ΓΔ: 2106.69 0.09% Τζίρος: 134.68 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:43:41
Λογότυπο ΠΑΣΟΚ νύχτα
Φώτο: ΠΑΣΟΚ

ΠΑΣΟΚ: Σοβαρά ερωτήματα για την κατάργηση του δικτύου τρόλεϊ στην Αθήνα

Το ΠΑΣΟΚ ασκεί κριτική στην κυβέρνηση για την κατάργηση του δικτύου τρόλεϊ, επισημαίνοντας κενά σε περιβαλλοντική τεκμηρίωση, οικονομική ανάλυση και συγκοινωνιακό σχεδιασμό.

Σοβαρά ερωτήματα προκαλεί η απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Μεταφορών, κ. Κυρανάκη, για την κατάργηση του δικτύου τρόλεϊ στην Αθήνα, σύμφωνα με κοινή ανακοίνωση του Αναστάσιου Νικολαΐδη, βουλευτή Δράμας και υπεύθυνου Κ.Τ.Ε. Υποδομών-Μεταφορών, και του Νίκου Ηλιού, γραμματέα Τομέα Μεταφορών ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής.

Η αιφνιδιαστική αυτή απόφαση εγείρει προβληματισμούς σχετικά με την τεχνικοοικονομική της σκοπιμότητα, το εύρος εφαρμογής της και την απουσία διαβούλευσης με επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς.

Στο επίκεντρο της κριτικής βρίσκεται η περιβαλλοντική διάσταση της επιλογής. Τίθεται το ερώτημα αν υπάρχει σαφής απόδειξη ότι η αντικατάσταση ενός ώριμου δικτύου συνεχούς ηλεκτροκίνησης από ηλεκτρικά λεωφορεία αποτελεί πραγματικά καλύτερη λύση για τις βασικές γραμμές κορμού της πόλης.

Αμφιβολίες εκφράζονται και για την οικονομική σκοπιμότητα του εγχειρήματος. Δεν έχει παρουσιαστεί πλήρης, συγκρίσιμη ανάλυση Κόστους Κύκλου Ζωής 20–25 ετών, που να δικαιολογεί την αποξήλωση πληρωμένης υποδομής. Επισημαίνεται πως το βασικό οικονομικό επιχείρημα του υπουργείου αφορά μόνο το αρχικό κόστος αγοράς οχημάτων, παραβλέποντας το κόστος αποξήλωσης του δικτύου, την κατασκευή υποδομών φόρτισης, την αντικατάσταση μπαταριών και τις διαφοροποιήσεις στο λειτουργικό κόστος.

Σημειώνεται ότι το δίκτυο τρόλεϊ και οι υποσταθμοί αποτελούν ήδη πληρωμένη υποδομή, μεγάλο μέρος της οποίας έχει αποσβεστεί. Η αποξήλωση συνεπάγεται απώλεια επένδυσης που δεν μπορεί να ανακτηθεί.

Από συγκοινωνιακή και επιχειρησιακή άποψη, αμφισβητείται η αποτελεσματικότητα του μέτρου. Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΑΣΑ, το 2023 τα τρόλεϊ εκτέλεσαν το 82% των προγραμματισμένων δρομολογίων, με τη μείωση να αποδίδεται κυρίως σε έλλειψη προσωπικού και παλαιότητα στόλου και όχι στην τεχνολογία των τρόλεϊ.

Υπογραμμίζεται ότι οι γραμμές τρόλεϊ εξυπηρετούν βασικούς άξονες υψηλής ζήτησης όπως Πατησίων, Πανεπιστημίου και Βασ. Σοφίας, όπου η μόνιμη ηλεκτροκίνητη υποδομή κρίνεται ιδιαίτερα ωφέλιμη.

Τίθενται επίσης ζητήματα εναλλακτικών λύσεων, όπως ο εκσυγχρονισμός των τρόλεϊ με in-motion charging ή η στοχευμένη αναδιάταξη του δικτύου, διατηρώντας καλώδια μόνο σε βασικούς άξονες.

Στην πολεοδομική και αισθητική διάσταση, αναγνωρίζεται ότι η απομάκρυνση των καλωδίων μπορεί να βελτιώσει οπτικά κάποιους δρόμους, κυρίως στο ιστορικό κέντρο. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι σε μια πόλη με έντονο οπτικό "θόρυβο", τα καλώδια των τρόλεϊ δεν αποτελούν το κύριο αισθητικό πρόβλημα, ειδικά όταν υπάρχει πληθώρα διαφημιστικών πινακίδων σε κεντρικές αρτηρίες.

Η ανακοίνωση καταλήγει ότι μια ειλικρινής διαβούλευση, βασισμένη στα επιστημονικά δεδομένα και τη διεθνή πρακτική, θα μπορούσε να οδηγήσει σε πιο ορθολογικές λύσεις, όπως στοχευμένη αναβάθμιση και μερική αναδιάρθρωση του δικτύου τρόλεϊ με νέο στόλο και σύγχρονες υποδομές.

Η γενικευμένη κατάργηση του δικτύου, όπως υλοποιείται σήμερα, δύσκολα χαρακτηρίζεται ως «σωστή» με βάση τα κριτήρια συγκοινωνιακού σχεδιασμού, περιβάλλοντος και κόστους κύκλου ζωής. Αντιθέτως, εκτιμάται ότι πρόκειται κυρίως για πολιτική επιλογή με έμφαση στην εικόνα της πόλης και στις βραχυπρόθεσμες δημοσιονομικές και επικοινωνιακές ανάγκες.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λογότυπο ΠΑΣΟΚ νύχτα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΠΑΣΟΚ: Έμφαση στην ασφάλεια στις νυχτερινές εργασίες της Γραμμής 2 του Μετρό

Το ΠΑΣΟΚ ζητά πλήρη τήρηση των κανόνων ασφάλειας στις νυχτερινές εργασίες συντήρησης της Γραμμής 2 του Μετρό, υπογραμμίζοντας την ανάγκη αξιοπιστίας και προστασίας επιβατών και εργαζομένων.
Λογότυπο ΠΑΣΟΚ νύχτα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΠΑΣΟΚ: Σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια στους ελληνικούς σιδηρόδρομους

Το ΠΑΣΟΚ εκφράζει ανησυχία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων μετά το περιστατικό με τρένο σε λάθος γραμμή, ζητώντας απαντήσεις και ουσιαστικά μέτρα, στον απόηχο της τραγωδίας των Τεμπών.
Λογότυπο ΠΑΣΟΚ νύχτα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΠΑΣΟΚ: Ερωτήματα για χειρισμούς Κυρανάκη σχετικά με την κατάργηση τρόλεϊ

Στελέχη του ΠΑΣΟΚ θέτουν σοβαρά ερωτήματα για την κατάργηση του δικτύου τρόλεϊ, ζητώντας τεχνική τεκμηρίωση, ανάλυση κόστους και περιβαλλοντικό όφελος, υποστηρίζοντας ότι η επιλογή είναι πολιτική.
Νίκος Ανδρουλάκης ομιλία Βουλή
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Aνδρουλάκης: Το κυκλοφοριακό της Αττικής απαιτεί σχέδιο και έργα

Ο Νίκος Ανδρουλάκης παρουσιάζει σχέδιο ΠΑΣΟΚ για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στην Αττική, ασκώντας κριτική για καθυστερήσεις σε έργα και υποδομές και προτείνοντας έξυπνα συστήματα, αναβαθμίσεις κόμβων και νέο μητροπολιτικό φορέα.