Την έντονη αντίθεσή της στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) εξέφρασε η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας. Η Ένωση καλεί τη διοίκηση της ΥΠΑ και το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών να ενσωματώσουν τις προτάσεις που έχει καταθέσει, επισημαίνοντας ότι σε αρκετά σημεία αυτές ταυτίζονται με τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη νέα νομοθεσία.
Οι ελεγκτές υπογραμμίζουν πως εργάζονται σε καθεστώς ακραίας υποστελέχωσης και με ελλιπή τεχνολογικό εξοπλισμό, ενώ διαχειρίζονται αυξανόμενο όγκο πτήσεων κάθε χρόνο. Για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της εναέριας κυκλοφορίας, ιδιαίτερα κατά την καλοκαιρινή περίοδο, έχουν αποδεχθεί μειωμένες ημέρες ανάπαυσης, συμβάλλοντας καθοριστικά στην υποστήριξη του τουρισμού στη χώρα.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ένωσης, η διοίκηση της ΥΠΑ είχε δεσμευθεί από τον Μάιο του 2024 για την υλοποίηση προγράμματος σταδιακής αντικατάστασης του εξοπλισμού επιτήρησης, επικοινωνιών και αεροναυτιλίας, καθώς και για την αναβάθμιση της αξιοπιστίας του υπάρχοντος εξοπλισμού. Ωστόσο, μέχρι σήμερα δεν έχουν υπογραφεί οι κρίσιμες συμβάσεις για νέα συστήματα ραντάρ και επικοινωνιών, με τη διοίκηση να περιορίζεται σε επαναλαμβανόμενες ανακοινώσεις χωρίς ουσιαστική πρόοδο.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται σε περιστατικό τον Αύγουστο του 2025, όταν λόγω έλλειψης ανταλλακτικού υπήρξε απώλεια εικόνας του τερματικού ραντάρ και των εφεδρικών συχνοτήτων, γεγονός που, σύμφωνα με τους ελεγκτές, ανέδειξε τις ελλείψεις της ΥΠΑ και οδήγησε σε αρνητική διεθνή προβολή.
Παράλληλα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει δεσμευτεί έναντι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη δημιουργία ενός σύγχρονου φορέα παροχής υπηρεσιών αεροναυτιλίας, εναρμονισμένου με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Οι ελεγκτές επισημαίνουν ότι έχουν καταθέσει προτάσεις στο υπουργείο, οι οποίες όμως δεν ελήφθησαν υπόψη, ούτε και οι παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Το νομοσχέδιο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, σύμφωνα με την Ένωση, περιλαμβάνει διατάξεις που δεν είχαν συμφωνηθεί ή συζητηθεί, ενώ η μέθοδος του αιφνιδιασμού χαρακτηρίζεται απαράδεκτη. Οι ελεγκτές τονίζουν ότι συνεχίζουν να εξυπηρετούν σημαντικά μεγαλύτερο όγκο κυκλοφορίας από τα συμφωνημένα επίπεδα, ειδικά στο αεροδρόμιο της Αθήνας, και απορρίπτουν τους ισχυρισμούς περί «slow down» ως αβάσιμους.
Τα τελευταία χρόνια, όπως σημειώνουν, η απρόσκοπτη λειτουργία του συστήματος εναέριας κυκλοφορίας οφείλεται αποκλειστικά στην προσπάθεια των ελεγκτών, δεδομένης της διαχρονικής αδράνειας της διοίκησης και του υπουργείου. Παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις για διάλογο με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, δεν υπήρξε ανταπόκριση, ενώ ξεκαθαρίζουν ότι δεν θα συνεχίσουν να εργάζονται πέρα από τα συμφωνημένα όρια.
Η Ένωση απορρίπτει την παρουσίαση του ζητήματος ως «προσωπικές διαφορές» ή «συνδικαλιστικά αιτήματα», τονίζοντας ότι τα προβλήματα σχετίζονται με απαρχαιωμένα συστήματα και ανεπαρκή συμμόρφωση με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μάλιστα, έχει απειλήσει τη χώρα με κυρώσεις, ενώ τα στοιχεία του Eurocontrol κατατάσσουν τους Έλληνες ελεγκτές ως τους πέμπτους πιο παραγωγικούς στην Ευρώπη, παρά τις δυσμενείς συνθήκες εργασίας.
Η Ένωση καλεί τη διοίκηση της ΥΠΑ και το υπουργείο να αναλάβουν τις ευθύνες τους, να υλοποιήσουν τις δεσμεύσεις τους και να εξετάσουν τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί, επισημαίνοντας ότι σε πολλές περιπτώσεις ευθυγραμμίζονται με τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη νέα νομοθεσία. Παράλληλα, ζητούν να επιδειχθεί η απαραίτητη εκτίμηση και σεβασμός στο έργο του Ελεγκτή Εναέριας Κυκλοφορίας.