ΓΔ: 2019.25 1.15% Τζίρος: 240.95 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
Φώτο: Shutterstock

Αύξηση 5% στην εγχώρια αγορά λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών το 2020

Η συνολική αγορά λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών εκτιμάται ότι θα κινηθεί ανοδικά τη διετία 2019-2020, σε ποσοστό όμως, που δεν αναμένεται να υπερβεί το 5% (ετησίως) σε αξία.

Σημάδια ανάκαμψης, μετά από συνεχή πτώση τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζει η εγχώρια αγορά λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών, υποβοηθούμενη από το αγοραστικό ενδιαφέρον για «έξυπνες» συσκευές με υψηλή συνδεσιμότητα. Η συνολική αγορά λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών εκτιμάται ότι θα κινηθεί ανοδικά τη διετία 2019-2020, σε ποσοστό όμως, που δεν αναμένεται να υπερβεί το 5% (ετησίως) σε αξία. Η ανοδική πορεία της αγοράς τα τελευταία χρόνια και τα μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης που διαθέτει, επιβεβαιώνεται και από τη δυναμική είσοδο μεγάλων αλυσίδων λιανικής πώλησης στο εμπόριο λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών.

Την ανάκαμψη της αγοράς στηρίζει το αυξημένη αγοραστικό ενδιαφέρον για «έξυπνες» συσκευές με υψηλή συνδεσιμότητα. Ήδη, μετά από χρόνια συνεχούς πτώσης, οι πωλήσεις στον κλάδο ανακάμπτουν από το 2016. Σύμφωνα με κλαδική μελέτη, που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP, αυξήθηκαν κατά 3% - σε όγκο το 2018 σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα, με την αξία τους να ενισχύεται κατά 5,6% (σε τιμές χονδρικής) την ίδια περίοδο.

Η συνολική εγχώρια αγορά των λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών (σε τεμάχια) ακολούθησε διαχρονικά ανοδική πορεία κατά τη χρονική περίοδο 1993-2008, με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής της τάξης του 4%. Το χρονικό διάστημα 2009-2015, όλες οι κατηγορίες των εν λόγω προϊόντων ακολούθησαν φθίνουσα πορεία, ενώ από το 2016 έδειξαν σημάδια ανάκαμψης.

Αιτίες της πτώσης

Η δραστική μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών λόγω της οικονομικής συγκυρίας έπληξε καίρια το σύνολο της εμπορικής δραστηριότητας και κατ’ επέκταση, το εμπόριο των εν λόγω συσκευών. Ωστόσο, η σταθεροποίηση, που παρουσιάζει το οικονομικό περιβάλλον το τελευταίο χρονικό διάστημα, έχει επιδράσει θετικά στο εγχώριο χονδρικό εμπόριο.

«Η αύξηση των τουριστικών καταλυμάτων (ενοικιαζόμενα δωμάτια, airbnb) προκειμένου να ικανοποιηθεί η αυξανόμενη τουριστική κίνηση και ο εξοπλισμός τους με ηλεκτρικές οικιακές συσκευές, είχε ως αποτέλεσμα τη συγκράτηση της πτωτικής πορείας της αγοράς», αναφέρει η σχετική μελέτη.

Όπως προσθέτουν οι συντάκτες της έρευνας, η ζήτηση για τα εν λόγω προϊόντα καθορίζεται από πληθώρα οικονομικών και δημογραφικών παραγόντων, όπως το διαθέσιμο εισόδημα, ο βαθμός δανεισμού των νοικοκυριών, η οικοδομική δραστηριότητα νέων κατοικιών και οι ανακαινίσεις παλαιοτέρων, η δημιουργία νέων νοικοκυριών.

Οι εταιρείες του κλάδου

Η κατηγορία των ψυγείων - ψυγειοκαταψυκτών καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής αγοράς σε αξία (34%), ενώ ακολουθούν τα πλυντήρια ρούχων (28%) και οι ηλεκτρικές κουζίνες (21%). Οι επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, διακινούν σημαντικό αριθμό προϊόντων και εμπορικών σημάτων και είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία εισαγωγικές. Όπως τονίζει η έρευνα, η εγχώρια παραγωγή των λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών είναι συγκεντρωμένη σε ελάχιστες επιχειρήσεις και περιορίζεται σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων. «Ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων είναι έντονος και επιδεινώνεται από τον σχετικά υψηλό βαθμό συγκέντρωσης, που παρατηρείται σε ορισμένες κατηγορίες συσκευών, καθώς πολύ λίγες επιχειρήσεις (με όλα τους τα εμπορικά σήματα) αποσπούν το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς», σημειώνει η ICAP.

