ΓΔ: 2056.38 1.09% Τζίρος: 221.65 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:04
ependyseis-invest-wealthyhood-efarmoges-startup
Φώτο: Shutterstock

Ξεπέρασαν τα 12 δισ. δολάρια οι διαδικτυακές πωλήσεις έργων τέχνης

Για πρώτη φορά, το μερίδιο του ηλεκτρονικού εμπορίου στην αγορά τέχνης ξεπέρασε εκείνο του γενικού λιανεμπορίου, με ποσοστό 25%, σύμφωνα με τα στοιχεία σχετικής έκθεσης.

Αύξηση-ρεκόρ σημείωσε η παγκόσμια αγορά των διαδικτυακών πωλήσεων έργων τέχνης με 12,4 δισ. δολάρια για το 2020, αντιστεκόμενη έτσι στην κρίση της πανδημίας, με τις γυναίκες να διαθέτουν μεγαλύτερα ποσά από τους άνδρες συλλέκτες, σύμφωνα με τα συμπεράσματα της πέμπτης ετήσιας έκθεσης «Art Basel & UBS Global Art Market Report», την οποία επιμελήθηκε η διακεκριμένη οικονομολόγος Δρ. Clare McAndrew, ειδική σε θέματα πολιτιστικής οικονομίας.

Πιο αναλυτικά, αυτή η μακρο-οικονομική ανάλυση, η οποία φέτος εξετάζει την κίνηση και τα μεγέθη της διεθνούς αγοράς τέχνης εν καιρώ πανδημίας, ενσωματώνει στοιχεία έρευνας, στην οποία συμμετείχαν 2.569 συλλέκτες υψηλής καθαρής θέσης (HNW) από 10 αγορές (ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Χονγκ Κονγκ, Ταϊβάν, Σιγκαπούρη, Μεξικό και Ηπειρωτική Κίνα).

Οι παγκόσμιες πωλήσεις έργων τέχνης και αντικών, σύμφωνα με την έρευνα, κυμάνθηκαν περίπου στα 50,1 δισ. δολάρια το 2020, καταγράφοντας πτώση της τάξης του 22% από το 2019, κατόρθωσαν όμως να κρατηθούν σε επίπεδα υψηλότερα από εκείνα του χαμηλού ρεκόρ του έτους ύφεσης το 2009 (-36%).

Η αγορά των ΗΠΑ διατηρεί τα πρωτεία, με μερίδιο 42% στην αξία των παγκόσμιων πωλήσεων, ενώ η ηπειρωτική Κίνα αναδείχθηκε ως η μεγαλύτερη αγορά δημοσίων δημοπρασιών. Η πανδημία επιτάχυνε την ψηφιακή μεταμόρφωση της αγοράς, δημιουργώντας περισσότερες ευκαιρίες για την άμεση υιοθέτηση καινοτόμων πρακτικών, αφού ακυρώθηκε μεγάλος αριθμός εκθέσεων και φουάρ με φυσική παρουσία.

Παρά τη γενικότερη συρρίκνωση των πωλήσεων, οι συνολικές διαδικτυακές πωλήσεις κατόρθωσαν να αγγίξουν το εντυπωσιακό ποσό-ρεκόρ των 12,4 δισ. δολαρίων, διπλασιάζοντας την αξία τους από το 2019. Για πρώτη φορά, μάλιστα, με ποσοστό 25%, το μερίδιο του ηλεκτρονικού εμπορίου στην αγορά τέχνης ξεπέρασε εκείνο του γενικού λιανεμπορίου.

Παράλληλα, η πανδημία ενίσχυσε το έμπρακτο ενδιαφέρον των περισσότερων συλλεκτών για τον εμπλουτισμό των συλλογών τους, αν και είχαν λιγότερες ευκαιρίες να αποκτήσουν έργα τέχνης δια ζώσης, με το 57% να σχεδιάζει να αυξήσει τις αγορές του.

Οι γυναίκες επέδειξαν ισχυρότερη αγοραστική δύναμη- Το Instagram κυριαρχεί

Οι γυναίκες επέδειξαν ισχυρότερη αγοραστική δύναμη, καθώς και ανοδική πορεία στην καλλιτεχνική εκπροσώπηση, επισημαίνεται στα συμπεράσματα της έρευνας της UBS και Art Basel. Από τη μία, ξόδεψαν μεγαλύτερα ποσά από τους άνδρες - ο μέσος όρος των αγορών αυξήθηκε κατά 13%, φθάνοντας τις 154.000 δολάρια - και από την άλλη, το ποσοστό των έργων που φέρουν την υπογραφή γυναικών καλλιτεχνών φαίνεται να βελτιώνεται σταθερά: 39% το 2020 από 33% το 2018.

