Με αξιοσημείωτες υπερβάσεις κινήθηκε το πρωτογενές πλεόνασμα του Κρατικού Προϋπολογισμού στην Ελλάδα για το διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου 2025, φθάνοντας τα 5,351 δισ. ευρώ σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, όπως αποτυπώνεται στα τελευταία στοιχεία εκτέλεσης.
Η επίδοση αυτή όχι μόνο ξεπέρασε αισθητά τον στόχο των 1,055 δισ. ευρώ, αλλά υπερβαίνει και το αντίστοιχο περσινό πλεόνασμα των 3,197 δισ. ευρώ, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική των δημοσιονομικών μεγεθών. Παράλληλα, τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 27,050 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 1,773 δισ. ευρώ ή 7% έναντι του στόχου.
Πλεόνασμα στο ισοζύγιο και αύξηση στα έσοδα
Το ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού κατέγραψε πλεόνασμα 1,883 δισ. ευρώ, ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός προέβλεπε «έλλειμμα 2,475 δισ. ευρώ». Για σύγκριση, το ίδιο διάστημα του 2024 εμφάνιζε έλλειμμα 535 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί πως ποσά 1,993 δισ. ευρώ (για τακτικό προϋπολογισμό) και 499 εκατ. ευρώ (επενδυτικές δαπάνες) που αντιστοιχούν σε «ετεροχρονισμένες πληρωμές», δεν επηρεάζουν το δημοσιονομικό αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης. Συμπληρωματικά, 342 εκατ. ευρώ από φορολογικά έσοδα του πρώτου διμήνου συνυπολογίζονται στο έτος 2024. Μετά τον αποκλεισμό αυτών των ποσών, η πραγματική υπέρβαση στο πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώνεται στα 1,462 δισ. ευρώ. Στον υπολογισμό συνυπολογίζεται πρόωρη είσπραξη μέρους του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων ως αποτέλεσμα της έγκαιρης ενεργοποίησης της εφαρμογής δηλώσεων.
Υπενθυμίζεται ότι το πρωτογενές αποτέλεσμα αφορά μόνο την Κεντρική Διοίκηση και όχι το σύνολο της Γενικής Κυβέρνησης (δηλαδή ΝΠΔΔ, ΟΤΑ, ΟΚΑ).
Την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου 2025, το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 28.977 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1.640 εκατ. ευρώ ή 6% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2025. Σημειώνεται ότι στο ποσό αυτό εμπεριέχεται τόσο στα έσοδα (στην κατηγορία «Πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών»), όσο και στις επιστροφές φόρων (ΦΠΑ), το ποσό των 784,8 εκατ. ευρώ από τις συναλλαγές που απαιτήθηκε να γίνουν κατά τον μήνα Ιανουάριο 2025 για την ολοκλήρωση της νέας Σύμβασης Παραχώρησης της Αττικής Οδού, οι οποίες αφορούν στο έτος 2024 και είναι δημοσιονομικά ουδέτερες.
Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 27.050 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 1.773 εκατ. ευρώ ή 7% έναντι του στόχου κυρίως εξαιτίας: α) της καλύτερης απόδοσης στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους (Φ.Π.Α, ΕΦΚ κ.λπ.) και της καλύτερης απόδοσης των φόρων εισοδήματος του προηγούμενου έτους που εισπράχθηκαν σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2025 και β) της νωρίτερης είσπραξης μέρους του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων που είχε προβλεφθεί ότι θα εισπραχθεί τους επόμενους μήνες, λόγω του ότι τέθηκε σε λειτουργία ήδη από τα μέσα Μαρτίου η εφαρμογή για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων.
Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 3.819 εκατ. ευρώ και ενσωματώνουν το ποσό επιστροφής ΦΠΑ ύψους 784,8 εκατ. ευρώ από τη νέα Σύμβαση Παραχώρησης της Αττικής Οδού, όπως προαναφέρθηκε, το οποίο δημοσιονομικά επηρεάζει το έτος 2024. Αν εξαιρεθεί το ποσό αυτό, οι επιστροφές φόρων ανήλθαν σε 3.035 εκατ. ευρώ και είναι αυξημένες κατά 349 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (2.686 εκατ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2025.
Τα συνολικά έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 1.725 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 154 εκατ. ευρώ από τον στόχο (1.880 εκατ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2025.
Ειδικότερα, τον Μάιο 2025 το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 5.918 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 1.411 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου, εξαιτίας κυρίως της είσπραξης τον μήνα Μάιο της πέμπτης δόσης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ποσού ύψους 1.346 εκατ. ευρώ που είχε προβλεφθεί ότι θα εισπραχθεί τον μήνα Απρίλιο.
Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 5.041 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 412 εκατ. ευρώ ή 8,9% έναντι του στόχου.
Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 778 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 301 εκατ. ευρώ από τον στόχο (478 εκατ. ευρώ).
Τα έσοδα του ΠΔΕ Μαΐου ανήλθαν σε 104 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 11 εκατ. ευρώ από τον στόχο (115 εκατ. ευρώ).
Οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου - Μαΐου 2025 ανήλθαν στα 27.094 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 2.718 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (29.812 εκατ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2025. Επίσης είναι μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, κατά 325 εκατ. ευρώ.
Στο σκέλος του Τακτικού Προϋπολογισμού οι πληρωμές παρουσιάζονται μειωμένες έναντι του στόχου κατά 2.218 εκατ. ευρώ, γεγονός που οφείλεται κυρίως στον ετεροχρονισμό των μεταβιβαστικών πληρωμών προς τους ΟΚΑ και λοιπούς φορείς γενικής κυβέρνησης κατά 1.539 εκατ. ευρώ και των ταμειακών πληρωμών των εξοπλιστικών προγραμμάτων κατά 455 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται, ότι τα προαναφερθέντα ποσά δεν επηρεάζουν το αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε δημοσιονομικούς όρους.
Αξιοσημείωτες μεταβιβάσεις είναι οι ακόλουθες:
- οι μεταβιβάσεις προς τα νοσοκομεία και τις ΥΠΕ-ΠΕΔΥ ύψους 588 εκατ. ευρώ,
- η μεταβίβαση ύψους 400 εκατ. ευρώ για την κάλυψη κόστους παροχής υπηρεσιών κοινής ωφελείας στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας (ΥΚΩ), σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο άρθρο 55 του Ν.4508/2017 (Α’ 200),
- η επιχορήγηση ύψους 290 εκατ. ευρώ προς την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.) για την προμήθεια φαρμακευτικών σκευασμάτων, προϊόντων και υπηρεσιών υγείας, για λογαριασμό των δημόσιων νοσοκομείων,
- οι επιχορηγήσεις προς τους συγκοινωνιακούς φορείς (ΟΑΣΑ, ΟΑΣΘ και ΟΣΕ) ύψους 124 εκατ. ευρώ και
- η επιχορήγηση προς τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ύψους 113 εκατ. ευρώ.
Οι πληρωμές στο σκέλος των επενδυτικών δαπανών ανήλθαν στα 3.729 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 499 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο, που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2025. Ταυτόχρονα παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με τις αντίστοιχες πληρωμές του 2024 κατά 685 εκατ. ευρώ.