ΓΔ: 2104.74 0.67% Τζίρος: 178.44 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Φωτο: Shutterstock

Θησαυρός για Έλληνες εφοπλιστές οι κυρώσεις των ΗΠΑ στην Cosco

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Σε επίπεδα ρεκόρ 11 ετών βρίσκεται η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων με τις τιμές να εκτοξεύονται ακόμη και σε 200.000 δολάρια ημερησίως. Ποιοι Έλληνες πλοιοκτήτες βγαίνουν κερδισμένοι.

Άλλη μια εβδομάδα, άλλο ένα ρεκόρ στην ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων, με το σχετικό κόστος να καταγράφει την υψηλότερη επίδοση των τελευταίων 11 ετών, επιτρέποντας σε όσους πλοιοκτήτες διαθέτουν ελεύθερα πλοία, να εξασφαλίσουν πολύ σημαντικά ποσά. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία ναυλομεσιτικών οίκων, η ναύλωση ενός VLCC, δηλαδή του μεγαλύτερου τύπου δεξαμενόπλοιου, από τον Περσικό Κόλπο προς την Άπω Ανατολή εκτοξεύτηκε στα 200.000 δολάρια ημερησίως.

Ένα τέτοιο ποσό εξασφάλισε π.χ. η Dynacom Tankers του ομίλου Προκοπίου, η οποία επιβεβαίωσε την ναύλωση του πλοίου της “Dalian” για την μεταφορά 270.000 τόνων αργού πετρελαίου από τον Περσικό Κόλπο προς την Κίνα, με ναύλο υπερδιπλάσιο σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα αγγίζοντας τις 205 μονάδες Worldscale, που αντιστοιχεί σε ποσό μεγαλύτερο των 200.000 δολαρίων/ημερησίως. Επίσης την Παρασκευή, η Occidental Petroleum Corp των ΗΠΑ συμφώνησε για την ναύλωση ενός υπερδεξαμενόλοιο VLCC για την μεταφορά αμερικανικού αργού πετρελαίου από τον αμερικανικό Κόλπο του Μεξικού προς την Ασία, αντί συνολικού ποσού 15,8 εκατ. δολαρίων.

Ωστόσο, οι ναύλοι έχουν εκτιμηθεί πλέον σε ακόμα υψηλότερο επίπεδο, καθώς σε διάρκεια μόλις μίας ημέρας, από την Πέμπτη προς την Παρασκευή, εκτινάχθηκαν κατά 37%, κάτι που σημαίνει ότι αν ένας ναυλωτής θελήσει ένα πλοίο VLCC σήμερα, θα πρέπει να πληρώσει περίπου 20 εκατ. δολάρια για ένα δρομολόγιο από τις ΗΠΑ προς την Κίνα, ή περίπου 240.000 – 250.000 δολάρια ημερησίως. Ασφαλώς επί του παρόντος κανείς δεν είναι διατεθειμένος να καλύψει ένα τέτοιο κόστος, που υπολογίζεται σε περίπου 20% της αξίας του ίδιου του φορτίου! Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από μόλις επτά ημέρες, ο ημερήσιος ναύλος διαμορφωνόταν σε …μόλις 163.750 δολάρια, ενώ πριν από δύο εβδομάδες ακόμα χαμηλότερα σε 74.000 δολάρια. Τον δε Σεπτέμβριο, το μέσο ημερήσιο κόστος δεν ξεπερνούσε τα 28.250 δολάρια, σχεδόν δέκα φορές χαμηλότερα απ’ότι σήμερα.

Πρόκειται για μια εκρηκτική κατάσταση, η οποία οφείλεται στην αιφνίδια μείωση της προσφοράς δεξαμενόπλοιων VLCC, ως αποτέλεσμα των κυρώσεων που επέβαλαν οι ΗΠΑ καταρχάς σε θυγατρικές της κινεζικής Cosco, εγκαλώντας τες ότι έσπασαν το “εμπάργκο” και συνεργάστηκαν με τον Ιράν. Το γεγονός προκάλεσε την πρώτη μεγάλη αύξηση των ναύλων πριν από 10 ημέρες, καθώς εν μία νυκτί, αφαιρέθηκαν από την διεθνή ναυλαγορά 43 υπερδεξαμενόπλοια. Ακόμα πιο έντονοι όμως ήταν οι «κραδασμοί» στην αγορά από την νέα παρέμβαση των ΗΠΑ στην αγορά, μέσω της έκδοσης απαγορευτικού για όσα δεξαμενόπλοια μετέφεραν αργό πετρέλαιο από την Βενεζουέλα, κατά την διάρκεια του τελευταίου χρόνου.

