Η αναβάθμιση και εγκατάσταση κλιματισμού στους συρμούς του Μετρό και του Ηλεκτρικού βρίσκεται πλέον στο προσκήνιο των προτεραιοτήτων του Υπουργείου Μεταφορών και της ΣΤΑΣΥ, με στόχο τη βελτίωση των συνθηκών μετακίνησης για το επιβατικό κοινό.
Πρόσφατα, οι Σταθερές Συγκοινωνίες δημοσιοποίησαν επίσημη πρόσκληση για προκαταρκτική διαβούλευση, που αφορά την υποβολή ολοκληρωμένης οικονομοτεχνικής μελέτης σχετικά με την εγκατάσταση κλιματισμού σε 16 συρμούς των γραμμών 1, 2 και 3.
Η μελέτη αυτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία, καθώς εστιάζει στους συρμούς 1ης γενιάς, οι οποίοι μέχρι σήμερα δεν διαθέτουν κλιματισμό, αλλά μόνο αερισμό και μικρά παράθυρα που ανοίγουν.
Όπως επισημαίνουν κύκλοι του Υπουργείου Μεταφορών, «πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα που αποδεικνύει ότι το έργο προχωρά με ταχείς διαδικασίες, ξεπερνώντας τα συνήθη γραφειοκρατικά εμπόδια». Παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε στην αρχή του χειμώνα, τονίζουν ότι σε λίγους μήνες το ζήτημα θα επανέλθει δυναμικά στην επικαιρότητα. Στόχος παραμένει η αναβάθμιση των συρμών με σύγχρονες τεχνολογίες, ώστε να διασφαλιστούν καλύτερες καθημερινές μετακινήσεις.
Το επιτελείο του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, υπογραμμίζει ότι «το ρολόι μετράει αντίστροφα, όχι για ανακοινώσεις, αλλά για τις μελέτες, εγκρίσεις και αδειοδοτήσεις που απαιτούνται». Όπως είχε δηλώσει ο ίδιος, «ζητήστε τον λόγο από αυτούς που παρήγγειλαν μετρό χωρίς ψύξη», ωστόσο το ενδιαφέρον πλέον στρέφεται στις τρέχουσες διαδικασίες και την υλοποίηση του έργου.
Τεχνικές προκλήσεις και απαιτήσεις
Η τεχνική υλοποίηση του έργου είναι ιδιαίτερα σύνθετη, καθώς οι παλαιοί συρμοί απαιτούν πολύ περισσότερα από μια απλή προσθήκη μηχανημάτων κλιματισμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΣΤΑΣΥ, για την εγκατάσταση κλιματισμού χρειάζονται αναλυτικές μελέτες θερμικού φορτίου, μετατροπές στις οροφές, τοποθέτηση νέων στατικών μετατροπέων για την απαιτούμενη παροχή ρεύματος, νέος φωτισμός LED, καθώς και δοκιμές ασφαλείας, θερμικής απόδοσης και ηλεκτρολογικής λειτουργίας.
Επιπλέον, θα απαιτηθούν εκτεταμένες εργασίες κοπής, ενίσχυσης και ανακατασκευής. Κάθε συρμός πρέπει να επανασχεδιαστεί σε συγκεκριμένα τμήματα, ώστε να υποδεχθεί το νέο σύστημα κλιματισμού, το οποίο θα τοποθετηθεί στην οροφή και θα συνοδεύεται από νέο σύστημα αεραγωγών.
Σύμφωνα με τη μελέτη, μία μονάδα ανά βαγόνι μπορεί να διατηρεί τη θερμοκρασία μεταξύ 26°C και 29°C, ακόμη και όταν η εξωτερική φτάνει τους 35°C, επιτυγχάνοντας επιδόσεις που ανταποκρίνονται στις ευρωπαϊκές προδιαγραφές για αστικά δίκτυα.
Το έργο θα πραγματοποιηθεί στο αμαξοστάσιο του Ελαιώνα, όπου θα διαμορφωθούν ειδικοί χώροι αποκλειστικής χρήσης για τον ανάδοχο.
Ιδιαίτερες ανάγκες στη Γραμμή 1
Η Γραμμή 1 (ΗΣΑΠ) αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο πρόβλημα, καθώς οι 18 συρμοί με υπάρχοντα κλιματισμό παρουσιάζουν σοβαρές δυσλειτουργίες, ενώ 14 εξ αυτών έχουν ήδη ενταχθεί σε πρόγραμμα αναβάθμισης από την CAF, με σημαντικές καθυστερήσεις στην εκτέλεση των συμβατικών υποχρεώσεων, σύμφωνα με τη ΣΤΑΣΥ.
Στις Γραμμές 2 και 3, οι συρμοί 1ης γενιάς στερούνται πλήρως κλιματισμού, ενώ μόνο 30 από τους 52 νεότερους συρμούς διαθέτουν αξιόπιστη ψύξη.
Όπως τονίζουν κύκλοι του Υπουργείου Μεταφορών, «το έργο αυτό δεν αποτελεί πολυτέλεια, αλλά πραγματική και επείγουσα ανάγκη για τους πολίτες».