ΓΔ: 2019.25 1.15% Τζίρος: 240.95 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
chalkida
Πηγή: Shutterstock

Μπλόκο της Κομισιόν στο έργο παράκαμψης της Χαλκίδας

Για το «στοιχειωμένο» έργο έχει κατ' επανάληψη δηλωθεί ότι είναι έτοιμο για δημοπράτηση, αλλά οι τεχνοκράτες των Βρυξελλών διαπίστωσαν ουκ ολίγες ανεπάρκειες στο σχεδιασμό και μπλόκαραν τη χρηματοδότηση.

Ενδεικτικά του μοντέλου υλοποίησης των μεγάλων έργων στην Ελλάδα είναι όσα συμβαίνουν με το «στοιχειωμένο» έργο της Παράκαμψης Χαλκίδας, αρχικού προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έργο που τα τελευταία χρόνια «είναι έτοιμο προς δημοπράτηση», όπως υποστήριζαν τουλάχιστον δύο υπουργοί Υποδομών.

Τώρα μαθαίνουμε πως υπήρξε παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής οι οποίες θεωρούν πως έχει υπερδιαστασιοποιηθεί, έχουν προβλεφθεί ανισόπεδοι κόμβοι που πιθανώς δεν χρειάζονται, ενώ προωθείται «κουτσό», δηλαδή χωρίς να προβλέπεται διασύνδεση της Βόρειας με τη Νότια Εύβοια, κ.α. Έτσι θα υπάρξουν καθυστερήσεις στην δημοπράτηση αφού χωρίς τις αλλαγές που ζητούν οι ΕΤΕπ και Κομισιόν δεν πρόκειται να το χρηματοδοτήσουν.

Το έργο της Παράκαμψης Χαλκίδας και Παράκαμψης Ψαχνών αποσκοπεί στη βελτίωση της σύνδεσης της Αθήνας και της Χαλκίδας με τη βόρεια Εύβοια, στην αποσυμφόρηση του αστικού ιστού της Χαλκίδας, της Ν. Αρτάκης και των Ψαχνών (αφού η διερχόμενη κυκλοφορία θα διοχετεύεται στη νέα οδό) και στην απόδοση στην κυκλοφορία ενός ενιαίου και ασφαλούς οδικού άξονα από τη Χαλκίδα έως και το πέρας της Παράκαμψης των Ψαχνών.

Εδώ και καιρό είναι σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις με την ΕΤΕπ για την εξασφάλιση μέρους της χρηματοδότησης του έργου, αλλά και με την ομάδα τεχνικής βοήθειας της Κομισιόν (Jaspers) που λειτουργεί στην Ελλάδα. Η ομάδα Jaspers είναι αρμόδια, μεταξύ των άλλων, για την υποβοήθηση των διαδικασιών ένταξης των μεγάλων έργων σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα και παράλληλα λειτουργεί ως Τεχνικός Σύμβουλος στον οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αναθέσει να κάνει τον έλεγχο της Αίτησης Χρηματοδότησης που θα υποβληθεί.

Από τον έλεγχο της Ανάλυσης Κόστους Οφέλους (ΑΚΟ) που πραγματοποίησε η Jaspers προέκυψαν «σημαντικά θέματα σχετικά με το σχεδιασμό του έργου όπως η διαστασιολόγηση τμήματος του έργου και η σκοπιμότητα κατασκευής ανισόπεδων κόμβων, καθώς και θέματα μεθοδολογίας», που οδήγησαν σε αναπροσαρμογή της ΑΚΟ. Οι κοινοτικοί αμφισβητούν ακόμα και την ανάγκη υλοποίησης του έργου, ενώ θεωρούν πως πρέπει να περιλαμβάνει και τη διασύνδεση της βόρειας με τη νότια Εύβοια. Έτσι χρειάζονται νέες κυκλοφοριακές μελέτες, νέες μελέτες για τα πρόσθετα έργα αφού πρόκειται να ενσωματωθεί το έργο σύνδεσης του νέου οδικού άξονα με την Εθνική Οδό Χαλκίδας – Βασιλικού, επαναπροσδιορισμός του συνολικού κόστους, κ.α.

Όλα αυτά συμβαίνουν λίγους μήνες πριν εκπνεύσει η προθεσμία για ένταξη έργων στο ΕΣΠΑ 2014 – 2020. Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε προαναγγείλει τη δημοπράτηση του μεγάλου έργου, με χρηματοδότηση από ΕΣΠΑ και ΕΤΕπ, και μάλιστα με «υβριδικό μοντέλο». Στόχος ήταν να κατατεθούν προσφορές από τους εργολάβους όχι με βάση τις ποσότητες υλικών που θα χρειαστούν για το έργο, αλλά με βάση το κατ’ αποκοπή τίμημα που προσφέρουν.

Με αυτόν τον τρόπο, εκτιμούσαν στο υπουργείο πως θα περιόριζαν τις μεγάλες εκπτώσεις που μαστίζουν τα δημόσια έργα. Στην ουσία ο ανάδοχος αναλαμβάνει το ρίσκο για τις ποσότητες υλικών που θα χρειαστεί. Όμως η παρέμβαση της ομάδας Jaspers δείχνει πως θα χρειαστούν κάποιοι μήνες για τη δημοπράτηση του οδικού άξονα. Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, που τώρα αλλάζει, το μήκος του έργου ήταν 25,6 χλμ εκ των οποίων η Παράκαμψη Ψαχνών είναι 4,6 χλμ (έχει πέρας την οδό Ψαχνών-Ιστιαίας). Ως προαίρεση στο έργο και όχι στο κυρίως αντικείμενο του, προβλέπονταν να ενταχθεί το τμήμα Γέφυρα Ευρίπου – Νέα Λάμψακος με μήκος περίπου 5 χλμ. και κόστος περίπου 25 εκατ. ευρώ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας κτίριο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πανεπιστήμια και φορείς εντάσσουν έξι Δίκτυα στο ΕΣΠΑ «Ανταγωνιστικότητα»

Έξι προτάσεις από πανεπιστήμια και ερευνητικούς φορείς εγκρίθηκαν για χρηματοδότηση 24,7 εκατ. ευρώ μέσω του ΕΣΠΑ «Ανταγωνιστικότητα 2021-2027», ενισχύοντας τα Δίκτυα Μεταφοράς Τεχνολογίας.
Σήμα Μετρό Θεσσαλονίκης
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το «άμα σας αρέσει» της Euronext, ΕΣΠΑ με άρωμα μνημονίου και το μετρό Θεσσαλονίκης

Δεν βελτιώνουν την προσφορά τους για ΕΧΑΕ οι Γάλλοι, το νέο ΕΣΠΑ φέρνει μεταρρυθμίσεις, σήμερα στη Βουλή ο Μητσοτάκης για τον Άγνωστο Στρατιώτη, ανοίγει - κλείνει το μετρό Θεσσαλονίκης, ανακαινίσεις κτηρίων στο κέντρο και η πυρηνική ενέργεια.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Aνάσα στο κυκλοφοριακό χάος της Δ. Αττικής θα δώσει ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά

Στην τελική ευθεία η προκήρυξη του κόμβου Σκαραμαγκά, μετά από 20 χρόνια καθυστερήσεων. Το έργο θα αποσυμφορήσει τη Δυτική Αττική από εκατοντάδες φορτηγά βελτιώνοντας την κυκλοφοριακή ροή από και προς Ασπρόπυργο, Θριάσιο, Σχιστό και Πειραιά.
Επενδύσεις επιχείρησης κέρδη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΣΠΑ: 4,62 εκατ. για 76 επιχειρήσεις Κοινωνικής Οικονομίας στην Κ Μακεδονία

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ενισχύει 76 επιχειρήσεις Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με 4,62 εκατ. ευρώ μέσω ΕΣΠΑ, προωθώντας την κοινωνική συνοχή και την επιχειρηματικότητα.