Υπογράφηκε από την υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, η υπουργική απόφαση που προβλέπει την ενσωμάτωση πρόσθετων απλουστεύσεων στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ», όπως ορίζει ο νέος εργασιακός νόμος «Δίκαιη Εργασία για Όλους» (ν. 5239/2025).
Η νέα απόφαση αναβαθμίζει τις λειτουργίες του υπάρχοντος συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ», με στόχο τη μείωση γραφειοκρατικών διαδικασιών και την ελάφρυνση του διοικητικού βάρους για τις επιχειρήσεις.
Όπως δήλωσε η κ. Κεραμέως, «Για πρώτη φορά, έπειτα από 12 χρόνια, προχωρούμε στη δραστική αναβάθμιση του Πληροφοριακού Συστήματος "ΕΡΓΑΝΗ". Το νέο αναβαθμισμένο Πληροφοριακό Σύστημα "ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ" είναι ένα πολύτιμο εργαλείο στην υπηρεσία των εργαζομένων και των επιχειρήσεων.
Στόχος μας είναι η ουσιαστική απλοποίηση των διαδικασιών, η περαιτέρω ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων και η διευκόλυνση της λειτουργίας των επιχειρήσεων, μέσω της δραστικής μείωσης των γραφειοκρατικών διαδικασιών.
Παράλληλα, ενισχύουμε την διαφάνεια στη λειτουργία της αγοράς εργασίας. Λειτουργούμε με σχέδιο και μεθοδικότητα για μία πιο ισχυρή και πιο δίκαιη αγορά εργασίας για όλους».
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, το νέο «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» λειτουργεί δοκιμαστικά από τον Απρίλιο του 2025. Η νέα έκδοση τίθεται σε λειτουργία από την Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2025 και για δύο μήνες.
Στις 16 Φεβρουαρίου 2026 το υπάρχον σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» θα διακόψει πλήρως τη λειτουργία του και θα αντικατασταθεί εξ ολοκλήρου από το αναβαθμισμένο «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ».
Η μετάβαση αυτή δίνει τον απαραίτητο χρόνο στις επιχειρήσεις και στους επαγγελματίες να εξοικειωθούν με το νέο σύστημα και να διασφαλίσουν τη συμβατότητα των πληροφοριακών τους υποδομών πριν από την πλήρη παραγωγική λειτουργία στις 16 Φεβρουαρίου 2026.
Μέχρι τη μετάβαση στο νέο σύστημα, οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να χρησιμοποιούν το υπάρχον περιβάλλον του «ΕΡΓΑΝΗ».
Κύρια χαρακτηριστικά και οφέλη του «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ»
Το νέο σύστημα βασίζεται σε ψηφιακή αρχιτεκτονική με σύγχρονο περιβάλλον χρήσης στα πρότυπα του gov.gr. Ενσωματώνει τις διατάξεις του ν. 5053/2023, καθώς και τις απλουστεύσεις και καταργήσεις εντύπων που προβλέπει ο νόμος 5239/2025.
Το «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» παρακολουθεί όλες τις μορφές απασχόλησης για πλήρη εποπτεία της αγοράς εργασίας.
Απλοποιεί τις διαδικασίες και μειώνει τον αριθμό των απαιτούμενων εντύπων – για παράδειγμα, πλέον απαιτείται ένα έντυπο αντί για τέσσερα για την πρόσληψη εργαζομένου, ενώ στοιχεία καταγράφονται ψηφιακά, χωρίς την ανάγκη ανάρτησης.
Ενδεικτικά, η έναρξη απασχόλησης που μέχρι σήμερα δηλωνόταν με το έντυπο Ε3, πλέον θα γίνεται ψηφιακά για κάθε μορφή πρόσληψης ή δανεισμού εργαζομένου.
Οι μεταβολές στοιχείων απασχόλησης που γίνονταν μέσω διαφόρων εντύπων, θα πραγματοποιούνται επίσης ψηφιακά. Η λήξη απασχόλησης θα δηλώνεται με ενιαία ψηφιακή αναγγελία.
Σύμφωνα με το υπουργείο, τα βασικά οφέλη του «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» για τις επιχειρήσεις είναι:
- Ενιαία διαδικασία παρακολούθησης όλων των τύπων εργασιακών σχέσεων και μεταβολών (π.χ. δανειζόμενοι εργαζόμενοι).
- Κατάργηση της υποχρέωσης υποβολής πολλών εντύπων, όπως ο Ε4 Ετήσιος Πίνακας Προσωπικού και το Ε9 για μερική απασχόληση.
- Δυνατότητα ηλεκτρονικής διαχείρισης χωρίς φυσική παρουσία.
- Νέες δυνατότητες τροποποίησης υποβληθεισών δηλώσεων.
- Καταγραφή συνολικών ωρών εργασίας για εργαζομένους με παράλληλη απασχόληση.
- Διάθεση «Μηνιαίας Εργασιακής Κατάστασης» ανά σχέση εργασίας.
- Αναμορφωμένο περιβάλλον πλοήγησης σύμφωνα με τα πρότυπα του gov.gr.
- Καθοδηγητικό περιβάλλον δηλώσεων ανάλογα με το είδος και τον τύπο απασχόλησης.
- Διαλειτουργικότητα με συστήματα διαχείρισης προσωπικού και μισθοδοσίας για όλες τις διαδικασίες.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δοκιμάσουν το νέο σύστημα στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://trialv2eservices.yeka.gr/, χρησιμοποιώντας τους υφιστάμενους κωδικούς πρόσβασης του «ΕΡΓΑΝΗ Ι».
Για τη διευκόλυνση των χρηστών, έχουν αναρτηθεί τρεις επικαιροποιημένοι οδηγοί στο δοκιμαστικό περιβάλλον: συνοπτικός οδηγός εκπλήρωσης υποχρεώσεων, οδηγός εφαρμογής δοκιμαστικού περιβάλλοντος και οδηγός χρήσης διαλειτουργικοτήτων.