Με τις βραχυχρόνιες (rent a car) και μακροχρόνιες (leasing) μισθώσεις αυτοκινήτων να είναι η αιχμή του δόρατος ο όμιλος της Autohellas κατάφερε να εμφανίσει το 2024 κερδοφορία πάνω από τις προβλέψεις των αναλυτών και να εκπλήξει την αγορά με το μέρισμα των 0,85 ευρώ που θα μοιράσει το οποίο συνιστά μερισματική απόδοση 7% συμπεριλαμβανομένης και της χθεσινής ανόδου της μετοχής κατά 5,25%.
Ο ενοποιημένος τζίρος διαμορφώθηκε στα 985,7 εκατ. σημειώνοντας οριακή μείωση 1,7%. Τα κέρδη EBITDA αυξήθηκαν κατά 2,3% στα 278,4 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη ενισχύθηκαν κατά 5% στα 89,5 εκατ. ευρώ. Η κερδοφορία του 2024 σε σχέση με το 2023 υποστηρίχθηκε επίσης με 8 εκατ. από μερίσματα της AEGEAN και 1,6 εκατ. από τη διανομή μερίσματος της Trade Estates. Τα ίδια κεφάλαια έφτασαν στα 490 εκατ. ευρώ και ο καθαρός δανεισμός στα 688 εκατ. ευρώ με τη σχέση net debt/EBITDA να διαμορφώνεται στο 2,5x.
Ο κλάδος των μακροχρόνιων και βραχυχρόνιων μισθώσεων μαζί με τις πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων διαμορφώθηκε στα 290 εκατ. ευρώ από 269 εκατ. ευρώ το 2023 και τα καθαρά κέρδη σε 59 εκατ. ευρώ έναντι 41,6 εκατ. ευρώ το 2023. Αντίστοιχα ο κλάδος μακροχρόνιων και βραχυχρόνιων μισθώσεων μαζί με τις πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στο εξωτερικό (σε οκτώ χώρες) εμφάνισε πωλήσεις 184 εκατ. ευρώ από 174 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 10,8 εκατ. ευρώ από 16,7 εκατ. ευρώ. Κυρίως επηρεάστηκε η λειτουργική κερδοφορία της Πορτογαλίας, η οποία αποτελεί τη μοναδική χώρα όπου η δραστηριότητα δεν περιλαμβάνει μακροχρόνιες λειτουργικές μισθώσεις (operating leasing).
Θετικές προοπτικές για το rent a car και το leasing
Το 2024 η δραστηριότητα στον κλάδο μακροχρόνιων μισθώσεων παρουσίασε ανάπτυξη κυρίως στο 1ο εξάμηνο του έτους, βελτιώνοντας σταδιακά το μερίδιο του ομίλου στην ελληνική αγορά. Το τελευταίο 4μηνο του έτους παρατηρήθηκε μια κάμψη της ζήτησης. Οι νέοι κανονισμοί για τη μείωση των εκπομπών ρύπων και η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση αναμένεται να διαμορφώσουν το τοπίο των εταιρικών μισθώσεων, ενισχύοντας τη ζήτηση για πιο ευέλικτα και βιώσιμα μοντέλα χρηματοδότησης στόλων.
Στον τομέα των βραχυχρόνιων μισθώσεων η Autohellas διατήρησε την ηγετική της θέση στην ελληνική αγορά, καταγράφοντας αύξηση τόσο των ημερών ενοικίασης όσο και των συνολικών εσόδων. Ο κλάδος λειτουργεί σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον, με υψηλή διαθεσιμότητα οχημάτων στην αγορά που οδήγησε σε μικρή μείωση των τιμών ενοικίασης.
Για το 2025, οι βραχυχρόνιες ενοικιάσεις αναμένεται να διατηρήσουν τη θετική δυναμική τους, με τη ζήτηση να επηρεάζεται από τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη του τουρισμού, αλλά και από πιθανές διακυμάνσεις στις αφίξεις ανάλογα με το διεθνές περιβάλλον. Ο ανταγωνισμός και η αυξημένη διαθεσιμότητα οχημάτων θα συνεχίσουν να ασκούν πιέσεις στις τιμές ενοικίασης.
