ΓΔ: 1987.52 -1.30% Τζίρος: 445.09 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Φωτο: Shutterstock

Aνάσα στο κυκλοφοριακό χάος της Δ. Αττικής θα δώσει ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά

Στην τελική ευθεία η προκήρυξη του κόμβου Σκαραμαγκά, μετά από 20 χρόνια καθυστερήσεων. Το έργο θα αποσυμφορήσει τη Δυτική Αττική από εκατοντάδες φορτηγά βελτιώνοντας την κυκλοφοριακή ροή από και προς Ασπρόπυργο, Θριάσιο, Σχιστό και Πειραιά.

Στην τελική ευθεία μπαίνει η προκήρυξη του διαγωνισμού για το πολυαναμενόμενο έργο που θα δώσει ανάσες στην επιβαρυμένη κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά Δυτική Αττική

Η ολοκλήρωση του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά, ενός έργου «στοιχειωμένου» εδώ και μια εικοσαετία, εντάχθηκε με 70 εκατ. ευρώ στο τομεακό πρόγραμμα ανάπτυξης Υποδομών και Μεταφορών 2021-2025.

Η χρηματοδότηση ήταν ένα από τα αγκάθια που βρήκε στον δρόμο του το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, επιχειρώντας να ξαναβγάλει στο φως το έργο, που  «ναυάγησε» οριστικά το 2003, με κόστος 22 εκατ. ευρώ για το δημόσιο ταμείο, όταν το ύψος της σύμβασης του 1999 ήταν 13,46 εκατ. ευρώ. 

Σωσίβιο για την ολοκλήρωση του έργου έγινε τελικά το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ), ενώ ανοιχτό παραμένει και το ενδεχόμενο ένταξης του έργου στο ΕΣΠΑ.

Ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά αναμένεται να ανακουφίσει τη Δυτική Αττική από το κυκλοφοριακό χάος, απομακρύνοντας κυρίως βαριά οχήματα από κεντρικούς άξονες. 

Πρόκειται για ένα σύστημα τριών ανισόπεδων κόμβων που θα βελτιώσει την  κυκλοφοριακή ροή από την Αθήνα προς το βιομηχανικό κέντρο του Ασπροπύργου, τα εμπορευματικά κέντρα στο Θριάσιο, καθώς και την κίνηση προς τη Δυτική Ελλάδα και την Πελοπόννησο μέσω της Ολυμπίας Οδού και προς το Σχιστό και το λιμάνι του Πειραιά.

Οι κούφιες σήραγγες

Ως θλιβερή ανάμνηση εκείνης της αρχικής σύμβασης για την κατασκευή του κόμβου Σκαραμαγκά χάσκουν οι «δίδυμες» σήραγγες, στο ύψος της λίμνης Κουμουνδούρου δίπλα από την εθνική οδό. Γεμάτες με κάθε λογής σκουπίδια και μπάζα αποτελούν μια αποκαρδιωτική εικόνα, χωρίς μάλιστα να υπάρχει κάποια πρόβλεψη για την τύχη τους.

Στον ελλιπή σχεδιασμό του έργου, που δημοπρατήθηκε στα τέλη του 1997, προστέθηκαν οι δύο…ουρανοκατέβατες σήραγγες, οι οποίες δεν προβλέπονταν στην αρχική σύμβαση του έργου. 

Όμως, μόλις δύο μήνες μετά την υπογραφή, η ανάδοχος Παντεχνική πρότεινε την τροποποίηση της σύμβασης, με την προσθήκη των δύο σηράγγων ώστε να διέρχεται η εθνική οδός Αθηνών – Κορίνθου. Δεσμεύτηκε, μάλιστα, ότι αυτή η αλλαγή θα γινόταν με το ίδιο κόστος, όμως δεν είχε συνυπολογίσει το κόστος των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων ή των απαιτούμενων αρχαιολογικών εργασιών, κ.λπ.

Η έγκριση δόθηκε από το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ, με το επιχείρημα της ταχύτερης ολοκλήρωσης, αφού ο εργολάβος θα είχε τη δυνατότητα να αναπτύξει περισσότερα εργοτάξια χωρίς την ενόχληση εξωγενών παραγόντων! Ο νέος σχεδιασμός σκόνταψε στις απαλλοτριώσεις, με τη χαριστική βολή να δίνει η δικαίωση από το ΣτΕ μίας ηλικιωμένης κατοίκου που δεν ήθελε να απομακρυνθεί από το σπίτι της.

