ΓΔ: 1970.41 -0.76% Τζίρος: 179.10 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03
Φωτο: Pixabay

Πόλεμος εργοληπτών - κυβέρνησης για τις αυξήσεις στα οικοδομικά υλικά

Η κυβέρνηση αρνείται να αυξήσει τους προϋπολογισμούς των έργων και οι τεχνικές εταιρείες απειλούν με προσφυγές, ακύρωση συμβάσεων ή και αποχώρηση από τα εργοτάξια. Τι λέει ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών.

Μαζικές δικαστικές προσφυγές για ακύρωση συμβάσεων «λόγω ανωτέρας βίας» και αποχώρηση από τα εργοτάξια ετοιμάζουν οι εργοληπτικές επιχειρήσεις στην περίπτωση που δεν υπάρξουν άμεσα μέτρα από την κυβέρνηση για την αντιμετώπιση των μεγάλων ανατιμήσεων στα υλικά κατασκευών.

Μάλιστα, η διοίκηση του Πανελληνίου Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ) εξαπέλυσε τη Μ. Δευτέρα σκληρή επίθεση προς το υπουργείο Υποδομών. Αφορμή για την επίθεση αποτέλεσαν οι πληροφορίες, σύμφωνα με τις οποίες η κυβέρνηση λόγω έλλειψης πόρων δυσκολεύεται να προχωρήσει σε αναθεώρηση συμβάσεων ώστε να αντιμετωπιστούν οι μεγάλες ανατιμήσεις. Το μόνο μέτρο που εξετάζεται η είναι η εξάμηνη παράταση των συμβάσεων.

Σε ομόφωνο ψήφισμα της γενικής συνέλευσης του ΣΑΤΕ αναφέρεται πως το υπουργείο Υποδομών «εξέδωσε ορισμένους – λίγους – συντελεστές αναθεώρησης για εργασίες που εκτελέστηκαν τα τρία τρίμηνα του 2021, οι οποίοι όμως σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνονται στις διαπιστωμένες αυξήσεις τιμών, λόγω της απαρχαιωμένης ανάλυσης τιμών (τελευταία τροποποίηση ανάλυσης το 1974)». Τα μέλη του εργοληπτικού συνδέσμου προσθέτουν πως το υπουργείο συνυπέγραψε Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) «για το Ενιαίο Σύστημα Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών και Τεχνικών Προδιαγραφών, 13 μήνες μετά την θέσπιση της σχετικής πρόβλεψης, η οποία όμως για να λειτουργήσει θα χρειαστεί να υπογραφούν νέες αποφάσεις και να υλοποιηθούν νέες ενέργειες, με άγνωστο χρονικό ορίζοντα».

Σύμφωνα με τον σύνδεσμο, το υπουργείο «δεν προχώρησε σε καμία άλλη ενέργεια που ο ΣΑΤΕ αλλά και άλλες Εργοληπτικές Οργανώσεις έχουν προτείνει ως άμεσης απόδοσης, δεν έχει εκδώσει κατευθυντήριες οδηγίες προς τις υπηρεσίες του αλλά και τις υπόλοιπες Αναθέτουσες Αρχές για την αντιμετώπιση των ακραίων αυτών ανατιμήσεων στις τιμές των υλικών, δεν έχει λάβει καμία δέσμευση για ταχεία νομοθετική παρέμβαση εξεύρεσης λύσης με στόχο την υλοποίηση των συμβάσεων δημοσίων έργων που το Κράτος, σε όλες τις εκφάνσεις του, έχει υπογράψει».

Στον ΣΑΤΕ διαμαρτύρονται και για το γεγονός πως «έχει καθυστερήσει σημαντικά (τρία χρόνια) η ενεργοποίηση του Προεδρικού Διατάγματος 71 του 2019 που αφορά στα πολύ σημαντικά ζητήματα λειτουργίας του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων». Πρόκειται για Προεδρικό Διάταγμα που είχε προωθήσει ο τέως υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης λίγες ημέρες πριν τις εκλογές του 2019. Περιέχει ρυθμίσεις για την κατάταξη των τεχνικών εταιρειών, των μελετητικών γραφείων και των μηχανικών σε κατηγορίες (τάξεις) πτυχίων ενώ επεκτείνει τη χρήση και στα ιδιωτικά έργα. Η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, σωστά για ορισμένους παρατηρητές, ουδέποτε ενεργοποίησε το συγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι κατασκευές γίνονται... ατμομηχανή: Άλμα παραγωγής 20% και προσδοκίες

Οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης καθοδηγούν την πορεία των κατασκευών, αφού ο χρόνος στενεύει. Θετικές κι εφέτος οι προσδοκίες. Επιτάχυνε με ρυθμό 19,5% ο δείκτης παραγωγής το 2024, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ.
Φράγμα, Λίμνη Πλαστήρα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κληρώνει για αντιπλημμυρικά και αρδευτικά έργα άνω των 122 εκατ. ευρώ

Προσφορές για δύο μεγάλης σημασίας έργα που θα καλύψουν συνολικά τις αρδευτικές ανάγκες 57.640 στρεμμάτων στην Πελοπόννησο. Προωθούνται 32 φράγματα ανά την επικράτεια προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κουρέτας: Να πάρουν έργα 100-150 εκατ. κατασκευαστικές της Θεσσαλίας

Εν μέσω της σκληρής αντιπαράθεσης μεγάλων και μικρών κατασκευαστικών για τα έργα στη Θεσσαλία, ο περιφερειάρχης ζητά να κατανεμηθούν έργα και σε τοπικές εταιρείες. Τα χρονοδιαγράμματα των έργων και η πρόοδος έως τώρα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κυκλοφοριακή ανάσα στην Αττική με τον τριπλό κόμβο του Σκαραμαγκά

Παίρνει ζωή το έργο που «στοίχειωσε» επί σειρά ετών με χρηματοδότηση 55 εκατ. από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Bypass στο κυκλοφοριακό έμφραγμα της Δ. Αττικής με σύστημα τριών ανισόπεδων κόμβων.