ΓΔ: 2104.74 0.67% Τζίρος: 178.44 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Δεξαμενόπλοιο με κοντέινερ
Δεξαμενόπλοιο μεταφέρει εμπορευματοκιβώτια στην ανοιχτή θάλασσα, σύμβολο διεθνούς ναυτιλίας.

Ύφεση της παγκόσμιας οικονομίας «δείχνει» η συνεχής υποχώρηση των ναύλων

Σύμφωνα με στοιχεία της S&P Global Market Intelligence το παγκόσμιο εμπόριο εμφανίζει συνεχή υποχώρηση, ενώ εκτιμάται ότι ο δείκτης Baltic Dry Index θα υποχωρήσει φέτος έως και 30%.

Οι τιμές των ναύλων συνέχισαν να μειώνονται καθώς ο όγκος του παγκόσμιου εμπορίου επιβραδύνεται λόγω της συρρίκνωσης της ζήτησης για αγαθά, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της S&P Global Market Intelligence

Ενώ οι τιμές των ναύλων μειώθηκαν επίσης λόγω της άμβλυνσης των διαταραχών της εφοδιαστικής αλυσίδας που είχαν δημιουργηθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας, μεγάλο μέρος της επιβράδυνσης της ζήτησης εμπορευματοκιβωτίων και πλοίων οφείλεται στην ασθενέστερη κίνηση φορτίων, σύμφωνα με τον ερευνητικό όμιλο. 

«Το πολύ μειωμένο επίπεδο συμφόρησης στα λιμάνια, μαζί με τις ασθενέστερες αφίξεις φορτίων, ήταν ένας από τους κύριους λόγους πίσω από τη σημαντική μείωση των ναύλων», ανέφερε η S&P και προσέθεσε ότι «με βάση τις προσδοκίες για ασθενέστερο όγκο εμπορίου, δεν αναμένουμε εξαιρετικά υψηλή συμφόρηση και πάλι τα επόμενα τρίμηνα»

Οι τιμές των ναύλων για τα εμπορευματοκιβώτια και τα ξηρά φορτηγά - ή πλοία που μεταφέρουν πρώτες ύλες και χύδην εμπορεύματα - έχουν μειωθεί τους τελευταίους τρεις μήνες, ανέφερε η S&P, προσθέτοντας ότι οι τιμές κορυφώθηκαν νωρίτερα από το αναμενόμενο το δεύτερο τρίμηνο. «Λόγω της εποχικότητας της αγοράς, οι τιμές των ναύλων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου θα κορυφώνονταν συνήθως το τρίτο τρίμηνο- ωστόσο, σύμφωνα με τις τελευταίες προοπτικές της S&P Global Market Intelligence για την αγορά ξηρού φορτίου, το δεύτερο τρίμηνο θα ήταν πιθανότατα η κορύφωση του 2022», ανέφερε η εταιρεία. 

Τα μοντέλα πρόβλεψης των ναύλων της εταιρείας έχουν επίσης προβλέψει ότι ο δείκτης Baltic Dry Index - ένα βαρόμετρο για την τιμή της διακίνησης σημαντικών πρώτων υλών μέσω θαλάσσης - αναμένεται να μειωθεί περίπου 20% έως 30% φέτος πριν ανακάμψει ελαφρώς το 2024.  Αυτό υπογραμμίζει τους αυξανόμενους κινδύνους μιας παγκόσμιας ύφεσης, καθώς η καταναλωτική ζήτηση υποχωρεί εν μέσω της αύξησης του κόστους ζωής και του πληθωρισμού.

Ένα βασικό σημάδι μιας παγκόσμιας ύφεσης είναι η στασιμότητα της ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου, όπως επισημάνθηκε πρόσφατα από το τελευταίο βαρόμετρο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου για το εμπόριο αγαθών, ένα σημείο αναφοράς που παρέχει πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για την πορεία του εμπορικού εμπορίου. 

Η έκθεση του βαρομέτρου που δημοσιεύθηκε τον Αύγουστο έδειξε ότι ο όγκος του παγκόσμιου εμπορίου εμπορευμάτων έχει μείνει στάσιμος. Η ετήσια αύξηση για το πρώτο τρίμηνο του έτους επιβραδύνθηκε στο 3,2%, από 5,7% το τελευταίο τρίμηνο του 2021.  Η έκθεση αποδίδει μέρος της επιβράδυνσης στη σύγκρουση στην Ουκρανία και στα πανδημικά λουκέτα στην Κίνα. 

