ΓΔ: 1981.64 -0.20% Τζίρος: 2.88 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:35:32
Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος
Το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος στην Αθήνα υπό το απογευματινό φως. Κύρια πύλη αεροπορικής σύνδεσης.

Όλο και πιο πίσω τα μεγάλα έργα αναβάθμισης της εναέριας κυκλοφορίας

Πλάνο επενδύσεων 313 εκατ. ευρώ ως το 2029 από την ΥΠΑ. Αγωνία εκφράζουν οι ελεγκτές ότι η ελληνική αεροναυτιλία θα μείνει εγκλωβισμένη στην υποστελέχωση και τον απαρχαιωμένο εξοπλισμό.

Σχέδιο πτήσης για το 2029 βγάζει ο εκσυγχρονισμός των συστημάτων ασφάλειας των πτήσεων. Κι ενώ η επιβατική κίνηση στα ελληνικά αεροδρόμια σπάει απανωτά ρεκόρ μετά την πανδημία, ξεπερνώντας πέρσι τους 79,4 εκατομμύρια επιβάτες, κατά 9,3% περισσότερους από το 2023, χρειάστηκαν απανωτές «καμπάνες» από την Κομισιόν, για να ξεκολλήσουν 13 έργα με κάποια να σέρνονται στα δικαστήρια πάνω από έξι χρόνια.

Καθώς τα υφιστάμενα συστήματα αεροναυτιλίας γερνούν, με τα ραντάρ να είναι ηλικίας 25-30 ετών, το στρατηγικό πλάνο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη συνέχιση της αναβάθμισης της εναέριας κυκλοφορίας μετατοπίστηκε κατά μία τριετία. Το πρόγραμμα, συνολικού ύψους 313 εκατ. ευρώ, αφορά πια τα έτη 2025-2029, όπως είπε ο υφυπουργός Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου στη Βουλή, όταν μέχρι πριν ένα χρόνο ο ορίζοντας ολοκλήρωσης του strategic business plan (SBP) ήταν το 2026.

Πάντως, ο υφυπουργός έδωσε συνέχεια στην κόντρα με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, που άνοιξε με αφορμή τα δύο αεροπορικά δυστυχήματα στις ΗΠΑ. Με λίγα λόγια, απέδωσε τις καταγγελίες των ελεγκτών για υποστελέχωση και απαρχαιωμένα συστήματα σε συνδικαλιστικά τερτίπια.

«Τα θυμίζω και σε αυτούς που βγάζουν τις ανακοινώσεις σε κάθε εκλογική διαδικασία», είπε ο κ. Οικονόμου, σημειώνοντας ότι πριν λίγους μήνες, ενόψει της απόφασης για το bonus στους ελεγκτές, οι ίδιοι άνθρωποι υπέγραφαν ότι πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις ασφαλείας. Επιχείρημα που έφερε τις προηγούμενες ημέρες ένα «τζαρτζάρισμα» ανακοινώσεων μεταξύ Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας (ΕΕΕΚ) και Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Με ραντάρ που έχει αποσύρει η Αίγυπτος

Δίνοντας μία εικόνα του «φιλόδοξου», όπως το χαρακτήρισε, προγράμματος 313 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων αεροναυτιλίας την επόμενη πενταετία, ο υφυπουργός σχολίασε πως τα 8 από τα συνολικά 13 έργα ήταν μπλοκαρισμένα για χρόνια λόγω δικαστικών εμπλοκών. Ως προς τα επιμέρους έργα, εντός Φεβρουαρίου, αναμένονται οι αποφάσεις επί των τεχνο-οικονομικών παραμέτρων του βασικού συστήματος διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας (DPS) κα ραντάρ. Πρόκειται για ένα έργο που ξεκίνησε το 2016.

Εντός του πρώτου τριμήνου του έτους, αναμένεται η ένταξη στο ΕΣΠΑ και η συμβασιοποίηση της μετεγκατάστασης της Προσέγγισης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, με νέο εξοπλισμό επικοινωνιών και διαστάσεις που θα καλύπτουν τις αυξανόμενες απαιτήσεις της αεροπορικής κίνησης. Στο ίδιο διάστημα, πρόκειται να επαναπροκηρυχθεί, με επικαιροποιημένες προδιαγραφές, ο διαγωνισμός για την προμήθεια και εγκατάσταση συστημάτων ραντάρ με δυνατότητα Mode S σε επτά επιπλέον τοποθεσίες, που είχε ακυρωθεί μετά τη δικαστική διαμάχη υποψηφίων του πρώτου γύρου.  

