Τις προοπτικές ανάπτυξης των αερομεταφορών προς νέες αγορές, καθώς και τις σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, ανέλυσαν εκπρόσωποι αεροπορικών εταιρειών και διαχειριστών αεροδρομίων στο συνέδριο Reimagine Tourism 2025, που πραγματοποιήθηκε από την εφημερίδα «Καθημερινή» στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Η διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων και Επικοινωνίας της Aegean Airlines, Μαρίνα Βάλβη, ανέφερε ότι η εταιρεία έχει πλέον εξαντλήσει τις δυνατότητες επέκτασης εντός Ευρώπης και στρέφει το ενδιαφέρον της σε προορισμούς εκτός Ευρώπης, όπως η Μέση Ανατολή, η Βαγδάτη, η Αίγυπτος και η Βόρεια Αφρική, αξιοποιώντας τον στόλο της για πτήσεις έως πέντε-πεντέμισι ωρών.
Μεγάλος στόχος της Aegean, σύμφωνα με την ίδια, παραμένει η αεροπορική σύνδεση με την Ινδία. Η εταιρεία φιλοδοξεί να εγκαινιάσει αυτή τη γραμμή το 2026 με την παραλαβή νέων αεροσκαφών.
Όπως σημείωσε, η ινδική αγορά προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες για τον ελληνικό τουρισμό και μπορεί να ενισχύσει τη θέση της Αθήνας ως κύρια πύλη εισόδου στην Ευρώπη, καθιστώντας την Ελλάδα κόμβο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Η κ. Βάλβη υπογράμμισε ότι η επιλογή της κατάλληλης νέας αγοράς αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση, ενώ σημαντικοί παράγοντες είναι επίσης οι γεωπολιτικές συνθήκες και ο έντονος ανταγωνισμός. Ειδικά για την Ινδία, ανέφερε ότι οι χρονοβόρες διαδικασίες έκδοσης βίζας δυσχεραίνουν τον σχεδιασμό νέων δρομολογίων.
Στο πλαίσιο του επενδυτικού πλάνου της Aegean, έχουν ήδη παραληφθεί 38 νέα αεροσκάφη από τα 60 της αρχικής παραγγελίας, με δύο από αυτά να προορίζονται για δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων έως και 10 ώρες.
Εξετάζονται επιπλέον προορισμοί όπως η Υποσαχάρια Αφρική, η Νιγηρία, χώρες του Καυκάσου, το Ουζμπεκιστάν, αλλά και εξωτικοί προορισμοί όπως οι Σεϋχέλλες και οι Μαλδίβες.
Η διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, Ιωάννα Παπαδοπούλου, επισήμανε ότι το άνοιγμα σε νέες αγορές απαιτεί μακροχρόνια και επίπονη προσπάθεια.
Όπως ανέφερε, βασικές προϋποθέσεις για την επιτυχία είναι η μακροοικονομική κατάσταση στις αγορές που πρόκειται να συνδεθούν, οι γεωπολιτικοί παράγοντες, η ελκυστικότητα του προορισμού και η στρατηγική των αεροπορικών εταιρειών.
Σε ό,τι αφορά την Ινδία, εκτός από την Aegean, ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει και η ινδική εταιρεία Indigo, καθώς υπάρχει σημαντική ροή επιβατών προς την Αθήνα. Η απευθείας διασύνδεση, σύμφωνα με την κ. Παπαδοπούλου, μπορεί να αυξήσει σημαντικά τις αποδόσεις και αποτελεί ισχυρό κίνητρο για τις εταιρείες.
Η ίδια τόνισε ότι η διασυνδεσιμότητα αποτελεί βασικό παράγοντα επιτυχίας ενός αεροδρομίου, με θετικές επιπτώσεις στην οικονομία, την απασχόληση, την εκπαίδευση και τη γενικότερη ευημερία. Το αεροδρόμιο της Αθήνας, από τη 15η θέση το 2019, βρίσκεται πλέον στην 8η θέση σε όρους διασυνδεσιμότητας, σημειώνοντας αύξηση 33%.
Κύριος στόχος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών παραμένει το στρατηγικό άνοιγμα προς νέες αγορές, με έμφαση στην άμβλυνση της εποχικότητας.
Παράλληλα, εξετάζεται η επέκταση σε ώριμες ευρωπαϊκές αγορές με ανεκμετάλλευτους προορισμούς, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις υπερπόντιες αγορές, όπως οι ΗΠΑ, η Κίνα, η Νοτιοανατολική Ασία και η Ινδία, όπου καταγράφεται σημαντική αύξηση επιβατικής κίνησης τα τελευταία χρόνια.
Ο γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, Γιώργος Βήλος, αναφέρθηκε στη σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης το 2025 στα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται η εταιρεία, με 37 εκατ. επιβάτες και άνοδο 2,1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Παρά τις μειώσεις σε Σαντορίνη και Μύκονο, σημειώθηκε επέκταση της τουριστικής περιόδου, γεγονός που αποτελεί βασικό ζητούμενο για την τοπική οικονομία.
Η διεθνής κίνηση στα αεροδρόμια της Fraport ανέρχεται στο 85%, με το 77% να προέρχεται από την Ευρώπη. Η εταιρεία στοχεύει στην ενίσχυση της διασυνδεσιμότητας με απευθείας πτήσεις και στηρίζεται στη ζήτηση τόσο από το εξωτερικό όσο και από τους Έλληνες ταξιδιώτες, δημιουργώντας ένα ισχυρό επιχειρηματικό υπόβαθρο για περαιτέρω ανάπτυξη.
Ο κ. Βήλος ανέδειξε ως μεγάλη πρόκληση τη συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και τους φορείς για τη διαμόρφωση ενιαίας στρατηγικής, όχι μόνο για την προσέλκυση επιβατών, αλλά και για τη διαχείριση της πίεσης στις τοπικές υποδομές και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.
Από το 2018, έχουν υλοποιηθεί συνεργασίες σε πέντε από τους 14 προορισμούς, με θετικά αποτελέσματα που συνεχίζουν να επεκτείνονται.
Από το 2017, η Fraport έχει επενδύσει περίπου 2 δισ. ευρώ για το τίμημα παραχώρησης και επιπλέον μισό εκατ. ευρώ για αναβάθμιση των αεροδρομίων. Επιπλέον, υλοποιείται πρόγραμμα επεμβάσεων ύψους 145 εκατ. ευρώ στους διαδρόμους, σύμφωνα με τα αυστηρότερα ευρωπαϊκά πρότυπα ασφαλείας.
Στα μελλοντικά σχέδια περιλαμβάνονται η αναβάθμιση του αεροδρομίου Καλαμάτας και άλλων αεροδρομίων με αυξημένη επιβατική κίνηση.