Οι ελληνικές αρχές εντείνουν τη συνεργασία τους με τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, επιδιώκοντας την έγκαιρη και ορθή υλοποίηση του πλάνου δράσης που σχετίζεται με την ενίσχυση της αξιοπιστίας του Συστήματος Καταβολής των Ενισχύσεων.
Παράλληλα, προωθούν την πλήρη συμμόρφωση με τα καθορισμένα χρονοδιαγράμματα καθώς και την υιοθέτηση όλων των σχετικών μέτρων, όπως προκύπτει από επίσημη γραπτή δήλωση του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη, προς τη Βουλή, στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής διαδικασίας.
Η συγκεκριμένη ενημέρωση πραγματοποιήθηκε ως απάντηση σε ερώτημα του ΣΥΡΙΖΑ αναφορικά με το ενδεχόμενο υπαγωγής του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ, ενώ ο κ. Χατζηδάκης παρέθεσε επιγραμματικά τα κύρια σημεία της πρόσφατης συνάντησης που είχε με τον Ευρωπαίο Επίτροπο Γεωργίας και Τροφίμων, κ. Κριστόφ Χάνσεν, στις 26 Ιουνίου 2025.
Η συζήτηση με τον Επίτροπο επικεντρώθηκε, σύμφωνα με τη δήλωση του αντιπροέδρου, στα προβλήματα που αντιμετωπίζονται στη διαδικασία καταβολής ενισχύσεων στο πλαίσιο της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής και στη σχεδιαζόμενη απορρόφηση του ΟΠΕΚΕΠΕ από την ΑΑΔΕ.
Όπως τονίστηκε, η ελληνική πλευρά παρουσίασε τις αποφάσεις για την αντιμετώπιση αθέμιτων πρακτικών, δεσμεύτηκε για γρήγορη και αξιόπιστη μετάβαση, ενώ επαναδιαβεβαίωσε τη διοικητική τεχνογνωσία και την επιχειρησιακή επάρκεια της φορολογικής αρχής.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ανάγκη να διατηρηθεί απρόσκοπτη η διαδικασία καταβολής ενισχύσεων προς τους παραγωγούς, υπό την προϋπόθεση της απόλυτης συμμόρφωσης με το ευρωπαϊκό δίκαιο.
Επίσης, υπογραμμίστηκε η σημασία της πλήρους εναρμόνισης με τους Κανονισμούς (ΕΕ) 2021/2116 και 2022/127 σχετικά με τη διαπίστευση των Οργανισμών Πληρωμών – ιδιαίτερα ως προς το εσωτερικό περιβάλλον, τον έλεγχο, τις διαδικασίες επικοινωνίας και παρακολούθησης.
Στόχος της Κυβέρνησης είναι η ΑΑΔΕ να επιβεβαιώσει εμπράκτως τα θεσμικά, οργανωτικά και λειτουργικά εκπληρωμένα κριτήρια – αξιοποιώντας τη γνωστή ανεξαρτησία, οργανωτική δομή και τις δυναμικές δυνατότητές της στον έλεγχο και τη διαχείριση σύνθετων πληροφοριακών συστημάτων.
Εν τω μεταξύ, συνεχίζεται η εφαρμογή και αναθεώρηση, όπου χρειάζεται, του πλάνου δράσης για τη διατήρηση της διαπίστευσης του ΟΠΕΚΕΠΕ ως Οργανισμού Πληρωμών.
Το ενδιαφέρον των Ελλήνων βουλευτών στράφηκε, μεταξύ άλλων, στα εξής ερωτήματα προς τον κ. Χατζηδάκη:
- Αν συζητήθηκαν τα αίτια της κρίσης αξιοπιστίας και οι υπεύθυνοι για την κατάσταση του ΟΠΕΚΕΠΕ τα τελευταία έξι χρόνια.
- Αν έγινε κατανοητός στον Επίτροπο ο διακριτός ρόλος της ΑΑΔΕ ως ανεξάρτητης αρχής σε σχέση με τον υφιστάμενο χαρακτήρα του ΟΠΕΚΕΠΕ.
- Αν διασφαλίζεται η συμβατότητα της συγχώνευσης με το ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο.
