ΓΔ: 2104.74 0.67% Τζίρος: 178.44 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Δεξαμενόπλοιο με κοντέινερ
Δεξαμενόπλοιο μεταφέρει εμπορευματοκιβώτια στην ανοιχτή θάλασσα, σύμβολο διεθνούς ναυτιλίας.

Γιατί σπεύδουν να πουλήσουν πλοία οι Έλληνες εφοπλιστές

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Για πρώτη φορά ύστερα από 15 χρόνια, συρρικνώθηκε ο ελληνόκτητος στόλος. Επιφυλακτικοί οι πλοιοκτήτες στην παραγγελία νέων καραβιών, λόγω της έντονης αβεβαιότητας που δημιουργεί το νέο ρυθμιστικό περιβάλλον.

Σε τροχιά συρρίκνωσης εισήλθε κατά την διάρκεια του τελευταίου χρόνου, ο ελληνόκτητος στόλος, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια. Σύμφωνα με στοιχεία του Lloyd's List Intelligence, κατά το διάστημα από τον Απρίλιο του 2018 έως και τον φετινό Αύγουστο, τα ποντοπόρα πλοία ελληνικών συμφερόνων υποχώρησαν σε 5.107, μεταφορικής ικανότητας 336 εκατ. τόνων dwt. Σε αυτά μάλιστα περιλαμβάνονται και 142 πλοία που βρίσκονται υπό ναυπήγηση. Το μέγεθος αυτό συνιστά πτώση κατά 5% σε αριθμό και κατά 5,6% με βάση την μεταφορική ικανότητα, με αποτέλεσμα το μερίδιο της ελληνικής ναυτιλίας στο σύνολο του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, να υποχωρήσει σε 15%, από 16% που βρισκόταν πριν από 17 μήνες.

Σύμφωνα με ειδικούς του κλάδου, μεγάλο μέρος της πτώσης αυτής εξηγείται λόγω της διαδικασίας ανανέωσης του ελληνόκτητου στόλου, με πολλές εταιρείες να σπεύδουν να πωλήσουν τα παλιότερα πλοία τους, χωρίς να έχουν ακόμα ολοκληρώσει την απόκτηση ή ναυπήγηση νέων. Δηλαδή ο στόλος βρίσκεται σε ένα μεταβατικό στάδιο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, που είναι πιθανό να έχει διαφοροποιηθεί σε λίγους μήνες από σήμερα. Πάντως, αυτό που δεν αμφισβητείται είναι η επιφυλακτική στάση της πλειονότητας των Ελλήνων πλοιοκτητών απέναντι στην υποβολή παραγγελιών νέων ναυπηγήσεων, με τα σχετικά μεγέθη να υποχωρούν σταθερά, πλην εκείνων που αφορούν σε πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου ή υγραερίου (LNG/LPG), κυρίως δε των πρώτων.

Η εξέλιξη αποδίδεται στην αβεβαιότητα που έχει δημιουργήσει η κανονιστική συμμόρφωση της παγκόσμιας ναυτιλίας με μια σειρά από νέες νόρμες, με έμφαση στην μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων. Στο πλαίσιο αυτό, επικρατεί μεγάλη ανασφάλεια αναφορικά με το ποιος τύπος πλοίου και ποια τεχνολογία θα προσφέρουν την μεγαλύτερη συμμόρφωση σε βάθος χρόνου, με αποτέλεσμα ουδείς (όχι μόνο οι Έλληνες) να θέλει να διακινδυνεύσει πολύτιμα κεφάλαια χωρίς κάποια εξασφάλιση. Άλλωστε ένα πλοίο έχει διάρκεια ζωής τουλάχιστον 25 χρόνια.

Σε ό,τι αφορά τον λειτουργικό ελληνόκτητο στόλο, από τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ότι η κατηγορία των φορτηγών πλοίων καταγράφει μικρή υποχώρηση με 1,5% σε 2.013 πλοία μεταφορικής ικανότητας 160,8 εκατ. τόνους dwt. Αντιθέτως, στα δεξαμενόπλοια καταγράφεται μικρή αύξηση κατά 0,8% σε 1.418 πλοία μεταφορικής ικανότητας 137,3 εκατ. τόνων, εν μέσω της γενικότερης ανάκαμψης του επενδυτικού κλίματος και της πεποίθησης ότι η ναυλαγορά θα κινηθεί ανοδικά κατά την διάρκεια των επόμενων μηνών. Υπολογίζεται ότι ελληνικά συμφέροντα ελέγχουν το 18,8% του παγκόσμιου στόλου των φορτηγών πλοίων και το 19,8% του στόλου των δεξαμενόπλοιων.

