ΓΔ: 2104.74 0.67% Τζίρος: 178.44 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Φώτο: Shutterstock

Πλήγμα στους Έλληνες εφοπλιστές από την καραντίνα στη ναυτιλία

Η κατάρρευση της ναυλαγοράς δεν είναι το μόνο πρόβλημα των Ελλήνων εφοπλιστών, καθώς καλούνται να διαχειριστούν μια πρωτόγνωρη κρίση με μέτρα αποκλεισμού σε πολλές χώρες.

Ενώπιον μιας πρωτοφανούς κατάστασης βρίσκονται οι Έλληνες εφοπλιστές τις τελευταίες ημέρες, καθώς οι συνέπειες από τον εμπορικό αποκλεισμό του μεγαλύτερου τμήματος της Κίνας, λόγω του κορωναϊού, έχουν δημιουργήσει μοναδικές και αρνητικές συνθήκες στον τρόπο λειτουργίας του κλάδου.

Το σημαντικότερο πλήγμα το έχει δεχθεί η transit ναυτιλία, όπου κατεξοχήν δύναμη είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες, δηλαδή η δραστηριότητα της μεταφοράς προϊόντων και πρώτων υλών από την χώρα παραγωγής τους, στην χώρα του προορισμού τους. Η καραντίνα στην οποία έχει τεθεί η σημαντικότερη αγορά για την παγκόσμια ναυτιλία, η Κίνα, έχει προκαλέσει την κατάρρευση της ναυλαγοράς, επιβάλλοντας ουσιαστικά τον παροπλισμού κάθε πλοίου που απελευθερώνεται από υφιστάμενη ναύλωση, ιδίως αν πρόκειται για φορτηγό τύπου Capesize, όπου συνεχίζονται τα αρνητικά ρεκόρ σε καθημερινή βάση.

Εκτός όμως από την οικονομική ζημία, οι ελληνικές εταιρείες καλούνται να διαχειριστούν και μια σειρά επιπλέον ζητημάτων. Για παράδειγμα, οποιοδήποτε πλοίο βρέθηκε τις προηγούμενες ημέρες στην Κίνα υπόκειται σε μια σειρά αποκλεισμών από τις περισσότερες χώρες του κόσμου, σε μια προσπάθεια να περιοριστεί η διάδοση του ιού. Για παράδειγμα, η Αυστραλία εφαρμόζει συγκεκριμένο πλάνο πρόληψης για κάθε πλοίο που θα προσεγγίσει την χώρα, έχοντας αναχωρήσει από την Κίνα από την 1η Φεβρουαρίου και μετά. Στο πλαίσιο αυτό, τα πληρώματα θα τίθενται σε 14ήμερη καραντίνα. Το πρώτο πλοίο που θα επηρεαστεί από τα μέτρα αυτά, αναμένεται να προσεγγίσει τις ακτές της χώρας στις 10 Φεβρουαρίου.

Ανάλογους ελέγχους και καραντίνες, που μάλιστα αφορούν πλοία που έχουν βρεθεί στην Κίνα έως και πριν 30 ημέρες, έχουν αποφασίσει και μια σειρά από άλλες χώρες στην Ασία, όπως η Σιγκαπούρη, η Ινδονησία, η Ν. Κορέα, η Ταϊλάνδη, οι Φιλιππίνες (που μάλιστα απαγορεύουν εντελώς την αποβίβαση των πληρωμάτων). Στην πλειονότητα των χωρών, των ΗΠΑ συμπεριλαμβανομένων, οι περιορισμοί αφορούν κατά κανόνα τα πλοία, τα οποία βρέθηκαν στην Κίνα μέχρι και πριν από 14 ημέρες. Μοναδική εξαίρεση αποτελεί η Ιαπωνία, η οποία δεν επιβάλλει κανέναν απολύτως περιορισμό σε πλοία που ταξιδεύουν από την Κίνα.

Εκτός από τις συνέπειες που έχει ο κοροναϊός στην εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και στην ναυλαγορά, αναλυτές έχουν επισημάνει και άλλες παρενέργειες. Για παράδειγμα, το πρόγραμμα μετασκευών και μετατροπών αρκετών πλοίων, προκειμένου να είναι συμβατά με τον κανονισμό του ΙΜΟ για την χρήση καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, βρίσκεται σε κίνδυνο.

