Λίγες ημέρες απομένουν για τους πολίτες που επιθυμούν να εκδώσουν αυτόνομα τον Προσωπικό Αριθμό, ο οποίος θα αποτελεί στο εξής το βασικό στοιχείο ταυτοποίησης σε όλες τις συναλλαγές με το δημόσιο και σε επόμενο στάδιο, και με τον ιδιωτικό τομέα.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του ψηφιακού κλειδιού, την Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου, όσοι πολίτες δεν έχουν εκδώσει τον Προσωπικό Αριθμό, θα τον λαμβάνουν αυτόματα από το σύστημα.
Στόχος είναι να διασφαλιστεί ότι όλοι οι Έλληνες πολίτες θα διαθέτουν το δικό τους, μοναδικό αριθμό ταυτοποίησης.
Η νέα αυτή μεθοδολογία σταδιακά έρχεται να αντικαταστήσει τους πολυάριθμους αριθμούς που έως σήμερα απαιτούνταν (ΑΜΚΑ, ΑΦΜ, αριθμός ταυτότητας), με την εκχώρηση του Προσωπικού Αριθμού να γίνεται αυτόματα στις αρχές Σεπτεμβρίου για όσους πολίτες δεν μερίμνησαν για την έκδοσή του.
Ο Προσωπικός Αριθμός συνιστά την ψηφιακή ταυτότητα του σύγχρονου Έλληνα πολίτη. Εισάγεται σταδιακά ως κρίσιμο αναγνωριστικό στον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους, χωρίς να καταργεί άμεσα τον ΑΜΚΑ ή τον ΑΦΜ.
Ο νέος αυτός αριθμός αναγράφεται ήδη στις νέες ταυτότητες και αποτυπώνεται τόσο στη φυσική μορφή όσο και ψηφιακά, μέσω της εφαρμογής gov.gr wallet. Η χρήση του αναμένεται να καταστεί κύριο και μοναδικό αναγνωριστικό για κάθε πολίτη, στις διαδικτυακές και ηλεκτρονικές του συναλλαγές, με δυνατότητα επέκτασης και στην ιδιωτική οικονομία.
Η διαδικασία χορήγησης και η δομή του Προσωπικού Αριθμού
Αρχικά, ο Προσωπικός Αριθμός θα εφαρμόζεται στις συναλλαγές με το Δημόσιο, ωστόσο η χρήση του αναμένεται να επεκταθεί στο εγγύς μέλλον σε τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρείες και λοιπούς ιδιωτικούς φορείς, περιορίζοντας την ανάγκη ύπαρξης πολλών αριθμών και βελτιώνοντας την αμεσότητα και διαφάνεια των διαδικασιών.
Η απόδοση του Προσωπικού Αριθμού πραγματοποιείται μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας myInfo του gov.gr. Ο κάθε πολίτης μπορεί να επιλέξει δύο από τα τρία αρχικά αλφαριθμητικά στοιχεία του αριθμού, ενώ το τρίτο στοιχείο συμπληρώνεται αυτόματα από το σύστημα ως ψηφίο ελέγχου (check digit).
Η δομή του αριθμού αποτελείται από 12 ψηφία: τρία αλφαριθμητικά χαρακτηριστικά, ακολουθούμενα από τον ΑΦΜ και το τελικό ψηφίο ελέγχου. Με αυτό το σύστημα εξασφαλίζεται η αξιοπιστία και η μοναδικότητα κάθε ταυτότητας, ενώ παράλληλα διατηρείται η προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Σταθερός χαρακτήρας και ανθεκτικότητα στον χρόνο
Βασικό πλεονέκτημα του Προσωπικού Αριθμού είναι η μόνιμη και αμετάβλητη φύση του. Δεν επηρεάζεται από αλλαγές στοιχείων ταυτότητας, διεύθυνσης ή άλλων μεταβολών, διασφαλίζοντας σταθερή ταυτοποίηση για ολόκληρη τη ζωή ενός πολίτη. Ακόμα και σε περιπτώσεις αλλαγής ονοματεπώνυμου ή τόπου διαμονής, ο αριθμός αυτός δεν μεταβάλλεται, προάγοντας την αξιοπιστία του φορέα διαχείρισης προσωπικών δεδομένων του Δημοσίου.
Η έκδοση του Προσωπικού Αριθμού γίνεται εύκολα, μέσω myInfo, με ασφαλή είσοδο μέσω Taxisnet και καταχωρημένο αριθμό κινητού στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ). Η διαδικασία περιλαμβάνει διπλή ταυτοποίηση με χρήση OTP, επιτρέποντας στους πολίτες να ελέγξουν και να επιβεβαιώσουν τα στοιχεία τους. Σε περίπτωση ασυμφωνίας στα δεδομένα, δίνεται η δυνατότητα διόρθωσης είτε απευθείας μέσω της πλατφόρμας είτε σε ΚΕΠ ή άλλη συναφή υπηρεσία, με αυτόματο συγχρονισμό μητρώων και τελική έκδοση του αριθμού.
Υποστήριξη, ειδικές περιπτώσεις και προθεσμίες
Η πλατφόρμα myInfo παρέχει τη δυνατότητα υποβολής αιτήματος διόρθωσης στοιχείων, εξασφαλίζοντας ενημέρωση των δημόσιων μητρώων και αποτελεσματική ταυτοποίηση χωρίς το ενδεχόμενο λανθασμένων ή διπλών εγγραφών. Διορθώσεις μπορούν να γίνουν είτε μέσω της ίδιας της εφαρμογής είτε σε ΚΕΠ, δημόσιες υπηρεσίες και προξενεία για τους πολίτες του εξωτερικού.
Ειδικές διαδικασίες προβλέπονται για ανήλικα τέκνα – η έκδοση γίνεται μέσω του γονέα ή κηδεμόνα – αλλά και για πολίτες που δεν διαθέτουν πρόσβαση σε Taxisnet ή κινητό, καθώς και για δικαστικούς συμπαραστάτες. Στις περιπτώσεις αυτές η εξυπηρέτηση γίνεται με φυσική παρουσία σε ταχυδρομικά ή προξενικά καταστήματα, με την προσκόμιση των απαραίτητων εγγράφων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από την Κυριακή 29 Ιουνίου 2025, η έκδοση δελτίου ταυτότητας προϋποθέτει τη διάθεση Προσωπικού Αριθμού. Εξαιρέσεις προβλέπονται μόνο για όσους έχουν ήδη ξεκινήσει τη σχετική διαδικασία, αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί χωρίς δική τους υπαιτιότητα, βάσει επίσημης ανακοίνωσης της ΕΛ.ΑΣ.
Για συμπληρωματική ενημέρωση και καθοδήγηση, οι πολίτες μπορούν να επισκεφθούν την επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ή να επικοινωνήσουν με τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ).
Με τη θεσμοθέτηση του Προσωπικού Αριθμού, η Πολιτεία έχει ως στόχο την αναβάθμιση της ψηφιακής διακυβέρνησης, την απλοποίηση των διαδικασιών, καθώς και την ενίσχυση της ασφάλειας και της προστασίας των προσωπικών δεδομένων των πολιτών, μέσα σε ένα συνεχώς εξελισσόμενο ψηφιακό τοπίο.