Σε μια διαρκή περίοδο ανάπτυξης και μετασχηματισμού βρίσκεται τα τελευταία χρόνια η ελληνική αγορά αθλητικών ειδών. Η αυξημένη ενασχόληση των καταναλωτών με την υγεία, την άσκηση αλλά και τη φυσική κατάσταση, σε συνδυασμό με την εξοικείωση με το ηλεκτρονικό εμπόριο, έχουν αλλάξει σημαντικά τις απαιτήσεις και τις προσδοκίες από τις επιχειρήσεις του κλάδου. Σε αυτό το περιβάλλον, δύο εταιρείες ξεχωρίζουν και καθορίζουν τις εξελίξεις, ο Όμιλος Fourlis και η Cosmos Sport.
Ο Όμιλος Fourlis αποτελεί πλέον τον καθιερωμένο παίχτη στον τομέα των αθλητικών ειδών, με μακροχρόνια εμπειρία στο λιανεμπόριο και ένα πολυδιάστατο επιχειρηματικό μοντέλο. Όσον αφορά την παρουσία του στον χώρο, στηρίζεται κυρίως μέσω των αλυσίδων Intersport και Foot Locker. Η Intersport διατηρεί ένα ισχυρό δίκτυο φυσικών καταστημάτων σε Ελλάδα και Νοτιοανατολική Ευρώπη, προσφέροντας ένα ευρύ φάσμα προϊόντων για διάφορα αθλήματα.
Μάλιστα πρόσφατα εγκαινίασε το πρώτο παγκοσμίως κατάστημα Intersport Football Club στην Αθήνα, κάνοντας ένα στρατηγικό άνοιγμα στην πιο εξειδικευμένη αγορά του ποδοσφαίρου. Παράλληλα, ο Όμιλος Fourlis εξασφάλισε τα αποκλειστικά δικαιώματα ανάπτυξης του brand Foot Locker σε οκτώ χώρες της περιοχής, ενισχύοντας σημαντικά την παρουσία του στον τομέα του athleisure και των sneakers, ο οποίος γνωρίζει τεράστια άνθηση τα τελευταία χρόνια.
Η παρουσία της Foot Locker επεκτείνεται διαρκώς με φυσικά καταστήματα και ηλεκτρονικό εμπόριο, ενώ τα πρώτα καταστήματα στη Βουλγαρία άνοιξαν τον Δεκέμβριο του 2024 και η απόκτηση των δραστηριοτήτων σε Ελλάδα και Ρουμανία ολοκληρώθηκε την άνοιξη του 2025.
Οι πωλήσεις Αθλητικών Ειδών (Καταστήματα INTERSPORT & Foot Locker), παρουσίασαν αύξηση κατά 4,1% στη χρήση 2024 σε σύγκριση με το 2023, παρουσιάζοντας επιταχυνόμενη δυναμική ανάπτυξης κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους. Όπως είχε δηλώσει ο κ. Βασ. Φουρλής στην ενημέρωση αναλυτών, η Intersport το 2024 έκανε 180 εκατ. πωλήσεις και έχει στόχο τα 200 εκατ. το 2025, ενώ η Footlocker έχει στόχο τα 30 εκατ. το 2025.
Η Cosmos Sport σε γρήγορη άνοδο
Από την άλλη πλευρά, η Cosmos Sport, με αφετηρία την Κρήτη, έχει καταφέρει σε σύντομο χρονικό διάστημα να εξελιχθεί σε έναν ισχυρό διεκδικητή μεριδίων στην αγορά. Η εξαγορά του 80% των μετοχών της από την JD Sports Fashion Plc, έναν παγκόσμιο ηγέτη του sportswear, αποτέλεσε καταλύτη για την περαιτέρω ανάπτυξή της.
Η εταιρεία διαθέτει σήμερα περίπου 100 καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο, ενώ διατηρεί ισχυρή παρουσία στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Το ηλεκτρονικό κανάλι αποφέρει πλέον περίπου το ένα τρίτο του συνολικού κύκλου εργασιών της.
Το 2024, η Cosmos Sport παρουσίασε αύξηση τζίρου κατά 26,69% στην ελληνική αγορά, αγγίζοντας τα 182,7 εκατομμύρια ευρώ, ενώ μαζί με την Κύπρο ο κύκλος εργασιών ανήλθε περίπου στα 210 εκατομμύρια ευρώ.
Τα καθαρά κέρδη της εταιρείας διαμορφώθηκαν στα 9,95 εκατ. ευρώ, με ταυτόχρονη σημαντική μείωση του καθαρού δανεισμού, στοιχείο που της προσδίδει ακόμη μεγαλύτερη σταθερότητα. Το επενδυτικό πλάνο της περιλαμβάνει το άνοιγμα 10 νέων καταστημάτων τον χρόνο έως το 2029, γεγονός που θα ενισχύσει περαιτέρω τη γεωγραφική της κάλυψη και την εμπορική της δυναμική.
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο μήνα η JD Sports plc ανακοίνωσε μια σημαντική διοικητική αλλαγή, τοποθετώντας τον Μιχάλη Τσικνάκη στον νέο ρόλο του Διευθύνοντος Συμβούλου Sporting Goods για την Ελλάδα, την Κύπρο, την Ισπανία και την Πορτογαλία. Στο ευρύ χαρτοφυλάκιο ευθυνών του περιλαμβάνονται πλέον όχι μόνο τα brands της Cosmos Sport SA, αλλά και η εποπτεία των αλυσίδων Sprinter, Sportzone και Deporvillage στις αγορές της Ιβηρικής.
Η JD Sports χαρακτήρισε τη δημιουργία αυτής της θέσης ως στρατηγική κίνηση που σηματοδοτεί την είσοδο σε μια νέα εποχή για τον όμιλο. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που αποσκοπεί στην ευθυγράμμιση των επιχειρησιακών στόχων με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων στις εν λόγω αγορές, ενισχύοντας ταυτόχρονα την ηγετική παρουσία της εταιρείας στον χώρο των αθλητικών ειδών.