Σε επίπεδο οικονομικών μεγεθών, το σύνολο του ενεργητικού των επιχειρήσεων του δείγματος παρουσίασε αύξηση κατά 8,1% το 2018, ενώ, αντίθετα, μειωμένα ήταν τα ίδια κεφάλαια (-7,5%). Τόσο οι μεσομακροπρόθεσμες, όσο και οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις, διευρύνθηκαν κατά 14,5% και 19,2% αντίστοιχα την ίδια περίοδο.

Από την άλλη, oι συνολικές πωλήσεις παρουσίασαν αύξηση κατά 8,9% το 2018 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ το συνολικό μικτό κέρδος αυξήθηκε με τον ίδιο ρυθμό περίπου. Το λειτουργικό αποτέλεσμα ήταν κερδοφόρο το 2018 έναντι ζημιών το 2017, με συνέπεια το καθαρό αποτέλεσμα να παρουσιάσει ανάλογη βελτίωση και το 2018 να αποκτήσει θετικό πρόσημο. Τέλος, τα EBITDA σημείωσαν εντυπωσιακή αύξηση (κατά 59% περίπου) το 2018/17. Από τις 16 εταιρείες του δείγματος, 11 ήταν κερδοφόρες το 2018.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εμπορικό πλοίο στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Έκρηξη 56,9% στο εμπόριο Σανγκάης-Τσανκάι με Περού το 2025

Η ναυτιλιακή γραμμή Τσανκάι-Σανγκάη διακίνησε 154.000 τόνους εμπορευμάτων αξίας 3,97 δισ. γιουάν Ιανουάριο-Σεπτέμβριο 2025, σημειώνοντας αύξηση 56,9% στο εμπόριο Κίνας-Περού. Έφτασε και το πρώτο φορτίο για την έκθεση CIIE.
Σιλουέτα μπροστά σε σημαίες
ΔΙΕΘΝΗ

Η Μόσχα δηλώνει ενίσχυση σχέσεων με Τεχεράνη, σύμφωνα με το Κρεμλίνο

Το Κρεμλίνο δήλωσε πως η Ρωσία είναι διατεθειμένη να διευρύνει τη συνεργασία με το Ιράν σε όλους τους τομείς, ενώ καταδίκασε τα αμερικανικά και ισραηλινά πλήγματα σε ιρανικές πυρηνικές εγκαταστάσεις νωρίτερα φέτος.
Ντόναλντ Τραμπ στο Οβάλ Γραφείο
ΔΙΕΘΝΗ

Συνάντηση Αλμπανέζι-Τραμπ στον Λευκό Οίκο: Σπάνιες γαίες και ασφάλεια

Ο Αλμπανέζι θα συναντήσει για πρώτη φορά τον πρόεδρο Τραμπ στον Λευκό Οίκο, επιδιώκοντας ενίσχυση της αμερικανικής στήριξης στα αυστραλιανά ορυκτά. Στη συνάντηση θα τεθούν και τα ζητήματα ασφάλειας, εμπορίου και υποβρυχίων.
ΗΠΑ και Κίνα χρήματα
ΔΙΕΘΝΗ

Η Κίνα ζητά άμεση επανεκκίνηση εμπορικών συνομιλιών με ΗΠΑ

Η Κίνα ζητά άμεση έναρξη νέων εμπορικών διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ, για αποφυγή αύξησης δασμών, ανακοίνωσε το πρακτορείο Xinhua, μετά από εποικοδομητική βιντεοδιάσκεψη ανάμεσα σε κορυφαίους διαπραγματευτές των δύο χωρών.
STOA AGORA
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Νέα εποχή για τη Στοά Αρσακείου και αναγέννηση του κέντρου της Αθήνας

Με επένδυση 20 εκατ. ευρώ, η Legendary Food δίνει νέα πνοή στη Στοά Αρσακείου, δημιουργώντας έναν πολυχώρο φιλοδοξώντας να συνδέσει πολιτισμό, γεύση και εμπορική δραστηριότητα στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας.