ΓΔ: 1970.41 -0.76% Τζίρος: 179.10 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03
Φωτο: Shutterstock

Μπαίνουν σε... ράγες σιδηροδρομικά έργα 3 δισ. ευρώ με ιδιώτη σύμβουλο

Ύστερα από μαραθώνιες διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν ανοίγει ο δρόμος για να προσληφθεί Project Manager που θα προετοιμάσει διαγωνισμούς της ΕΡΓΟΣΕ με αμοιβή 31 εκατ. ευρώ.

Έπειτα από πολύμηνα παζάρια με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή -που δεν ήθελε να δώσει ούτε ευρώ για τα σιδηροδρομικά έργα στην Ελλάδα- το υπουργείο Υποδομών φαίνεται πως κατάφερε να την μεταπείσει. Έτσι, θεωρείται θέμα εβδομάδων, αν δεν υπάρξουν απρόοπτα, η προκήρυξη του διαγωνισμού της ΕΡΓΟΣΕ για την επιλογή τεχνικού συμβούλου (Project Manager).

Ο τεχνικός σύμβουλος θα αναλάβει να συμμαζέψει το σημερινό χάος με τα δεκάδες σιδηροδρομικά έργα που δεν τελειώνουν ποτέ, αλλά και να προετοιμάσει τους διαγωνισμούς για νέα έργα ύψους άνω των 3 δισ. ευρώ. Ο προϋπολογισμός του διαγωνισμού για τον Project Manager της ΕΡΓΟΣΕ φτάνει τα 31 εκατ. ευρώ.

Προς το τέλος φαίνεται πως είναι και η διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το μεγάλο διαγωνισμό με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) που θέλει να προχωρήσει το υπουργείο Υποδομών για τη συντήρηση και ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου.

Ο ανάδοχος θα αναλάβει με πολυετές συμβόλαιο να επισκευάζει τις βλάβες σε εύλογο χρόνο που θα προβλέπεται ρητά στη σύμβαση, να ολοκληρώσει τα έργα σηματοδότησης και τις άλλες εκκρεμότητες ώστε να λειτουργεί κανονικά το σιδηροδρομικό δίκτυο. Θα αποζημιώνεται με τις λεγόμενες «πληρωμές διαθεσιμότητας» με βάση ποιοτικά και άλλα κριτήρια που θα προβλέπονται στη σύμβαση. Με αυτό τον τρόπο εκτιμάται πως να καταστεί λειτουργικό το περιφερειακό σιδηροδρομικό δίκτυο που έχει σε μεγάλο βαθμό εγκαταλειφθεί στην τύχη του.

Τόσο για τον τεχνικό σύμβουλο, όσο και για το ΣΔΙΤ, υπήρχαν αντιρρήσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που φαίνεται πως αντιμετωπίζονται. Οι κοινοτικές υπηρεσίες μπορεί να είναι θετικές στη χρηματοδότηση κάποιων έργων αναβάθμισης και συντήρησης, αλλά έχουν ξεκαθαρίσει πως δεν θα δώσουν ούτε ένα ευρώ για νέο σιδηροδρομικό έργο αν η Ελλάδα δεν καταθέσει σοβαρή μελέτη για το μοντέλο υλοποίησης των συγκεκριμένων έργων. Εξαιτίας της απορρόφησης ελάχιστων κοινοτικών πόρων τα τελευταία χρόνια, οι Βρυξέλλες θεωρούν πως πρέπει να αλλάξει το σημερινό μοντέλο προώθησης των έργων στον ελληνικό σιδηρόδρομο μέσω του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ. 

Η κυβέρνηση δεσμεύτηκε να παρουσιάσει πρόταση εντός του έτους καθώς, όπως έχει υποστηρίξει και ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, στην επόμενη προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ θέλει να εντάξει κυρίως σιδηροδρομικά έργα που αφορούν διασυνδέσεις λιμανιών.

Πρόκειται για τη σύνδεση Θεσσαλονίκης με Αλεξανδρούπολη, τη σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο, την επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Αθηνών προς Ραφήνα και προς Λαύριο καθώς και την αναβάθμιση του Προαστιακού Δυτικής Αττικής, τη Νέα Διπλή Σιδηροδρομική Γραμμή Ρίο - Πάτρα, τη Σύνδεση του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με το εθνικό δίκτυο και τη σύνδεση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας με το Εμπορευματικό Κέντρο της Ηγουμενίτσας.

Μέχρι τότε η ΕΡΓΟΣΕ προχωρά ορισμένα έργα αναβάθμισης του υφιστάμενου δικτύου, όπως η εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης & τηλεπικοινωνιών, όπως η μονή γραμμή Λάρισα-Βόλος, η μονή γραμμή Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, η αναβάθμιση του τμήματος ΣΚΑ-Οινόη και η αναβάθμιση και ηλεκτροκίνηση από Θεσσαλονίκη ως Προμαχώνα, κ.α.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υπογειοποίηση Σεπολίων: Η Οδύσσεια ενός μεγάλου σιδηροδρομικού έργου

Δέκα χρόνια θα μετρά εφόσον δεν υπάρξουν νέες καθυστερήσεις η ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής σήραγγας Σεπολίων, που αναμένεται τώρα τον Φεβρουάριο του 2028, ενώ θα διαρκούσε μόλις 52 μήνες. Ανέβηκε το κόστος στα 100 εκατ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Λεφτά δεν υπάρχουν για την υπόγεια γραμμή σιδηροδρόμου στην Πάτρα

Οριστικό το «όχι» της Κομισιόν στη χρηματοδότηση υπόγειας γραμμής μετά το Ρίο. Ο δήμαρχος Πατρέων, Κ. Πελετίδης, δηλώνει ότι δεν θα κάνει βήμα πίσω και θα φτάσει ως τον πρωθυπουργός. Εναλλακτικό σχέδιο από τον ΟΣΕ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι μεγάλες «πληγές» των σιδηροδρόμων: Τι αποκάλυψαν οι εμπειρογνώμονες

Οι δαπάνες συντήρησης των υποδομών αντιστοιχούν μόλις στο 11,7% του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Ο ΟΣΕ λειτουργεί με το 45% του απαραίτητου προσωπικού. Παραμένει ζητούμενο η ασφάλεια στα τρένα.
Σιδηροδρομικοί εργάτες εργοτάξιο
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα έργα ύψους 1 δισ. που αλλάζουν τον σιδηροδρομικό χάρτη της χώρας

Τα έργα που θα αρχίσουν να μπαίνουν σε φάση κατασκευής, θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να εκμεταλλευθεί τους ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς άξονες, οι οποίοι συνιστούν μεγάλη ευκαιρία οικονομικής ανάπτυξης για τη χώρα.