Ως κερασάκι στην τούρτα, ήρθαν και οι απαιτήσεις του αναδόχου εξαιτίας των αστοχιών της πρώτης μελέτης, της τροποποίησης του σχεδιασμού και άλλων εμποδίων που προέκυψαν, όπως η ασφάλεια του γειτονικού στρατοπέδου Ξηρογιάννη.

Δεύτερη ευκαιρία

Οι πρώτες κινήσεις για την αναβίωση του τριπλού κόμβου έγιναν το 2017. Αν και η ανασχεδιασμένη ολοκλήρωση του έργου εντάχθηκε στις διατάξεις για τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις, ενώ είχε προηγηθεί και σχετική υπουργική απόφαση τον Μάιο του 2017. Παρόλα αυτά, κόλλησε για ακόμη επτά χρόνια στη μεγάλη καθυστέρηση σύνταξης διορθωτικού κτηματολογίου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, μετά από πολλές παλινωδίες στο πεδίο των απαλλοτριώσεων, που αποτελούν και το μεγαλύτερο πρόβλημα των έργων σε όλη τη χώρα, οι απαλλοτριωμένες εκτάσεις που θα πρέπει να παραδοθούν στον ανάδοχο για την ολοκλήρωση του έργου ανέρχονται σε 43.663 τ.μ. 

Το αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω και την κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου Σκαραμαγκά για την απευθείας σύνδεσή της με την εθνική οδό. 

Ακόμη, την κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου Ναυπηγείων, την αναδιαμόρφωση της εθνικής οδού και της λεωφόρου Σχιστού μεταξύ των παραπάνω κόμβων, μαζί με τα απαιτούμενα δίκτυα συλλεκτήρων ομβρίων της περιοχής.

Όπως περιγράφεται στην απόφαση ένταξης, προβλέπονται και τρεις προαιρέσεις για την κατασκευή μέρους των κλάδων Κορίνθου-Σχιστό και Σχιστό-Αθήνα του ανισόπεδου κόμβου Σχιστού, καθώς και των κλάδων Αθήνα-Παλάσκα και Παλάσκα-Σχιστό του ανισόπεδου κόμβου Ναυπηγείων. 

Η δεύτερη προαίρεση αφορά στις εργασίες καθαίρεσης της υφιστάμενης γέφυρας και κατασκευής νέας στην ίδια θέση στον ανισόπεδο κόμβο Σχιστού. 

Η τρίτη αφορά στη διαμόρφωση κλάδων εισόδου και εξόδου στη δυτική περιφερειακή Αιγάλεω για τη δημιουργία του ανισόπεδου ημικόμβου Ασπροπύργου με κατασκευή της κάτω διάβασης για τη σύνδεση της με την εθνική οδό Αθηνών – Κορίνθου. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κατασκευές: Το Ταμείο Ανάκαμψης τελειώνει, οι εθνικοί πόροι δεν φτάνουν

Ο κατασκευαστικός κλάδος ανησυχεί και αναζητά νέα χρηματοδοτικά εργαλεία με μεγαλύτερη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων καθώς το Ταμείο Ανάκαμψης οδεύει προς ολοκλήρωση και οι εθνικοί πόροι δεν φτάνουν.
Κατασκευαστικό έργο
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ωριμάζουν έργα πολλών δισεκατομμυρίων, τέλος στις κόντρες των εταιρειών

Με καταιγιστικούς ρυθμούς οι αναθέσεις έργων, ενώ σημειώνεται πρόοδος σε project που «ταλαιπωρήθηκαν» για χρόνια. Οι κατασκευαστικές περνούν από την εποχή των προσφυγών και αντιπαραθέσεων σε περίοδο συνεργασιών.
Κεντρική-Οδός
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μάχες κατασκευαστικών τον Φεβρουάριο για τέσσερα μεγάλα οδικά έργα

Προσφορές για το οδικό έργο Μπράλος - Άμφισσα στις 15 Φεβρουαρίου, ενώ ακολουθούν, στις 22 Φεβρουαρίου, τρεις μεγάλοι διαγωνισμοί μέσα σε μία ημέρα. Διαγωνισμοί για έργα 8 δισ. ευρώ τα τελευταία 2,5 χρόνια.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επιστολή της Επ. Ανταγωνισμού σε 30 εργολάβους: Τι ζητά, πώς αντιδρούν

Άρχισε νέα έρευνα για τις συνθήκες ανταγωνισμού στον κλάδο, η δεύτερη τα τελευταία χρόνια. Ζητείται πλήθος στοιχείων σε προθεσμία δέκα ημερών. Αναβρασμός και αντιδράσεις στον κλάδο.