Υπενθυμίζεται ότι αρκετά πλοία εφοδιάζονται αυτήν την περίοδο με συστήματα πλυντηρίδων (scrubbers), τα οποία επί της ουσίας «καθαρίζουν» τους ρύπους που εκπέμπουν τα πλοία. Εφόσον φέρουν τέτοια συστήματα, τα πλοία αυτά απαλλάσσονται της υποχρέωσης να χρησιμοποιούν τα νέα, καθαρότερα καύσιμα, που είναι κατά πολύ ακριβότερα των συμβατικών. Δηλαδή, μπορούν να συνεχίσουν να καίνε τα παλιότερα καύσιμα, καθώς αυτά καθαρίζονται εν πλω, προτού απελευθερωθούν στην ατμόσφαιρα οι ρυπογόνες ουσίες τους.

Σύμφωνα με ναυτιλιακούς φορείς, ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα και τουλάχιστον μέχρι τις 10 Φεβρουαρίου, κανείς εργαζόμενος σε μια σειρά κινεζικών επαρχιών, δεν επιτρέπεται να παραστεί στην εργασία του. Ως εκ τούτου, υπάρχουν αρκετές εγκαταστάσεις επισκευών και συντήρησης πλοίων, όπου επί του παρόντος έχει διακοπεί κάθε εργασία, με αποτέλεσμα τα πλοία να περιμένουν για αρκετές ημέρες, ίσως κι εβδομάδες ακόμα, προκειμένου να ολοκληρωθούν οι προγραμματισμένες εργασίες εγκατάστασης συστημάτων πλυντηρίδων.

Με δεδομένο ότι η Κίνα είναι από τους μεγαλύτερους κόμβους για την επισκευή και συντήρηση πλοίων, η επίδραση είναι δεδομένη. Από την άλλη πλευρά βέβαια, η κατάσταση αυτή ενδέχεται να επιδράσει θετικά στην ναυλαγορά, συγκρατώντας την ελεύθερη πτώση των ναύλων, λόγω της μειωμένης προσφοράς πλοίων. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στέφανος Γκίκας Κέρκυρα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γκίκας στον ΟΟΣΑ: Το όραμα της Ελλάδας για στρατηγική νησιωτικής πολιτικής

Ο Στ. Γκίκας παρουσίασε στη Σύνοδο του ΟΟΣΑ τη νέα ελληνική στρατηγική νησιωτικής πολιτικής, με έμφαση στη συνδεσιμότητα, την ανθεκτικότητα και τις ευρωπαϊκές μεταρρυθμίσεις για τα νησιά.
Βασίλης Κικίλιας στη Βουλή
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κικίλιας: Νέα εποπτική μονάδα ενισχύει την ασφάλεια σε λιμάνια και πλοία

Ο Βασίλης Κικίλιας παρουσίασε στη Βουλή τη νέα Εποπτική Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων, τονίζοντας ότι θα ενισχύσει τους ελέγχους, την ασφάλεια των ταξιδιωτών και τη λειτουργία της ακτοπλοΐας.
Ρυμουλκό στο λιμάνι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παρεμβάσεις του Λιμενικού: Έρευνες, συλλήψεις και διακομιδές σε όλη τη χώρα

Το Λιμενικό πραγματοποιεί εκτεταμένες επιχειρήσεις: έρευνες για αγνοούμενο αλιέα στην Επίδαυρο, συλλήψεις σε Κάλυμνο και Πάτρα, περιστατικά υγείας σε Καβάλα και επείγουσα διακομιδή από Αίγινα.
δεξαμενόπλοιο Αφραμαξ στη Μαύρη Θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Τούρκος ΥΠΕΞ: Οι επιθέσεις στη Μαύρη Θάλασσα απειλούν ασφάλεια και εμπόριο

Ο Τούρκος ΥΠΕΞ Χακάν Φιντάν χαρακτήρισε «πολύ τρομακτικές» τις πρόσφατες επιθέσεις σε ρωσικά δεξαμενόπλοια στη Μαύρη Θάλασσα και τόνισε ότι η Τουρκία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία εξετάζουν μέτρα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Πλοίο φλέγεται στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Υεμένη: Ελεύθεροι οι ναυτικοί του Eternity C μετά τη βύθιση από Χούθι

Οι Χούθι απελευθέρωσαν το πλήρωμα του πλοίου Eternity C, που είχαν αιχμαλωτίσει στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι ναυτικοί, μεταξύ τους εννέα Φιλιππινέζοι, μεταφέρθηκαν αεροπορικώς από τη Σαναά στη Μουσκάτ χάρη στη μεσολάβηση του Ομάν.