Ενώ ο ΠΟΕ είχε προβλέψει ότι το παγκόσμιο εμπόριο θα αυξηθεί φέτος, η αβεβαιότητα γύρω από αυτή την πρόβλεψη έχει αυξηθεί λόγω "της συνεχιζόμενης σύγκρουσης στην Ουκρανία, των αυξανόμενων πληθωριστικών πιέσεων και της αναμενόμενης σύσφιξης της νομισματικής πολιτικής στις προηγμένες οικονομίες", αναφέρει η έκθεση του βαρομέτρου. 

Η S&P Global Market Intelligence συμμερίζεται αυτές τις ανησυχίες και τονίζει ότι «αν και αναμένουμε κάποιες εποχικές βελτιώσεις στην αγορά ξηρού χύδην φορτίου τους επόμενους μήνες, αναμένεται ασταθής πορεία προς χαμηλότερους ναύλους βραχυπρόθεσμα λόγω της βραδύτερης από την αναμενόμενη οικονομικής ανάπτυξης με συνεχιζόμενη αδυναμία στον τομέα των ακινήτων της ηπειρωτικής Κίνας, καθώς και της απουσίας υψηλής συμφόρησης». 

Κατά συνέπεια, τυχόν αλλαγές στην πολιτική μηδενικού Covid της Κίνας ή οι συμφωνίες κατάπαυσης του πυρός στον πόλεμο Ρωσίας - Ουκρανίας θα μπορούσαν να ανεβάσουν και πάλι τις τιμές των ναύλων ξηρού φορτίου χύδην, αλλά οποιαδήποτε περαιτέρω επιβράδυνση της ζήτησης αγαθών και της κατανάλωσης θα ωθούσε τις τιμές χαμηλότερα, δήλωσε η S&P. 
 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στέφανος Γκίκας Κέρκυρα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γκίκας στον ΟΟΣΑ: Το όραμα της Ελλάδας για στρατηγική νησιωτικής πολιτικής

Ο Στ. Γκίκας παρουσίασε στη Σύνοδο του ΟΟΣΑ τη νέα ελληνική στρατηγική νησιωτικής πολιτικής, με έμφαση στη συνδεσιμότητα, την ανθεκτικότητα και τις ευρωπαϊκές μεταρρυθμίσεις για τα νησιά.
Βασίλης Κικίλιας στη Βουλή
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κικίλιας: Νέα εποπτική μονάδα ενισχύει την ασφάλεια σε λιμάνια και πλοία

Ο Βασίλης Κικίλιας παρουσίασε στη Βουλή τη νέα Εποπτική Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων, τονίζοντας ότι θα ενισχύσει τους ελέγχους, την ασφάλεια των ταξιδιωτών και τη λειτουργία της ακτοπλοΐας.
Ρυμουλκό στο λιμάνι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παρεμβάσεις του Λιμενικού: Έρευνες, συλλήψεις και διακομιδές σε όλη τη χώρα

Το Λιμενικό πραγματοποιεί εκτεταμένες επιχειρήσεις: έρευνες για αγνοούμενο αλιέα στην Επίδαυρο, συλλήψεις σε Κάλυμνο και Πάτρα, περιστατικά υγείας σε Καβάλα και επείγουσα διακομιδή από Αίγινα.
δεξαμενόπλοιο Αφραμαξ στη Μαύρη Θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Τούρκος ΥΠΕΞ: Οι επιθέσεις στη Μαύρη Θάλασσα απειλούν ασφάλεια και εμπόριο

Ο Τούρκος ΥΠΕΞ Χακάν Φιντάν χαρακτήρισε «πολύ τρομακτικές» τις πρόσφατες επιθέσεις σε ρωσικά δεξαμενόπλοια στη Μαύρη Θάλασσα και τόνισε ότι η Τουρκία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία εξετάζουν μέτρα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Πλοίο φλέγεται στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Υεμένη: Ελεύθεροι οι ναυτικοί του Eternity C μετά τη βύθιση από Χούθι

Οι Χούθι απελευθέρωσαν το πλήρωμα του πλοίου Eternity C, που είχαν αιχμαλωτίσει στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι ναυτικοί, μεταξύ τους εννέα Φιλιππινέζοι, μεταφέρθηκαν αεροπορικώς από τη Σαναά στη Μουσκάτ χάρη στη μεσολάβηση του Ομάν.