Η μετάβαση στην κατασκευή αυτοκινήτων με πράσινο αλουμίνιο στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά τις ετήσιες εκπομπές CO₂, ισοδύναμες με αυτές που παράγουν 900.000 οχήματα με κινητήρες ορυκτών καυσίμων.
Καθώς αυξάνεται η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων και μειώνονται οι εκπομπές ρύπων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφονται πλέον στην παραγωγή πιο «καθαρών» αυτοκινήτων.
Περίπου το 20% των εκπομπών προέρχεται από την παραγωγή αλουμινίου για το πλαίσιο, τη μπαταρία και άλλα εξαρτήματα.
Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος, η χρήση αλουμινίου χαμηλών εκπομπών άνθρακα θα μπορούσε να προσθέσει μόλις 25 ευρώ ανά αυτοκίνητο έως το 2040, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της καθαρής τεχνολογίας, όπου η Ευρώπη διαθέτει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Η παραγωγή αλουμινίου απαιτεί σημαντική ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς για την τήξη ενός τόνου χρειάζεται 10 φορές η ενέργεια που καταναλώνει ένα μέσο ευρωπαϊκό νοικοκυριό ετησίως.
Το σχετικά καθαρότερο ηλεκτρικό δίκτυο της Ευρώπης προσφέρει πλεονέκτημα στην παραγωγή πράσινου αλουμινίου, είτε μέσω ανακύκλωσης είτε με τη χρήση νέων τεχνολογιών και ηλεκτροδοτούμενης θέρμανσης, μειώνοντας περαιτέρω τις εκπομπές ρύπων.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες απορροφούν πάνω από το 35% του αλουμινίου που παράγεται στην Ευρώπη.
Η υιοθέτηση πράσινου αλουμινίου στην κατασκευή αυτοκινήτων έως το 2040 θα μπορούσε να επιφέρει εξοικονόμηση εκπομπών CO₂ αντίστοιχη με αυτή 900.000 αυτοκινήτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα. Η έρευνα εκτιμά ότι είναι εφικτή η επίτευξη στόχων για χρήση 60% πράσινου αλουμινίου στα νέα αυτοκίνητα το 2035 και 85% το 2040.
Σήμερα, η Ευρώπη εισάγει πάνω από το 50% του πρωτογενούς αλουμινίου που καταναλώνει, με την εξάρτηση αυτή να αναμένεται να αυξηθεί λόγω της αυξανόμενης χρήσης του υλικού σε ηλεκτρικά οχήματα και άλλες καθαρές τεχνολογίες. Παράλληλα, ο αριθμός των χυτηρίων στην ΕΕ έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια.
Για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας αλουμινίου και να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, απαιτείται προτεραιοποίηση της παραγωγής πράσινου αλουμινίου και θεσμοθέτηση στόχων ανακύκλωσης, με καλύτερη διαχείριση υλικών από την ανακύκλωση παλαιών αυτοκινήτων