ΓΔ: 1970.41 -0.76% Τζίρος: 179.10 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03
Φωτο: Shutterstock

Τέλος «μάχης» για την Εγνατία, η Αττική Οδός το επόμενο «μέτωπο»

Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την επόμενη ημέρα της Αττική Οδό, τον πλέον πλέον κερδοφόρος οδικό άξονα στην Ελλάδα.

Πριν καν κλείσουν το φάκελο με την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, την 35ετή εκμετάλλευση της οποίας αναλαμβάνει η κοινοπραξία του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τη γαλλική Egis Projects με εφάπαξ τίμημα 1,496 δισ. ευρώ, στο ΤΑΙΠΕΔ έχουν ανοίξει το φάκελο με το νέο διαγωνισμό για την Αττική Οδό. Αν η παραχώρηση της Εγνατίας είναι ο διαγωνισμός με τα μεγαλύτερη έσοδα από καταβολής ιδιωτικοποιήσεων, από τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, στο ΤΑΙΠΕΔ αναμένουν ακόμα περισσότερα.

Ο οδικός άξονας της Αττικής είναι ο πλέον κερδοφόρος στην Ελλάδα, χωρίς να περιλαμβάνονται τυχόν επεκτάσεις καθώς την τελευταία επταετία οι μέτοχοι (σήμερα είναι οι ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ) έχουν λάβει με τη μορφή μερισμάτων περισσότερα από 700 εκατ. χωρίς να περιλαμβάνονται τα εκατοντάδες εκατομμύρια που έχουν λάβει για τη συντήρησή του. 

Η Αττική Οδός είναι ένας από τους ελάχιστους δρόμους με σύμβαση παραχώρησης παγκοσμίως όπου η απόδοση (IRR) υπολογίζεται επί των κερδών, δηλαδή ενός μεγέθους που μπορείς να διαμορφώσεις όπως θέλεις με προσθήκη δαπανών. Σε όλους τους άλλους ελληνικούς δρόμους με σύμβαση παραχώρησης η απόδοση της επένδυσης υπολογίζεται επί των εσόδων. Επιπλέον το κόστος συντήρησης στα πρώτα χρόνια παραχώρησης είχε φτάσει ακόμα και τα δύο εκατομμύρια ανά χιλιόμετρο, μετά έπεσε στο 1,5 εκατομμύριο και τώρα κινείται κοντά στα 500.000 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Η νέα σύμβαση δεν θα περιέχει, όπως είναι φυσικό τέτοιους όρους αλλά η εξίσωση για το ΤΑΙΠΕΔ είναι δύσκολη αφού πρέπει να εξετάσει, με τους συμβούλους, αν π.χ. θα περιλαμβάνονται στη νέα σύμβαση και κάποιες επεκτάσεις. Μια τέτοια εξέλιξη δεν βλέπει με καθόλου καλό μάτι το υπουργείο Υποδομών που θέλει να προκηρύξει ως ξεχωριστά έργα τις περισσότερες επεκτάσεις. Ήδη έχει ανακοινώσει πως θα προχωρήσει ως δημόσιο έργο η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι τον κόμβο Καλυφτάκη της εθνικής οδού, έργο που είναι απαραίτητο ώστε να αποσυμφορηθεί ο κόμβος Μεταμόρφωσης

Κάποιοι έχουν προτείνει την επέκταση της Αττικής Οδού, κατά μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση στο τμήμα από την Κηφισίας μέχρι τον κόμβο Μεταμόρφωσης ώστε να περιοριστούν τα σημερινά φαινόμενα κυκλοφοριακής συμφόρησης. Θα υπάρξει άραγε τέτοια πρόβλεψη στη νέα σύμβαση; 

Η σημερινή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού λήγει τον Οκτώβριο του 2024 αλλά ο νέος διαγωνισμός πρέπει να ξεκινήσει αρκετά νωρίτερα αφού δεν θα είναι εύκολη υπόθεση με δεδομένο τον ισχυρό ανταγωνισμό. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έσοδα 16 δισ. από τις ιδιωτικοποιήσεις: Οι τίτλοι τέλους για το ΤΑΙΠΕΔ

Κλείνει ο κύκλος του ΤΑΙΠΕΔ, θα απορροφηθεί από το Υπερταμείο στις αρχές του 2025. Ρεκόρ εσόδων 4,18 δισ. το 2024 χάρη στην Αττική Οδό, ενώ θα εισπραχθούν 1,88 δισ. το 2025. Ποιες μετοχές κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Συνεχίζει να τρελαίνει τα... κοντέρ των επενδυτών η Αττική Οδός

Από το ήδη υψηλό τίμημα των 3,27 δισ., η συμφωνία με τη Μ. Λάτση ανεβάζει 15% περισσότερο την αποτίμηση του οδικού άξονα. Δυνατότητα πώλησης επιπλέον 39% των μετοχών έχει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. «Μαγνήτης» και ο ΒΟΑΚ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παράδοση της Αττικής Οδού στον νέο παραχωρησιούχο στις 6 Οκτωβρίου 2024

Οι αρμόδιες Διευθύνσεις του υφιστάμενου και του νέου παραχωρησιούχου βρίσκονται ήδη, το τελευταίο διάστημα, σε απευθείας συνεργασία για την ομαλή ολοκλήρωση της διαδικασίας, υπό τις κατευθύνσεις Ελληνικού Δημοσίου – ΤΑΙΠΕΔ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περνά στην... παράταση η Αττική Οδός: Πότε θα αναλάβει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Έπεσαν οι υπογραφές για να πάρει τον «χρυσό» αυτοκινητόδρομο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αλλά δεν αναμένεται να αναλάβει τη λειτουργία πριν το α' τρίμηνο του 2025. Μέχρι τότε θα την κρατήσει ο υφιστάμενος παραχωρησιούχος.