Σημαντικά προβλήματα στην ηλεκτροδότηση αντιμετωπίζει το σύνολο σχεδόν των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών ηλεκτρολόγων, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθήνας (ΒΕΑ), που παρουσιάστηκε στις 15 Οκτωβρίου 2025.
Η έρευνα καταγράφει ότι το 59% των ηλεκτρολόγων και το 71% των επιχειρήσεων αναφέρουν συχνά προβλήματα, όπως διακοπές ρεύματος, πτώσεις τάσης, καθυστερήσεις συνδέσεων και ζημιές στον εξοπλισμό τους. Αυτά τα ζητήματα έχουν άμεσο αντίκτυπο στην παραγωγή και προκαλούν σημαντικό οικονομικό κόστος, με τις ετήσιες ζημιές να ξεκινούν από 1.000 ευρώ και να ξεπερνούν τις 6.000 ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 71% των επιχειρήσεων στην Αττική και την Κεντρική Μακεδονία αντιμετωπίζει διακοπές ρεύματος μία ή δύο φορές τον χρόνο, ενώ το 12% βιώνει το φαινόμενο σε μηνιαία ή και συχνότερη βάση.
Η διάρκεια των διακοπών κυμαίνεται κυρίως μεταξύ 1-3 ωρών (46%), με το 10% να σημειώνει διακοπές άνω των τριών ωρών. Τα περισσότερα περιστατικά σημειώνονται το καλοκαίρι, σύμφωνα με το 62% των ερωτηθέντων.
Κύριες αιτίες των διακοπών αναφέρονται οι τεχνικές βλάβες (38%) και η παλαιότητα του δικτύου (28%). Το 49% των επιχειρήσεων υπέστη ζημιές σε εξοπλισμό, ενώ το 26% δήλωσε απώλεια πρώτων υλών ή προϊόντων.
Στις περισσότερες περιπτώσεις (67%) η παραγωγή διακόπτεται πλήρως, οδηγώντας σε καθυστερήσεις παραδόσεων (19%) και απώλεια πελατών (12%).
Παρά το μέγεθος του προβλήματος, μόλις το 9% των επιχειρήσεων απευθύνθηκε στον ΔΕΔΔΗΕ και μόνο το 14% έλαβε αποζημίωση. Το 18% ασφαλίζει την επιχείρησή του έναντι κινδύνων από διακοπές ρεύματος, αλλά μόνο το 24% έχει λάβει σχετική αποζημίωση.
Το 45% έχει επενδύσει σε UPS, ενώ μόλις το 7% εγκατέστησε γεννήτριες. Το 95% των επιχειρήσεων θεωρεί απαραίτητη την άμεση δράση από το κράτος και τον ΔΕΔΔΗΕ για εκσυγχρονισμό και συντήρηση του δικτύου.
Από την πλευρά των ηλεκτρολόγων-εγκαταστατών, το 59% αντιμετωπίζει τακτικά πτώσεις τάσης ή υπερτάσεις, με το 23% να αναφέρει ότι τα φαινόμενα αυτά συμβαίνουν «πολύ συχνά». Τα προβλήματα εντοπίζονται κυρίως στα εναέρια δίκτυα (84%) και εντείνονται το καλοκαίρι (59%).
Ως βασικές αιτίες αναφέρονται η παλαιότητα του δικτύου (52%), η υπερφόρτωση (18%) και η κακοκαιρία (14%). Οι συνέπειες περιλαμβάνουν καταστροφή συσκευών (65%), συχνές επισκευές (20%) και μειωμένη απόδοση μηχανημάτων (13%).
Οι καθυστερήσεις στις νέες συνδέσεις χαρακτηρίζονται «συχνές ή σχεδόν πάντα» από το 74% των ηλεκτρολόγων, με τον χρόνο αναμονής να φθάνει τους 1-3 μήνες (40%) ή ακόμη και άνω των τριών μηνών (36%). Η επικοινωνία με τον ΔΕΔΔΗΕ θεωρείται «πολύ δύσκολη» από το 56%, ενώ το 75% αξιολογεί την εξυπηρέτηση ως μέτρια ή κακή.
Το 96% των συμμετεχόντων στηρίζει συλλογικές δράσεις πίεσης για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου, τονίζοντας τη σημασία του για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.
Επιπλέον, το 26% των επιχειρήσεων έχει υποστεί απώλειες πρώτων υλών ή προϊόντων λόγω διακοπών ηλεκτροδότησης. Στην Κεντρική Μακεδονία το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε 35,92%, ενώ σημαντικές απώλειες καταγράφονται και στον Πειραιά και τη Δυτική Αττική (26,42%), την Ανατολική Αττική (21,43%) και την Κεντρική Αττική (20,86%).
Όσον αφορά το ύψος των απωλειών, το 50% εκτιμά ζημιές κάτω των 1.000 ευρώ, το 27% μεταξύ 1.000 και 3.000 ευρώ, το 11% μεταξύ 3.000 και 6.000 ευρώ και το 12% άνω των 6.000 ευρώ.
Ο πρόεδρος του ΒΕΑ, Κωνσταντίνος Δαμίγος, επισημαίνει ότι τα ευρήματα αποτελούν καμπανάκι κινδύνου για την παραγωγική οικονομία, καθώς το ελληνικό δίκτυο ηλεκτροδότησης παρουσιάζει σοβαρές αδυναμίες και δομικές ανεπάρκειες. Υπογραμμίζει ότι οι διακοπές ρεύματος, οι διακυμάνσεις τάσης και οι καθυστερήσεις συνδέσεων δεν είναι μεμονωμένα περιστατικά, αλλά χρόνιες παθογένειες που εντάθηκαν το τελευταίο διάστημα.
Σύμφωνα με τον κ. Δαμίγο, η σταθερή και αξιόπιστη ηλεκτροδότηση αποτελεί προϋπόθεση επιβίωσης για την επιχειρηματικότητα και την κοινωνική συνοχή. Το ΒΕΑ καλεί την Πολιτεία και τους αρμόδιους φορείς να προχωρήσουν άμεσα σε παρεμβάσεις εκσυγχρονισμού και να βελτιώσουν το πλαίσιο αποζημιώσεων με ταχύτερες διαδικασίες για τις επιχειρήσεις που πλήττονται από τις αστοχίες του συστήματος.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μέσω ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου, σε δείγμα 634 επιχειρήσεων-μελών των ΒΕΑ, ΒΕΠ και ΒΕΘ, καθώς και 312 αδειούχων ηλεκτρολόγων εγκαταστατών-μελών της ΠΟΣΕΗ, από τις 15 Σεπτεμβρίου έως τις 6 Οκτωβρίου, από την εταιρεία Netrino για λογαριασμό του ΒΕΑ.