Πάντως, επί του παρόντος, το «στοίχημα» της νέας κυβέρνησης για την επιστροφή περισσότερων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, φαντάζει δύσκολο να κερδηθεί, καθώς η «αιμορραγία» συνεχίζεται. Ειδικότερα, κατά την διάρκεια του τελευταίου 17μήνου, αποχώρησαν από τον ελληνόκτητο στόλο, πλοία μεταφοράς 5,7 εκατ. τόνων. Ως εκ τούτου, μόλις το 22,4% των ελληνόκτητων πλοίων υψώνει πλέον την ελληνική σημαία. Από την άλλη πλευρά, το μερίδιο της Ελλάδας εντός των «τειχών» της Ευρωπαϊκής Ένωσης παραμένει κυρίαρχο, καθώς οι Έλληνες ελέγχουν το 53% του στόλου, με την κυριαρχία να είναι ακόμα μεγαλύτερη στα εμπορικά πλοία (φορτηγά πλοία και δεξαμενόπλοια). Όπως έχει αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (Ε.Ε.Ε.), «είμαστε οι μοναδικοί ταξιτζήδες στην Ευρώπη». 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στέφανος Γκίκας Κέρκυρα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γκίκας στον ΟΟΣΑ: Το όραμα της Ελλάδας για στρατηγική νησιωτικής πολιτικής

Ο Στ. Γκίκας παρουσίασε στη Σύνοδο του ΟΟΣΑ τη νέα ελληνική στρατηγική νησιωτικής πολιτικής, με έμφαση στη συνδεσιμότητα, την ανθεκτικότητα και τις ευρωπαϊκές μεταρρυθμίσεις για τα νησιά.
Βασίλης Κικίλιας στη Βουλή
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κικίλιας: Νέα εποπτική μονάδα ενισχύει την ασφάλεια σε λιμάνια και πλοία

Ο Βασίλης Κικίλιας παρουσίασε στη Βουλή τη νέα Εποπτική Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων, τονίζοντας ότι θα ενισχύσει τους ελέγχους, την ασφάλεια των ταξιδιωτών και τη λειτουργία της ακτοπλοΐας.
Ρυμουλκό στο λιμάνι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παρεμβάσεις του Λιμενικού: Έρευνες, συλλήψεις και διακομιδές σε όλη τη χώρα

Το Λιμενικό πραγματοποιεί εκτεταμένες επιχειρήσεις: έρευνες για αγνοούμενο αλιέα στην Επίδαυρο, συλλήψεις σε Κάλυμνο και Πάτρα, περιστατικά υγείας σε Καβάλα και επείγουσα διακομιδή από Αίγινα.
δεξαμενόπλοιο Αφραμαξ στη Μαύρη Θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Τούρκος ΥΠΕΞ: Οι επιθέσεις στη Μαύρη Θάλασσα απειλούν ασφάλεια και εμπόριο

Ο Τούρκος ΥΠΕΞ Χακάν Φιντάν χαρακτήρισε «πολύ τρομακτικές» τις πρόσφατες επιθέσεις σε ρωσικά δεξαμενόπλοια στη Μαύρη Θάλασσα και τόνισε ότι η Τουρκία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία εξετάζουν μέτρα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Πλοίο φλέγεται στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Υεμένη: Ελεύθεροι οι ναυτικοί του Eternity C μετά τη βύθιση από Χούθι

Οι Χούθι απελευθέρωσαν το πλήρωμα του πλοίου Eternity C, που είχαν αιχμαλωτίσει στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι ναυτικοί, μεταξύ τους εννέα Φιλιππινέζοι, μεταφέρθηκαν αεροπορικώς από τη Σαναά στη Μουσκάτ χάρη στη μεσολάβηση του Ομάν.