Kάμψη της εμπορίας αυτοκινήτων
Η δραστηριότητα της εμπορίας των αυτοκινήτων και ανταλλακτικών (ΚIA, Hyundai, Seat, Cupra) ήταν εκείνη που παρουσίασε κάμψη από τα υψηλά επίπεδα του 2023 και οδήγησε σε μείωση πωλήσεων και κερδών. Ειδικότερα οι πωλήσεις υποχώρησαν στα 511 εκατ. ευρώ από 560 εκατ. ευρώ το 2023 και τα καθαρά κέρδη κατήλθαν στα 28,5 εκατ. ευρώ από 34 εκατ. ευρώ το 2023.
Ενδεικτικά η Huyndai είχε πωλήσεις 176 εκατ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 13,4 εκατ. και η ΚΙΑ πωλήσεις 90 εκατ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 7,1 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η δραστηριότητα της Italian Motion (FIAT/JEEP/ALFA Romeo) που δε συμμετέχει στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών (λογιστικοποιείται μόνο με την μέθοδο της καθαρής θέσης), το 2024 παρουσίασε πωλήσεις 155,8 εκατ. ευρώ.
Η δραστηριότητα της εμπορίας δέχθηκε πίεση από τη στασιμότητα της συνολικής αγοράς σε σύγκριση με το 2023, όταν εξαντλήθηκε το χαρτοφυλάκιο παραγγελιών που είχε συσσωρευτεί το 2021-2022, αλλά και από την είσοδο νέων ανταγωνιστικών κατασκευαστών/μαρκών στην ελληνική αγορά.
Το 2025 η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αναμένεται να γίνει ακόμη πιο επιτακτική, λόγω των αυστηρών κανονισμών που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση στους κατασκευαστές, με στόχο την περαιτέρω μείωση των εκπομπών CO2. Οι αυξημένες τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ο πληθωρισμός και τα υψηλά επιτόκια (παρόλο που επικρατεί φθίνουσα τάση) προβλέπεται να οδηγήσουν τις πωλήσεις σε χαμηλότερα ή στα ίδια επίπεδα σε σύγκριση με το 2024.
Δάνειο για ανανέωση στόλου με ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Το Νοέμβριο του 2024, η Autohellas προέβη στην υπογραφή 3ης σύμβασης oμολογιακού δανείου η οποία εμπίπτει στο πλαίσιο συγχρηματοδότησης των συστημικών τραπεζών με το Ταμείο Ανάκαμψης. Το συνολικό ποσό της δανειοδότησης ανήλθε σε 120 εκατ. ευρώ, εκ του οποίου το ποσό των 75 εκατ. ευρώ καλύφθηκε από το Ταμείο Ανάκαμψης με σταθερό επιτόκιο και το υπόλοιπο ποσό των 45 εκατ. ευρώ καλύφθηκε από συστημική τράπεζα με κυμαινόμενο συμβατικό επιτόκιο (EURIBOR + περιθώριο). Τα αντιληφθέντα κεφάλαια αφορούν τη χρηματοδότηση αποκλειστικά ηλεκτρικών οχημάτων.
Διαπραγματεύσεις για την ανανέωση της σύμβασης με τη Hertz
Η Autohellas αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους εθνικούς franchisee της Hertz International και έχει το αποκλειστικό δικαίωμα να χρησιμοποιεί το όνομα και το σήμα της Hertz στην Ελλάδα από το 1968. Η εταιρεία ανανέωσε το δικαίωμα αυτό το έτος 1998 με ισχύ μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2023 ενώ τον Μάιο 2021 υπεγράφη 2ετής παράταση του δικαιώματος, έως την 31η Δεκεμβρίου 2025, ώστε να υπάρχει ένα ασφαλές περιθώριο διάρκειας του δικαιώματος πριν η εταιρεία εκκινήσει τις διαπραγματεύσεις για την μακροχρόνια ανανέωση του δικαιώματος.
Η ιδιαίτερα μεγάλη διάρκεια της σύμβασης δόθηκε στην Autohellas λόγω της μεγάλης της επιτυχίας στην αντιπροσώπευση της Hertz στην Ελλάδα κατά την πρώτη τριακονταετία.