Πέντε κορυφαίοι επαγγελματικοί φορείς της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Ελλάδα – ΕΕΣΥΜ, ΕΕΒΨ&L, ILME, ΠΕΕΔ και ΟΦΑΕ – προχώρησαν σε κοινή παρέμβαση προς τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης και τα Υπουργεία Υποδομών & Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη.
Σύμφωνα με ανακοίνωση των φορέων, εκφράζεται έντονη ανησυχία για τις πρόσφατες ρυθμίσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που αφορούν τα όρια ταχύτητας και τις διοικητικές κυρώσεις στα βαρέα οχήματα.
Όπως επισημαίνεται, η υπέρμετρη επιβολή προστίμων ακόμη και για μικρές υπερβάσεις ταχύτητας, όπως τα 81 χλμ/ώρα, θεωρείται πρωτοφανής για τα ευρωπαϊκά δεδομένα και δεν συμβάλλει ουσιαστικά στην οδική ασφάλεια.
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί και η πρακτική των αναδρομικών ελέγχων ορίου ταχύτητας 56 ημερών μέσω ταχογράφου, η οποία, σύμφωνα με τους φορείς, δεν προβλέπεται από τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και εγείρει σημαντικά ζητήματα νομιμότητας και ισονομίας.
Επιπλέον, τονίζεται πως η στοχοποίηση των φορτηγών για «στατιστικούς λόγους», χωρίς ουσιαστικούς ελέγχους σε κρίσιμα σημεία όπως τα βάρη, τα έγγραφα, η φόρτωση και η τεχνική κατάσταση, πλήττει τον κλάδο και δεν ενισχύει την οδική ασφάλεια.
Οι φορείς υπογραμμίζουν ότι οι συγκεκριμένες πρακτικές μειώνουν την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, επιτείνοντας τον αθέμιτο ανταγωνισμό έναντι αλλοδαπών μεταφορέων.
Αιτήματα και προτάσεις των φορέων
Με στόχο τη διαμόρφωση ρεαλιστικών και εφαρμόσιμων λύσεων, οι πέντε φορείς προτείνουν την άμεση σύσταση ειδικής επιτροπής με τη συμμετοχή των συναρμόδιων υπουργείων και των επαγγελματικών οργανώσεων του κλάδου.
Παράλληλα, ζητούν:
• Εναρμόνιση του ορίου ταχύτητας βαρέων φορτηγών με τα ευρωπαϊκά πρότυπα (90 χλμ/ώρα).
• Καθιέρωση λογικής ανοχής 5–10 χλμ/ώρα.
• Κατάργηση των αναδρομικών ελέγχων ταχύτητας 56 ημερών από τον ταχογράφο.
• Άμεση διακοπή της βεβαίωσης συρροής παραβάσεων που δεν συνάδουν με τον ΚΟΚ.
Όπως καταλήγουν οι φορείς, «Χωρίς έναν μόνιμο και θεσμοθετημένο δίαυλο συνεργασίας, οι αποφάσεις θα συνεχίσουν να παράγουν στρεβλώσεις και δυσλειτουργίες στον κλάδο. Η εφοδιαστική αλυσίδα δεν μπορεί να λειτουργεί υπό καθεστώς αβεβαιότητας και ποινών που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές συνθήκες λειτουργίας των μεταφορών.»