Είναι γεγονός πως η τεχνητή νοημοσύνη πλέον δεν αποτελεί έναν μακροπρόθεσμο στόχο του μέλλοντος, αλλά μια πραγματικότητα που αναδιαμορφώνει ριζικά όλες τις πτυχές της κοινωνίας, χωρίς φυσικά να αφήνει απέξω τον τραπεζικό κλάδο.
Από την αυτοματοποίηση συναλλαγών έως την ανίχνευση απάτης σε πραγματικό χρόνο, οι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί παγκοσμίως υιοθετούν λύσεις τεχνητής νοημοσύνης που δημιουργούν μια ασφαλέστερη, ταχύτερη και περισσότερο εξατομικευμένη εμπειρία χρήστη για εκατομμύρια πελάτες.
Σύμφωνα με έρευνες, η παγκόσμια υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης έφτασε το 78% σε όλες τις επιχειρήσεις το 2024, σημαντικά αυξημένη από το μόλις 20% του 2017. Η McKinsey, συμβουλευτική εταιρεία, εκτιμά ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι ικανή να προσφέρει από 200 έως 340 δισ. δολάρια ετησίως σε αξία σε όλο τον τραπεζικό κλάδο.
Οι κινήσεις των εγχώριων τραπεζών
Οι εγχώριες τράπεζες έχουν φυσικά αντιληφθεί τα σημαντικά πλεονεκτήματα της ψηφιακής μετάβασης και της τεχνητής νοημοσύνης.
Η Eurobank έχει αναδείξει την ψηφιακή καινοτομία σε βασικό πυλώνα της ανάπτυξής της, ενσωματώνοντας διαρκώς τεχνολογίες αιχμής, συμπεριλαμβανομένης της Τεχνητής Νοημοσύνης, για την αναβάθμιση της εμπειρίας των πελατών, συμπεριλαμβανομένων εικονικών βοηθών και εργαλείων οικονομικής διαχείρισης.
Η Τράπεζα Πειραιώς έχει επίσης προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις στο cloud και στην τεχνητή νοημοσύνη, προσθέτοντας δεκάδες νέες λειτουργίες στις ψηφιακές της πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένης βιομετρικής αναγνώρισης, οικονομικού προγραμματισμού με τεχνητή νοημοσύνη και προηγμένων chatbots.
Η Εθνική Τράπεζα έχει αναπτύξει μία λύση Document AI που επιτρέπει την επεξεργασία χιλιάδων εγγράφων καθημερινά σε λιγότερο από 0,5 δευτερόλεπτα ανά σελίδα, επιτυγχάνοντας ακρίβεια 90% και μετασχηματίζοντας τη διαδικασία εξυπηρέτησης πελατών. Το σύστημα υποστηρίζει περίπου 20 κατηγορίες εγγράφων για σχεδόν 60 διαφορετικά πρότυπα εγγράφων και επεξεργάζεται πάνω από 700.000 σελίδες ανά μήνα.
Τέλος, η Alpha Bank από τον Σεπτέμβριο του 2024 ενσωμάτωσε το Microsoft Copilot στις εργασίες πάνω από 300 εργαζομένων, με στόχο έως το τέλος του 2025 οι εργαζόμενοι που έχουν τον δικό τους AI «βοηθό» να ξεπεράσουν τους 1.000.
Σύμφωνα με τον Chief Digital Officer, Μιχάλη Τσαρμπόπουλο, η Alpha Bank στοχεύει να μετατραπεί από μία «AI-supported» σε μία «AI-led» τράπεζα, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία όχι μόνο για να υποστηρίζει τις υπάρχουσες λειτουργίες αλλά και για να διαμορφώνει το μέλλον της.
Επιπλέον, τόσο η Alpha Bank όσο και η Εθνική Τράπεζα αξιοποιούν την πλατφόρμα Moveo.AI για να μετασχηματίσουν τις λειτουργίες εξυπηρέτησης πελατών. Ο AI agent της Moveo βελτιώνει συνεχώς την απόδοσή του και έχει εξελιχθεί σε βασικό εργαλείο επικοινωνίας της Alpha Bank με τους πελάτες, συμβάλλοντας σημαντικά στη βέλτιστη αξιοποίηση πόρων και στην ενίσχυση της νέας ψηφιακής εμπειρίας που προσφέρει η τράπεζα.
Παράλληλα, η Εθνική Τράπεζα αξιοποιεί το Moveo.AI για την ανίχνευση καθυστερήσεων χρηματοδοτήσεων, επιτυγχάνοντας 60% μεγαλύτερη πιθανότητα πληρωμής και αυξάνοντας το ποσοστό εισπράξεων κατά 15% σε σχέση με τους παραδοσιακούς χρηματοοικονομικούς συμβούλους.
Η τεχνητή νοημοσύνη «θωρακίζει» από απάτες
Η ανίχνευση απάτης αποτελεί έναν από τους πιο κρίσιμους τομείς όπου η τεχνητή νοημοσύνη αποδεικνύεται χρήσιμη. Τα AI μοντέλα αναλύουν εκατομμύρια συναλλαγές ανά δευτερόλεπτο, εντοπίζοντας ύποπτη δραστηριότητα τη στιγμή που συμβαίνει και σταματώντας την τραπεζική απάτη εγκαίρως. Επιπλέον, τα συστήματα αυτά εξελίσσονται με την πάροδο του χρόνου, ώστε να προσαρμόζονται στις νέες τεχνικές που υιοθετούν οι απατεώνες.
Σύμφωνα με έρευνα του Feedzai, το 2025 πάνω από το 50% των περιστατικών απάτης περιλαμβάνουν χρήση τεχνητής νοημοσύνης και deepfakes, ενώ το 92% των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων που συμμετείχαν στην έρευνα επιβεβαιώνουν ότι οι απατεώνες χρησιμοποιούν γενετική τεχνητή νοημοσύνη.
Με τη σειρά τους, οι τράπεζες και οι πάροχοι πληρωμών χρησιμοποιούν generative AI για να αντιμετωπίσουν αυτές τις απειλές και να μείνουν ένα βήμα μπροστά από τους απατεώνες.