυτή την επιβράδυνση φαίνεται να είναι η απουσία κυβερνητικών επιχορηγήσεων. Η Νορβηγία συνεχίζει να πρωτοπορεί στην Ευρώπη, όχι μόνο στη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων αλλά και στην αγορά μεταχειρισμένων, με τους Νορβηγούς καταναλωτές να δείχνουν αυξημένο ενδιαφέρον για μεταχειρισμένα ηλεκτρικά οχήματα.
Μελέτη της PwC εξέτασε την ετοιμότητα 28 χωρών για την υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σύμφωνα με τα ευρήματα, η Γαλλία, η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο διαθέτουν ανεπτυγμένες υποδομές φόρτισης και ισχυρή προσφορά και ζήτηση, αλλά υστερούν στα κυβερνητικά κίνητρα. Αντίθετα, η Ισπανία και η Πολωνία προσφέρουν πιο γενναιόδωρες επιδοτήσεις, όμως παρουσιάζουν αδυναμίες στις υποδομές. Σημαντικές προσπάθειες για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης καταγράφονται και στην Ιταλία, την Ολλανδία και τη Σλοβακία. Η μελέτη υπογραμμίζει ότι οι επιδοτήσεις, οι φοροαπαλλαγές και τα λοιπά οφέλη διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην ενίσχυση της ζήτησης.
Στις χώρες της Μέσης Ανατολής, η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα παραμένει περιορισμένη, γεγονός που αποδίδεται στο χαμηλό κόστος των ορυκτών καυσίμων. Ωστόσο, οι σημαντικές επενδύσεις της Σαουδικής Αραβίας στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ενδέχεται να επιταχύνουν τη μετάβαση στη χρήση μπαταριών για την κίνηση των οχημάτων.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το πιο πειστικό επιχείρημα υπέρ της υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων είναι το χαμηλότερο ενεργειακό κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας σε σχέση με τα παραδοσιακά καύσιμα. Το όφελος αυτό ενισχύεται περαιτέρω από τη δυνατότητα οικιακής φόρτισης, όπου το κόστος ενέργειας είναι σημαντικά χαμηλότερο σε σύγκριση με τη χρέωση των δημόσιων ταχυφορτιστών.