ΓΔ: 2105.84 0.37% Τζίρος: 144.40 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:35:34
βιοκαύσιμα
Φώτο: Shutterstock

Τα βιοκαύσιμα συνδέονται με υψηλότερες εκπομπές CO2 από τα ορυκτά καύσιμα

Η παγκόσμια ζήτηση για βιοκαύσιμα αυξάνεται, όμως νέα μελέτη δείχνει ότι εκπέμπουν 16% περισσότερο CO2, ενώ δεσμεύουν τεράστιες εκτάσεις γης και υδάτινους πόρους, επιβαρύνοντας το περιβάλλον.

Η παγκόσμια ζήτηση για βιοκαύσιμα συνεχίζει να αυξάνεται, παρά το γεγονός ότι συνδέονται με υψηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε σχέση με τα ορυκτά καύσιμα. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Cerulogy για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος, τα βιοκαύσιμα ευθύνονται για 16% περισσότερες εκπομπές CO2 σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η έρευνα επισημαίνει ότι αν το 3% της γης που σήμερα χρησιμοποιείται για καλλιέργειες βιοκαυσίμων καλυπτόταν με φωτοβολταϊκά, θα παραγόταν αντίστοιχη ποσότητα ενέργειας. Αυτή τη στιγμή, 32 εκατομμύρια εκτάρια γης, έκταση αντίστοιχη με το μέγεθος της Ιταλίας,  αξιοποιούνται για καλλιέργεια φυτών που προορίζονται για παραγωγή βιοκαυσίμων, καλύπτοντας μόλις το 4% της παγκόσμιας ενεργειακής ζήτησης στις μεταφορές.

Μέχρι το 2030, η γη που θα διατεθεί για βιοκαύσιμα αναμένεται να αυξηθεί κατά 60%, φθάνοντας τα 52 εκατομμύρια εκτάρια, δηλαδή έκταση σχεδόν όσο η Γαλλία. Παράλληλα, τα βιοκαύσιμα προβλέπεται να εκπέμπουν επιπλέον 70 MtCO2e συγκριτικά με τα ορυκτά καύσιμα που αντικαθιστούν, ποσότητα ισοδύναμη με τις ετήσιες εκπομπές 30 εκατ. πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος, υπάρχει σημαντική σπατάλη γης, ενώ το 90% της παγκόσμιας παραγωγής βιοκαυσίμων εξακολουθεί να βασίζεται σε καλλιέργειες τροφίμων. 

Το 2023, η βιομηχανία βιοκαυσίμων απορρόφησε περίπου 150 εκατ. τόνους καλαμποκιού και 120 εκατ. τόνους ζαχαροκάλαμου και ζαχαρότευτλων. Αξιοσημείωτο είναι ότι το ισοδύναμο 100 εκατ. μπουκαλιών φυτικού ελαίου καταναλώνεται καθημερινά ως καύσιμο, με αποτέλεσμα το 20% της παγκόσμιας παραγωγής φυτικού ελαίου να μην προορίζεται για διατροφή.

Ένα ακόμη κρίσιμο ζήτημα αφορά τη χρήση γλυκού νερού. Για να διανύσει ένα αυτοκίνητο 100 χιλιόμετρα με βιοκαύσιμα πρώτης γενιάς απαιτούνται κατά μέσο όρο σχεδόν 3.000 λίτρα νερού, ενώ ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που λειτουργεί με ηλιακή ενέργεια χρειάζεται μόλις 20 λίτρα. Η αυξανόμενη πίεση στα υδάτινα αποθέματα λόγω της κλιματικής αλλαγής εντείνει τους κινδύνους για το περιβάλλον.

Η Βραζιλία καταγράφει εντυπωσιακή ανάπτυξη στον τομέα των βιοκαυσίμων, ενώ οι ΗΠΑ διατηρούν την πρώτη θέση ως ο μεγαλύτερος παραγωγός παγκοσμίως. Επιπλέον, η ζήτηση για βιοκαύσιμα ενδέχεται να αυξηθεί σημαντικά στους τομείς της ναυτιλίας και της αεροπορίας, καθώς αναζητούνται εναλλακτικές λύσεις στα ορυκτά καύσιμα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

λιμάνι με κοντέινερ
ΔΙΕΘΝΗ

Greenpeace: Παρέμβαση στο Βέλγιο ανάγκασε δύο LNG τάνκερ να αλλάξουν πορεία

Ακτιβιστές της Greenpeace μπλόκαραν τον σταθμό υγροποιημένου αερίου Zeebrugge στο Βέλγιο, με αποτέλεσμα δύο τάνκερ να αλλάξουν πορεία. Οι διαδηλωτές συνελήφθησαν και το πλοίο Witness της Greenpeace κατασχέθηκε.
Σταύρος Παπασταύρου
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Συνάντηση Παπασταύρου με τον Επίτροπο Κλιματικής Δράσης στη Σύνοδο ΟΗΕ

Στη Νέα Υόρκη συναντήθηκαν ο Υπ. Περιβάλλοντος Σταύρος Παπασταύρου και ο Επίτροπος Κλιματικής Δράσης Ε.Ε. Wopke Hoekstra, και συζήτησαν για την ενεργειακή μετάβαση στην Ελλάδα και το έργο CCS στον Πρίνο Θάσου.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φωτοβολταϊκά: Απώλειες εκατομμυρίων εν αναμονή του Μηχανισμού Αναδιανομής

Ρεκόρ περικοπών πλήττουν τα φωτοβολταϊκά πάρκα, με τα μεγάλα έργα να υφίστανται τριπλάσιες απώλειες. Χωρίς δίχτυ ασφαλείας ο κλάδος με τον Μηχανισμό Αναδιανομής να παραμένει σε εκκρεμότητα.
ΔΕΗ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Από τον λιγνίτη στις ΑΠΕ: «Τρέχει» ο «πράσινος» μετασχηματισμός της ΔΕΗ

«Τρέχει» ο στρατηγικός μετασχηματισμός της ΔΕΗ στην «καθαρή» ενέργεια. Σε εξέλιξη το τριετές επενδυτικό πλάνο 3 δισ. ευρώ. Στο 85% του στόχοι ήδη οι ΑΠΕ, στα 6,3 GW η εγκατεστημένη ισχύς και 3,7 GW υπό κατασκευή.