Έχοντας περάσει, πάντως, στην αντεπίθεση, η Ένωση των ελεγκτών λίγες ημέρες νωρίτερα, απαντώντας σε ανακοίνωση της ΥΠΑ, τόνισε ότι η διοίκηση ψεύδεται ως προς το Short Term Conflict Alert (STCA), το οποίο και δεν είναι διαθέσιμο σε όλες τις φάσεις της πτήσης. Ειδικότερα, είναι απενεργοποιημένο και δεν είναι επιχειρησιακά διαθέσιμο στην προσέγγιση της Αθήνας. Υπογραμμίζει, δε, πως στην Ελλάδα χρησιμοποιούνται ακόμα ραντάρ τα οποία η Αίγυπτος έχει ήδη αποσύρει από την επιχειρησιακή λειτουργία.

Ακόμα, οι ελεγκτές εκφράζουν την ανησυχία τους για το μεσοδιάστημα ως την ολοκλήρωση των απαραίτητων έργων εκσυγχρονισμού που έχουν ορίζοντα το 2029. «Έως τότε η εναέρια κυκλοφορία θα βρίσκεται στην ίδια κατάσταση που βρίσκεται σήμερα και για την οποία η Ελλάδα έχει ήδη καταδικαστεί από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για παραβίαση του ενωσιακού δικαίου, ενώ η χώρα μας ελέγχεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την EASA και για άλλες παραβιάσεις που σχετίζονται με την έλλειψη εξοπλισμού», επισημαίνουν.

Ως προς το ζήτημα της υποστελέχωσης, που θέτουν μετ’ επιτάσεως οι ελεγκτές, στον πρόσφατο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ για 97 γρήγορες προσλήψεις εντός του έτους, μέσω του προγράμματος FEAST του Eurocontrol, συμμετείχαν 1.732 υποψήφιοι. «Πρέπει να θυμίσω ότι και το 2023 είχαμε 35 προσλήψεις και το 2024 ακόμη 29 προσλήψεις. Σύνολο δηλαδή 64 ελεγκτές, μαζί με τους 97 επιτυχόντες, έχουμε μόλις 19 “κενά” όσον αφορά στο επίπεδο πλήρωσης των θέσεων του οργανογράμματος, που είναι 716. Δηλαδή ουσιαστικά και με τους 97 σχεδόν καλύπτουμε το οργανόγραμμα των θέσεων των ελεγκτών», σημείωσε ο κ. Οικονόμου στη Βουλή.

«Το ωράριο των ελεγκτών στην Ελλάδα είναι εξάωρο, με πραγματική εργασία τεσσερισήμισι ώρες. Αυτό το οποίο ισχύει στις άλλες χώρες -και σας λέω ενδεικτικά το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, τον Καναδά, την Ιταλία, τις ΗΠΑ, όπου ισχύει οκτάωρη βάρδια. Έτσι, το εργασιακό περιβάλλον βοηθάει για την καλύτερη απόδοση του εργαζόμενου, για να υπάρχει και η ασφάλεια των πτήσεων που θέλουμε», είπε.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Χρήστος Δήμας
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χρίστος Δήμας: Αναβαθμίζουμε τις υπηρεσίες αεροναυτιλίας με το σύστημα DLS

Η υπογραφή της σύμβασης για το DLS στην αεροναυτιλία αποδεικνύει τη δέσμευση της κυβέρνησης στον εκσυγχρονισμό και την ψηφιακή αναβάθμιση των ελληνικών συστημάτων, δήλωσε ο υπουργός Υποδομών Χρ. Δήμας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς θα πετάξουν τα υδροπλάνα: Έρχονται νέες αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο

Με μικρές παρεμβάσεις στον υφιστάμενο νόμο, που δεν έφερε ως σήμερα τα αναμενόμενα αποτελέσματα, αναμένεται να δοθεί επιτέλους ώθηση στο όραμα των υδροπλάνων. Ορατός είναι ο ορίζοντας του φθινοπώρου για τα πρώτα εμπορικά δρομολόγια.
seaplane
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πετούν τα πρώτα υδροπλάνα το καλοκαίρι του 2020

Τέλος στο παιχνίδι καθυστερήσεων, έρχεται σε διαβούλευση νομοσχέδιο του υπ. Μεταφορών για τα υδατοδρόμια. Μεγάλες επενδύσεις ύψους 250 εκατ. ευρώ, σημαντικά οφέλη για τον τουρισμό. Πού θα λειτουργήσουν τα υδατοδρόμια.