Η Google δέχθηκε νέο πλήγμα στην Αυστραλία, καθώς συμφώνησε να καταβάλει πρόστιμο 35,8 εκατ. δολ. ΗΠΑ (55 εκατ. αυστραλιανών δολαρίων), έπειτα από την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και Καταναλωτών (ACCC) ότι έβλαψε τον ανταγωνισμό.
Η αρχή διαπίστωσε πως η εταιρεία πλήρωνε τις δύο μεγαλύτερες τηλεπικοινωνιακές εταιρείες της χώρας, Telstra και Optus, για να προεγκαθιστούν την εφαρμογή αναζήτησης της Google στα κινητά Android, αποκλείοντας με τον τρόπο αυτόν ανταγωνιστικούς παρόχους.
Η συμφωνία, που ίσχυσε από τα τέλη του 2019 έως τις αρχές του 2021, συνδύαζε έσοδα από διαφημίσεις τα οποία μοιράζονταν οι δύο πλευρές. Σύμφωνα με την ACCC, αυτή η πρακτική περιόρισε σημαντικά την παρουσία άλλων μηχανών αναζήτησης στην αγορά. Η Google αναγνώρισε ότι οι συμφωνίες είχαν ουσιαστικό αντίκτυπο στον ανταγωνισμό και δεσμεύθηκε να μην επαναλάβει αντίστοιχες πρακτικές, αποδεχόμενη ταυτόχρονα την επιβολή του προστίμου.
Η πρόεδρος της ACCC, Gina-Cass Gottlieb, σημείωσε πως «το αποτέλεσμα αυτό δημιουργεί τη δυνατότητα για εκατομμύρια Αυστραλούς να έχουν περισσότερες επιλογές αναζήτησης και για τους ανταγωνιστές να αποκτήσουν ουσιαστική πρόσβαση στους καταναλωτές».
Η εταιρεία υπογράμμισε πως είναι ικανοποιημένη που κατέληξε σε συμφωνία με τις αρχές, αποφεύγοντας μια χρονοβόρα δικαστική διαμάχη. «Δεσμευόμαστε να προσφέρουμε στους κατασκευαστές Android μεγαλύτερη ευελιξία ως προς τις εφαρμογές που μπορούν να προεγκαθιστούν, ενώ παράλληλα συνεχίζουμε να στηρίζουμε την καινοτομία και τον ανταγωνισμό με την Apple», δήλωσε εκπρόσωπος της Google.
Το πρόστιμο πρέπει ακόμη να επικυρωθεί από το Ομοσπονδιακό Δικαστήριο, ωστόσο η κοινή πρόταση Google και ACCC αφήνει λίγα περιθώρια αμφισβήτησης.
Η υπόθεση έρχεται σε μια περίοδο αυξανόμενης πίεσης για τη Google στην Αυστραλία. Μόλις την περασμένη εβδομάδα, η εταιρεία έχασε κατά κύριο λόγο μια δικαστική διαμάχη με την Epic Games, δημιουργό του Fortnite, η οποία κατηγόρησε Google και Apple ότι περιορίζουν τον ανταγωνισμό στα app stores. Επιπλέον, τον περασμένο μήνα το YouTube προστέθηκε στη λίστα των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης που απαγορεύονται για ανηλίκους κάτω των 16 ετών, ανατρέποντας προηγούμενη εξαίρεσή του.
Η συνεργασία με τις Telstra και Optus έχει λήξει, καθώς οι δύο εταιρείες δεσμεύθηκαν ότι από το 2024 δεν θα υπογράφουν νέες συμφωνίες προεγκατάστασης της μηχανής αναζήτησης της Google.