Το αποτέλεσμα της εν λόγω κίνησης ήταν να βρεθούν εκτός αγοράς επιπλέον 250 δεξαμενόπλοια. Όπως έγινε γνωστό την Παρασκευή, ήδη οι μεγαλύτεροι ναυλωτές παγκοσμίως, όπως η αμερικανική Exxon Mobil Corp., η νορβηγική Equinor, η ελβετική Trafigura και η κινεζική Sinopec, έβαλαν τα εν λόγω πλοία στην «μαύρη λίστα» τους. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθεί μια τεχνητή ουσιαστικά έλλειψη προσφοράς, με αποτέλεσμα να αυξηθούν οι ναύλοι στην spot αγορά. Η κατάσταση επιδεινώθηκε έτι περαιτέρω από την ούτως ή άλλως περιορισμένη προσφορά αυτήν την περίοδο, καθώς επιπλέον 23 δεξαμενόπλοια εκτελούν αυτήν την περίοδο εργασίες ανακατασκευής, ώστε να πληρούν τις νέες νόρμες για την καύση ναυτιλιακών καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, οι οποίες θα τεθούν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου του 2020.

Το ζήτημα πλέον, σύμφωνα με μεγάλα ναυλομεσιτικά γραφεία του Πειραιά και του Λονδίνου, είναι το κατά πόσο οι υψηλοί αυτοί ναύλοι είναι διατηρήσιμοι. Σύμφωνα πάντως με ορισμένους πλοιοκτήτες, δεν αποκλείεται μέχρι την επόμενη Παρασκευή οι ναύλοι να αυξηθούν εκ νέου, αγγίζοντας ή και ξεπερνώντας τις 300.000 δολάρια ημερησίως. Εν ολίγοις, ποσά που μέχρι πριν από 15 ημέρες φάνταζαν υπερβολικά, ενδχομένως σε λίγες ημέρες να φαντάζουν ως “ευκαιρίες”. Το μόνο σίγουρο είναι ότι κερδισμένοι θα είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες, όπως ο όμιλος Τσάκου, ο όμιλος Προκοπίου, ο όμιλος Αγγελικούση, ο όμιλος Μαρτίνου και άλλα «μεγάλα» ονόματα, με σημαντική παρουσία στην συγκεκριμένη αγορά. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στέφανος Γκίκας Κέρκυρα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γκίκας στον ΟΟΣΑ: Το όραμα της Ελλάδας για στρατηγική νησιωτικής πολιτικής

Ο Στ. Γκίκας παρουσίασε στη Σύνοδο του ΟΟΣΑ τη νέα ελληνική στρατηγική νησιωτικής πολιτικής, με έμφαση στη συνδεσιμότητα, την ανθεκτικότητα και τις ευρωπαϊκές μεταρρυθμίσεις για τα νησιά.
Βασίλης Κικίλιας στη Βουλή
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κικίλιας: Νέα εποπτική μονάδα ενισχύει την ασφάλεια σε λιμάνια και πλοία

Ο Βασίλης Κικίλιας παρουσίασε στη Βουλή τη νέα Εποπτική Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων, τονίζοντας ότι θα ενισχύσει τους ελέγχους, την ασφάλεια των ταξιδιωτών και τη λειτουργία της ακτοπλοΐας.
Ρυμουλκό στο λιμάνι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παρεμβάσεις του Λιμενικού: Έρευνες, συλλήψεις και διακομιδές σε όλη τη χώρα

Το Λιμενικό πραγματοποιεί εκτεταμένες επιχειρήσεις: έρευνες για αγνοούμενο αλιέα στην Επίδαυρο, συλλήψεις σε Κάλυμνο και Πάτρα, περιστατικά υγείας σε Καβάλα και επείγουσα διακομιδή από Αίγινα.
δεξαμενόπλοιο Αφραμαξ στη Μαύρη Θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Τούρκος ΥΠΕΞ: Οι επιθέσεις στη Μαύρη Θάλασσα απειλούν ασφάλεια και εμπόριο

Ο Τούρκος ΥΠΕΞ Χακάν Φιντάν χαρακτήρισε «πολύ τρομακτικές» τις πρόσφατες επιθέσεις σε ρωσικά δεξαμενόπλοια στη Μαύρη Θάλασσα και τόνισε ότι η Τουρκία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία εξετάζουν μέτρα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Πλοίο φλέγεται στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Υεμένη: Ελεύθεροι οι ναυτικοί του Eternity C μετά τη βύθιση από Χούθι

Οι Χούθι απελευθέρωσαν το πλήρωμα του πλοίου Eternity C, που είχαν αιχμαλωτίσει στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι ναυτικοί, μεταξύ τους εννέα Φιλιππινέζοι, μεταφέρθηκαν αεροπορικώς από τη Σαναά στη Μουσκάτ χάρη στη μεσολάβηση του Ομάν.