Η επόμενη γενιά συλλεκτών που επενδύει μεγάλα ποσά είναι οι millennial HNW συλλέκτες, καθώς το 30% ξόδεψε πάνω από 1 εκατομμύριο δολάρια την περασμένη χρονιά. Παράλληλα, ήταν πιο δραστήρια γενιά στο διαδίκτυο, αναφέροντας συχνότερη χρήση, τόσο των διαθέσιμων (από τις ψηφιακές εκδόσεις εκθέσεων) διαδικτυακών δωματίων προβολής (online viewing rooms / OVR), όσο και των καναλιών κοινωνικής δικτύωσης. Περίπου το ένα τρίτο όσων συλλεκτών προέβησαν σε αγορές, δήλωσε ότι απέκτησε τα έργα τέχνης της προτίμησής του μέσω Instagram.

«Το 2020 σηματοδότησε ένα σημείο καμπής για την ψηφιακή καινοτομία στην αγορά τέχνης. Η πανδημία απέδειξε ότι χρειαζόμαστε την τέχνη για να σηκώσουμε το βλέμμα μας πάνω από τις δυσκολίες, για να εκφράσουμε τις απόψεις και τα συναισθήματά μας και, εν τέλει, να βρούμε χαρά στους δύσκολους αυτούς καιρούς που διανύουμε», δήλωσε η Christl Novakovic, CEO της UBS Europe SE, επικεφαλής του Wealth Management Europe και πρόεδρος του UBS Art Board.

«Η πτώση στις πωλήσεις ήταν αναπόφευκτη. Το εμπόριο έργων τέχνης, έδειξε πάντως απίστευτη ανθεκτικότητα στον τρόπο που προσαρμόστηκε στα νέα δεδομένα και τις προκλήσεις που προέκυψαν από την κρίση της πανδημίας. Παρόλο που οι επιχειρήσεις προσπαθούν ακόμα να βρουν την άκρη για το πως να εξισορροπήσουν τη νέα μορφή της αγοράς - που βασίζεται όλο και περισσότερο στο διαδίκτυο - με την από κοινού εμπειρία και τον ενθουσιασμό των φυσικών πωλήσεων και εκδηλώσεων, λίγοι είναι εκείνοι που θεωρούν παροδικές τις αλλαγές αυτές», συμπληρώνει η οικονομολόγος Clare McAndrew, ιδρύτρια της εταιρείας Arts Economics.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Θεσσαλονίκη: Ο Βαρθολομαίος στην ιερατική σύναξη του Ιδρύματος Παλαμά

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος συμμετείχε σε ιερατική σύναξη της Μητρόπολης Θεσσαλονίκης, τίμησε τη μνήμη του Μητροπολίτη Ροδοστόλου και ανήγγειλε νέα επίσκεψη τον Ιανουάριο.
Πολυσύχνατοι δρόμοι Πεκίνου
ΔΙΕΘΝΗ

Κίνα: 15 πιλοτικές πόλεις για βελτίωση κατανάλωσης ξένων τουριστών

Το Πεκίνο θα επιλέξει 15 πόλεις για να λάβουν κρατική χρηματοδότηση με στόχο τη βελτίωση της εμπειρίας αγορών και της εξυπηρέτησης των ξένων τουριστών, εστιάζοντας σε όσες έχουν αυξημένη κατανάλωση και πολλούς επισκέπτες.
Λευκός Πύργος Θεσσαλονίκης
ΑΓΟΡΕΣ

Το Kapani Project φέτος μεταφέρεται στην Αγορά Άθωνος

Το φετινό Kapani Project μεταφέρεται στην Αγορά Άθωνος, ενισχύοντας τον στόχο του για ανοιχτές συναντήσεις, διάδραση και ψυχαγωγία στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, παρά τις αλλαγές στην παραγωγή λόγω της νέας τοποθεσίας.
Ντόναλντ Τραμπ στο Οβάλ Γραφείο
ΔΙΕΘΝΗ

Τραμπ: 100% δασμοί σε ταινίες που δεν παράγονται στις ΗΠΑ

Ο Τραμπ δήλωσε πως θα επιβάλει δασμούς 100% σε ταινίες που προβάλλονται στις ΗΠΑ αλλά παράγονται στο εξωτερικό, επιδιώκοντας προστατευτισμό στον κινηματογράφο και προκαλώντας ανησυχία στο Χόλιγουντ για τις διεθνείς του συνεργασίες.