Η Kraft Heinz ανακοίνωσε την Τρίτη την πρόθεσή της να προχωρήσει σε διάσπαση σε δύο ανεξάρτητες εταιρείες, βάζοντας τέλος στη μεγα-συγχώνευση που είχε πραγματοποιηθεί πριν από δέκα χρόνια και είχε καταστήσει τον όμιλο έναν από τους κορυφαίους παίκτες στην παγκόσμια αγορά συσκευασμένων τροφίμων.
Η πρώτη νέα εταιρεία θα φέρει την ονομασία Global Taste Elevation Co. και θα περιλαμβάνει κορυφαία εμπορικά σήματα, όπως η διάσημη κέτσαπ Heinz, η Philadelphia, αλλά και το Kraft Mac & Cheese. Η δραστηριότητά της θα επικεντρώνεται σε σάλτσες και έτοιμα γεύματα, ενώ το 2024 παρουσίασε πωλήσεις 15,4 δισ. δολαρίων και κέρδη 4 δισ. δολ.. Για τη συγκεκριμένη μονάδα βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη αναζήτηση νέου διευθύνοντος συμβούλου, σύμφωνα με πληροφορίες του Reuters.
Η δεύτερη εταιρεία θα ονομάζεται North American Grocery Co. και θα αναλάβει την προώθηση προϊόντων όπως τα χοτ ντογκ Oscar Mayer και τα έτοιμα γεύματα Lunchables. Η μονάδα αυτή εστιάζει κυρίως σε κατεψυγμένα και βολικά γεύματα, με κύκλο εργασιών 10,4 δισ. δολ. και κέρδη 2,3 δισ. δολ. το 2024. Τη θέση του επικεφαλής θα διατηρήσει ο σημερινός CEO της Kraft Heinz, Carlos Abrams-Rivera.
Η διαδικασία του «διαζυγίου» εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2026, ανοίγοντας έναν νέο κύκλο για τις δύο μελλοντικές εταιρείες με πιο στοχευμένο στρατηγικό προσανατολισμό.
Ο Miguel Patricio, εκτελεστικός πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου, δήλωσε πως «Η πολυπλοκότητα της υφιστάμενης δομής μας καθιστά δύσκολη την αποτελεσματική κατανομή των κεφαλαίων, την ορθή ιεράρχηση των πρωτοβουλιών και την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων στους τομείς με τις μεγαλύτερες προοπτικές».
Η διάσπαση εντάσσεται σε μια ευρύτερη τάση στον κλάδο. Το 2023, η Kellogg διασπάστηκε σε Kellanova (snacks) και WK Kellogg (δημητριακά), ενώ η Keurig Dr Pepper επιχειρεί να αναδιαρθρώσει τμήματα της συγχώνευσης του 2018.
Από τη συγχώνευση του 2015 στη διάσπαση του 2026
Η κίνηση θα «ξετυλίξει» σε μεγάλο βαθμό το αφήγημα πίσω από τη συγχώνευση του 2015, η οποία τότε δημιούργησε την τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία τροφίμων στις ΗΠΑ.
Η συγχώνευση του 2015, που είχε υλοποιηθεί με τη στήριξη της Berkshire Hathaway του Γουόρεν Μπάφετ και της βραζιλιάνικης 3G Capital, είχε ενώσει τα εμβληματικά brands Kraft και Heinz σε έναν κολοσσό αξίας 45 δισ. δολαρίων. «Αυτός είναι ο τύπος συναλλαγής που μου αρέσει, Ενώνουμε δύο κορυφαίες εταιρείες και δημιουργούμε αξία για τους μετόχους», είχε δηλώσει ο Μπάφετ το 2015.
Ωστόσο, η στρατηγική εκείνης της εποχής, που βασίστηκε στη μείωση κόστους και στη διεθνή ανάπτυξη των σημάτων, δεν απέδωσε τα αναμενόμενα. Η αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών προς πιο υγιεινές επιλογές οδήγησε σε πτώση των πωλήσεων και η μετοχή της εταιρείας έχει απωλέσει περίπου το 60% της αξίας της, ην ώρα που ο S&P 500 ενισχύθηκε κατά 237%, ενώ η ζήτηση για premium επώνυμα προϊόντα παραμένει αδύναμη, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται σε οικονομικότερες επιλογές.
Ο τότε CEO Μπερνάρντο Εσς παραδέχθηκε: «Ήμασταν υπερβολικά αισιόδοξοι για τις εξοικονομήσεις που τελικά δεν υλοποιήθηκαν».
Αντιμέτωπη με αυξανόμενο κόστος παραγωγής και ζημιές, η Kraft Heinz έφτασε το 2025 σε αρνητικά αποτελέσματα. Έτσι, η διάσπαση εμφανίζεται πλέον ως έσχατη λύση για να δημιουργηθεί αξία.