Μεγάλες εκκρεμότητες οδικών έργων έκλεισαν το 2024, ενώ νέα μέτωπα μένουν για το 2025. Το έτος που κλείνει ξεκίνησε με την παράδοση του «αιώνιου» έργου της Αμβρακίας Οδού, την ολοκλήρωση του οποίου ανέλαβε η ΜΕΤΚΑ, όμως η εξέλιξη που κυριάρχησε ήταν το εντυπωσιακό φίνις που οδήγησε στις 6 Οκτωβρίου στην παράδοση-παραλαβή της Αττικής Οδού στον νέο παραχωρησιούχο και την καταβολή από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του τιμήματος των 3,27 δισ. ευρώ.
Η χρονιά έριξε αυλαία με την υπογραφή με την ΑΒΑΞ της πολυαναμενόμενης επέκτασης της Ιόνιας Οδού ως την Κακαβιά, προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ. Το έργο, μήκους περίπου 70 χιλιομέτρων, που θα ενώσει τα Ιωάννινα με την Εγνατία Οδό και τα ελληνοαλβανικά σύνορα αποτελούσε αίτημα εικοσαετίας για την Ήπειρο, αφού είχε μείνει εκτός της σύμβασης παραχώρησης.
«Ο αυτοκινητόδρομος Ιωάννινα – Κακαβιά αποτελεί τη φυσική απόληξη της Ιόνιας Οδού και τον δυτικότερο κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού. Επεκτείνει και συνδέει, ουσιαστικά, τους δύο αυτοκινητοδρόμους που διατρέχουν, σήμερα, τη Δυτική και τη Βόρεια Ελλάδα, φτάνοντας μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα, γεγονός που το καθιστά ένα έργο διασυνοριακής σημασίας», είπε κατά την υπογραφή στις 18 Δεκεμβρίου ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας. Μετά από μακροχρόνια αναζήτηση πόρων για την υλοποίησή του, η ένταξή του στο ΕΣΠΑ 2021-2027 άνοιξε τον δρόμο.
Οι μεγάλες αναμονές του εξαμήνου
Στην περίπτωση των δύο μεγάλων νέων οδικών παραχωρήσεων που είναι στα σκαριά, της Εγνατίας Οδού και του ΒΟΑΚ, οι εξελίξεις, παρότι είχαν εξαγγελθεί για το 2024, μετατέθηκαν τελικά για το πρώτο εξάμηνο της νέας χρονιάς. Το σίριαλ της παράδοσης της Εγνατίας Οδού στο σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis Projects συνεχίζεται. Μπορεί μετά από τρεισήμισι χρόνια αναμονής οι υπογραφές να έπεσαν τον Μάρτιο, αλλά τα προαπαιτούμενα από την πλευρά του δημοσίου παραμένουν, με κυριότερο την πιστοποίηση των σηράγγων.
Η παράδοση στον παραχωρησιούχο θα βάλει μπρος για πρώτη φορά από την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου από το δημόσιο τις απαραίτητες εργασίες βαριάς συντήρησης. Βεβαίως, θα σημάνει και την καταβολή του τιμήματος ύψους 1,35 δισ. ευρώ.
Ο δεύτερος αιώνιος διαγωνισμός που, όπως και αυτός του ΤΑΙΠΕΔ για την Εγνατία Οδό, κρατάει από την περίοδο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, είναι το μεγάλο τμήμα του ΒΟΑΚ από Χανιά ως Ηράκλειο, ύψους 1,75 δισ. ευρώ. Η ολοκλήρωσή του πήρε ακόμα μία παράταση, προκειμένου να ολοκληρωθεί η επιλογή του ανεξάρτητου μηχανικού και να οριστικοποιηθούν τα συμβατικά έγγραφα, ώστε να προχωρήσει η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η υπογραφή με την ανάδοχο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Ο κ. Σταϊκούρας εκτίμησε ότι αυτό θα ολοκληρωθεί τους πρώτους μήνες του 2025.
Βεβαίως, η συζήτηση στο ΣτΕ των δύο προσφυγών από τους δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου για τη χάραξη του άξονα στις εισόδους της πόλης, ζητώντας σε ορισμένα σημεία υπόγεια διέλευση, έχει πάρει αναβολή για τον Απρίλιο. Παρότι, δεν αναμένεται να ανατρέψει το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, η συμμόρφωση με την απόφαση που θα λάβει το ανώτατο δικαστήριο ενδέχεται να αυξήσει τον προϋπολογισμό του έργου.
Τι φέρνει το 2025
Από τη νέα χρονιά δεν θα λείπουν όμως και οι κορδέλες. Μία ακόμα ιστορική εκκρεμότητα φαίνεται πως θα φτάσει στο τέλος, μετά από παλινωδίες είκοσι ετών. Τα τρία τμήματα στα οποία έχει χωριστεί κατασκευαστικά η Πατρών – Πύργου, προχωρούν με καλούς ρυθμούς από τις ΤΕΡΝΑ, AKTOR και ΑΒΑΞ, έχοντας φτάσει συνολικά σε πρόοδο το 70%.
Το φίνις αναμένεται το φθινόπωρο του 2025, οπότε ο άξονας θα λειτουργεί στο σύνολό του, χωρίς όμως να έχει «κλειδώσει» ακόμη η απόφαση εάν θα παραδοθεί στην κυκλοφορία τμηματικά ή μία και καλή στο τέλος. Με την παράδοση και της Πατρών-Πύργου, η Ολυμπία Οδός θα μεγαλώσει κατά 75 χιλιόμετρα.
Εντωμεταξύ, μετά την παράδοση στους οδηγούς του νότιου τμήματος του Ε65 από Λαμία ως Ξυνιάδα μαζί με το τμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα, τον περασμένο Απρίλιο, ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας μετρά 136 χιλιόμετρα σε λειτουργία. Οι εργασίες κατασκευής του βόρειου τμήματος ως την Εγνατία προχωρούν πυρετωδώς από την ΤΕΡΝΑ με την πρόοδο να έχει ξεπεράσει το 66,35%. Η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2026.
Αν και το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αττική βρίσκεται στα «κόκκινα», οι μεγάλες δυσκολίες στην εξασφάλιση χρηματοδότησης για νέα οδικές υποδομές, έχουν περιορίσει το «πουγκί» για το 2025. Παρόλα αυτά, τους πρώτους μήνες του έτους, αναμένεται σύμφωνα με δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, να ξεκινήσει διαγωνισμός για την ολοκλήρωση του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά.