Χρέη που ξεπερνούν τα 4 δισ. ευρώ έχουν «κουρευτεί» μέσω του Εξωδικαστικού Μηχανισμού, ενώ οι ρυθμίσεις κερδίζουν συνεχώς έδαφος, ιδιαίτερα μετά την ευνοϊκή αλλαγή της νομοθεσίας για τους ευάλωτους οφειλέτες.
Τον Ιούλιο του 2025 σημειώθηκε ιστορικό υψηλό στις μηνιαίες ρυθμίσεις, με 1.949 νέες ρυθμίσεις συνολικού ύψους πάνω από 541,2 εκατομμύρια ευρώ. Συνολικά, μέχρι τον Ιούλιο του 2025, υπήρχαν 40.515 επιτυχείς ρυθμίσεις που αντιστοιχούσαν σε αρχικές οφειλές ύψους 13,25 δισεκατομμυρίων ευρώ, με μέσο όρο οφειλών ανά ρύθμιση τα 326,62 χιλιάδες ευρώ.
Η μέση διάρκεια αποπληρωμής για οφειλές προς το Δημόσιο είναι 16 χρόνια. Για επιχειρηματικές οφειλές είναι 26 χρόνια, για στεγαστικές 19 χρόνια και για καταναλωτικές οφειλές 14 χρόνια.
Η μέση διάρκεια αποπληρωμής για οφειλές προς Χρηματοπιστωτικούς Φορείς είναι 17 χρόνια. Η μεγαλύτερη συγκέντρωση ρυθμίσεων (31,01%) προς Χ.Φ. έχει διάρκεια αποπληρωμής 30-35 έτη.
Το μέσο «κούρεμα» για οφειλές προς το Δημόσιο είναι 15%. Το μέσο «κούρεμα» για οφειλές προς Χ.Φ. είναι 30%. Το 49% των ρυθμίσεων προς Χ.Φ. (βάσει οφειλών) περιλάμβανε «κούρεμα» μεγαλύτερο από 30%.
Για επιχειρηματικές οφειλές το «κούρεμα» έφθανε το 30,58%, για καταναλωτικές οφειλές το 34,88% και για στεγαστικές οφειλές το 13%. Το συνολικό ποσό διαγραφής ανέρχεται στα 4,26 δισ. ευρώ.
Εγκρισιμότητα και απορρίψεις
Η μέση εγκρισιμότητα τον Ιούλιο για τους 10 πιστωτές με τον μεγαλύτερο αριθμό αιτήσεων ήταν 82,1%. Οι Intrum, QQuant και ΑΤΕ είχαν τα υψηλότερα ποσοστά εγκρισιμότητας.
Το 29,7% των συνολικών οφειλών απορρίφθηκε από τους πιστωτές λόγω ανεπαρκούς οικονομικής δυνατότητας εξυπηρέτησης της ρύθμισης. Άλλοι λόγοι περιλαμβάνουν:
- Απόρριψη λόγω «άλλων» λόγων (13,5%),
- Ο εξωδικαστικός μηχανισμός δεν θεωρείται κατάλληλο μέσο λόγω του ύψους ή της φύσης της οφειλής (8,5%).
Τον Ιούλιο, το 24% των προτεινόμενων ρυθμίσεων απορρίφθηκε από τους οφειλέτες σε περιπτώσεις πολυμερών διαπραγματεύσεων, ενώ το 25% σε διμερείς.
Σε πολυμερείς διαπραγματεύσεις το 64,7% των απορρίψεων δεν είχαν αιτιολογία. Το 20,5% απορρίφθηκαν λόγω αδυναμίας εξυπηρέτησης της προτεινόμενης ρύθμισης.
Σε διμερείς διαπραγματεύσεις, το 81,1% των απορρίψεων δεν είχαν αιτιολογία. Περίπου 6,2% των απορρίψεων αξιολόγησαν την αίτηση ως μη συμφέρουσα.
Αιτήσεις ευάλωτων
Στο τέλος Ιουλίου υπήρχαν συνολικά 8.668 αιτήσεις από ευάλωτους οφειλέτες, εκ των οποίων οι 6.120 είχαν ολοκληρωθεί. Από αυτές, οι 4.440 ήταν επιτυχείς, με 186 να αφορούν άτομα με αναπηρία (ΑΜΕΑ).
Οι 607 αιτήσεις έγιναν με χρήση του μέτρου της προκαταβολής. Από τις 465 που ολοκλήρωσαν τον κύκλο, οι 263 είχαν θετική έκβαση (αναστολή πλειστηριασμού).