- Αν αξιολογήθηκε η πρόοδος του συμφωνημένου action plan και η ανάγκη ολοκλήρωσης έως τα μέσα Σεπτεμβρίου.
Σειρά διοικητικών ελέγχων από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ) αποκάλυψε εκτεταμένες ελλείψεις και ανάγκες μεταρρυθμίσεων εντός του ΟΠΕΚΕΠΕ. Οι έλεγχοι της ΕΑΔ, που βασίστηκαν σε καταγγελίες για παράνομες επιδοτήσεις, διαπίστωσαν:
- Απουσία ολοκληρωμένου κεντρικού συστήματος καταγραφής και αξιολόγησης καταγγελιών.
- Έλλειψη συντονισμού μεταξύ κεντρικών και περιφερειακών υπηρεσιών ως προς τη διαχείριση των υποβληθεισών καταγγελιών.
- Διαδικαστικά κενά στην τυποποίηση και επίσπευση ελέγχων, με αποτέλεσμα αδυναμία καταγραφής πλήρους εικόνας της παραβατικότητας.
- Τμηματική και μη συστηματική εφαρμογή των υφιστάμενων εγκυκλίων και απουσία ομοιομορφίας στη συμπλήρωση εγγράφων και ελέγχων.
Στην ετήσια έκθεση της Αρχής σημειώνεται επίσης ότι το 2022 ανακτήθηκαν αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά συνολικού ύψους άνω των 18,7 εκατ. ευρώ από τα ευρωπαϊκά ταμεία, ωστόσο τα υπόλοιπα προς ανάκτηση ποσά παραμένουν ιδιαίτερα υψηλά.
Η ΕΑΔ προτείνει δέσμη ουσιαστικών μέτρων, όπως:
- Θέσπιση κεντρικού συστήματος διαχείρισης και επεξεργασίας καταγγελιών με διαφανή και τυποποιημένη προσέγγιση.
- Δημιουργία εξειδικευμένης ηλεκτρονικής εφαρμογής για την καταγραφή καταγγελιών.
- Ορθή και λεπτομερής συμπλήρωση των στοιχείων ειδικών ελέγχων στο πληροφοριακό σύστημα.
- Άμεση υλοποίηση των συστάσεων για την αναβάθμιση τόσο του συστήματος καταγγελιών όσο και της διαδικασίας είσπραξης και συμψηφισμού των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών.
Περαιτέρω, υπογραμμίζεται η ανάγκη για δίκαιη, σαφή και νομιμοποιημένη διαδικασία επιλογής προϊσταμένων και στελεχών ευθύνης, με εφαρμογή αντικειμενικών κριτηρίων και νομοθετικών προβλέψεων.
Οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ ζήτησαν εξηγήσεις σχετικά με το αν η ΕΑΔ επέδειξε ολιγωρία κατά την περίοδο ελέγχου, συνδέοντας μάλιστα την τοποθέτηση προσωρινής διοίκησης με αδράνεια.
Η Αρχή απάντησε με αιχμηρό ύφος, τονίζοντας ότι «οι ισχυρισμοί περί αδράνειας είναι αβάσιμοι και αναληθείς», παραθέτοντας αναλυτικά τα ενέργεια και τα αποτελέσματά της.
Η ΕΑΔ επισημαίνει επίσης ως ανησυχητική την υπόδειξη κοινοβουλευτικών προς την εκτελεστική εξουσία να παρέμβει λειτουργικά στην αυτοτελή λειτουργία της Ανεξάρτητης Αρχής, υπενθυμίζοντας πως ευθυγραμμίζεται με τη νομοθετική απαίτηση περί λειτουργικής ανεξαρτησίας και μη υποταγής της σε διοικητικό ή πολιτικό έλεγχο.
Κλείνοντας, η ΕΑΔ καλεί όλους τους βουλευτές να επιδιώκουν «άμεση και τεκμηριωμένη ενημέρωση από τα στελέχη της Αρχής πριν διατυπώσουν ατεκμηρίωτες κατηγορίες τόσο προς την επιχειρησιακή λειτουργία όσο και για το έργο της Υπηρεσίας».